FOTO Kako je nastao najluđi Golf svih vremena, Artz Golf 928

BILE su to godine u kojima su njemački tuneri naprosto briljirali, a inflacija mašte omogućavala je stvaranje nekih od najluđih automobilskih prerada u povijesti. Ova s Porscheovom osnovom se savršeno uklapa.
Tražite li ultimativnog "sleepera", potrazi je došao kraj, bar kad su u pitanju one lude 70-e i za automobile još luđe 80-e godine prošlog stoljeća. A definicija "sleepera" bi bila opaka zvijer u posve običnom, pa i bezličnom odijelu. Ili po balkanski - vuk u ovčjoj koži.
I teško je zamisliti luđu kombinaciju od Golfa I koji iza prepoznatljivog izgleda slavnog kompakta krije pravu zvijer. Koliko luda je to prerada, najbolje govori da je više nego dvostruko moćnija od tadašnjeg ultimativnog sportaša među kompaktima, Golfa I GTI.
Te 1979. godine Günter Artz, direktor autosalona u Hannoveru, koji se već dokazao kao tunerski vizionar, odlučio se na novi korak. Nakon što je stvorio model Volkswagen Karmann Ghia sa šestcilindričnim boxer motorom Corvaira, te 1972. "Nordstadt Carrera Beetle" - Volkswagen 1303 spojen s Porscheom 914/6 i motorom 911-ice, Artz je stvorio Super Rabbita.
On je s karoserijskom stručnjakinjom Celeste di Santolo ostvario jedinstven projekt: Artz Golf 928, tj. automobil koji izgleda kao povećani Golf I, a krije mehaniku Porschea 928. Upravo tako, u karoseriju 21 cm dulju i 30 cm širu od Golfa I ubačeni su podvozje i motor Porschea 928.
Očekivano, automobil je dobio brojne unikatne dijelove i, vjerovali ili ne, postoji i dan danas. Dino Pannhorst ga se sjeća dok je bio dijete. Njegov otac je imao upravo taj automobil koji je kupio od Artza. Dinov otac ga je kupio 1980. i koristio kao svakodnevno vozilo i na obiteljskim putovanjima. Godinu dana kasnije auto je prodan i gubi mu se trag da bi ga Dino pronašao 2014. godine i kupio. Više ne vozi, već se nalazi u izložbenom salonu Pannhorst Classics kao atrakcija.
Preskup da bi opstao
Super Golf je trebao doživjeti tada respektabilnu nakladu veću od oko deset primjeraka. No, nakon što se saznala cijena, broj zainteresiranih je naglo pao. Iznos koji je Artz tražio bio je oko 180.000 DEM, što bi danas bilo oko pola milijuna eura. Uostalom, Porsche 928 je 1980. godine stajao oko 55.000 DEM pa je jasno zašto je na koncu broj zainteresiranih kupaca pao.
Koliko je ovo bio skup projekt, najbolje govori podatak da je izrada vjetrobranskog stakla stajala oko 3500 dolara, što je bio iznos za koji se koju godinu kasnije prodavao najjeftiniji auto u SAD-u. Epilog svega su proizvedena ukupno dva primjerka.
Prvi je imao 4,5 V8 motor iz Porschea 928 koji razvija oko 240 KS. Do 100 km/h stizao je za 7,6 sekundi, a maksimalna brzina bila je čak 230 km/h, više i od 928. Drugi primjerak imao je veći 4,7-litarski V8 iz 928 S s čak 300 KS te je bio još brži.
Danas dostupne fotografije jasno ukazuju na to da je unutra bio pravi Porsche. Instrumentna ploča, vrata, sjedala i kontrolna ploča uzeti su iz donorske 928-ice. Bio je vrlo komforan i udoban, s potpunom opremom koja je uključivala elektrifikaciju i klima-uređaj. "Kao četveročlana obitelj išli smo na odmor na jezero Garda – 1.000 kilometara od Gütersloha, 1.000 kilometara natrag", rekao je Dino Panhurst.
Artz je kasnije napravio još jedan primjerak baziran na modelu 928 S s 4,7 L motorom i ~300 KS, kupio ga je Louis Krages (pobjednik Le Mansa 1985. pod pseudonimom John Winter). Taj automobil je u privatnoj kolekciji u Rajnskoj regiji. Artzovi eksperimenti tu nisu stali – stvorio je i gotovo zaboravljenu shooting-brake verziju coupea, kao i nekoliko Speedstera.
Nije stao ni na Volkswagenu, pa je tako uz nekoliko atraktivnih prerada Volkswagena stvorio i Cordett, Opel Kadett iz 1984. postavljen na podvozje Corvette C4. I da, V8 motor je ostao u nasljeđe ovom posebnom Kadettu koji je stotku hvatao za 6,5 sekundi i jurio sve do 245 km/h.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati