Pogledali smo Secrets We Keep. Serija je fascinantna na svim razinama

IAKO diljem svijeta iznimno popularan, Nordic noir ne prolazi dobro među hrvatskim gledateljima. Čini se da je za lokalni ukus prebrutalan i preturoban, doslovno, vizualno, i tematski, stoga ni na hrvatskom Netflixu skandinavske serije nisu često pri vrhu gledanosti.
Ipak, danska serija Secrets We Keep zasjela je na prvo mjesto najgledanijih serija na Netflixu u Hrvatskoj čim se pojavila, a jedan od razloga za to je što ona zapravo i nije pravi Nordic noir.
Oprez! Tekst može sadržavati spoilere
Nema u njoj onog tipa grafičke brutalnosti na koju smo navikli u Mostu ili Čovjeku od kestena, sam tip zločina ne odlikuje perverzna maštovitost i okrutnost tipična za skandi serije, posve suprotno, reklo bi se da je zločin krajnje banalan. Ni vizuali nisu tamni ni bezbojni, već seriju karakteriziraju često suncem okupani kadrovi puni boja.
Mraka, međutim, ne nedostaje, no on je sasvim drugačije prirode od onog na kojega smo u takvim serijama navikli i ne vidi se golim okom. U središtu priče su dvije dobrostojeće danske obitelji koje su, osim prijateljstvom i susjedstvom, povezane i poslovno. Kada nestane mlada filipinska dadilja Ruby iz obitelji Katarine i Rasmusa, njihova susjeda Cecilie posumnja da je djevojka bila trudna te je uznemiruje pomisao da je za to kriv ili Rasmus ili njezin suprug Mike.
Cecilie će spremno svoje sumnje podijeliti s policijom pa slučaj počinje istraživati mlada policajka Aicha, no njezin muž, kao ni susjedski par, neće na to gledati blagonaklono. Iako još nismo sigurni što se dogodilo, postoji li uopće žrtva, storytelling serije vrlo se brzo formira u uzbudljiv whodoneit.
Skandinavske serije skreću pažnju na društvene probleme
Paralelno s istragom, pratimo i priču o skupini dječaka koji međusobno razmjenjuju seksualne snimke djevojaka, često potajno snimljene, a uskoro ćemo saznati da je među njima bio i video nestale dadilje. Među članovima skupine su dječaci iz obje spomenute obitelji, no dok je Oscar, sin Katarine i Rasmusa, među kolovođama, kod osjetljivijeg Vigga, sina Cecilieje i Mikea, suučesništvo u grupi prerasta u traumu.
Ono što skandinavske serije izdvaja od većine europske, a osobito američke produkcije, jest što jedan vrlo eksploatacijski žanr kakav je krimić koriste za snažan društveni komentar, odnosno za skretanje pažnje na ne baš popularne društvene probleme kao što je primjerice zlostavljanje djece i nefunkcionalan sustav domova za nezbrinutu djecu (Čovjek od kestena), socijalne razlike, društvena nejednakost i beskućništvo (Most), politička i korporativna korupcija (Ubojstvo) ili pak nekvalitetan i korumpiran zatvorski sustav (Zatvorenik/Huset), da spomenemo samo neke.
Secrets We Keep odlazi u tome korak dalje te tematski i stilski proširuje područje borbe oslanjajući se donekle i na recentne Netflixove uspješnice kao što su Adolescencija i Bijeli lotus. Priča se doduše ne odvija u egzotičnom hotelskom resortu za bijele bogataše, već u danskom predgrađu koje pak funkcionira poput resorta za bijele bogataše u kojem su služavke Filipinke, kolegice Tajlanđanki iz treće sezone Bijelog lotusa. Uz to, Secrets We Keep preuzima od Bijelog Lotusa i specifično korištenje očuđujuće glazbe i zvukova što joj daje specifičnu, zlokobnu i kinky atmosferu.
S Adolescencijom pak dijeli motiv mizoginih dječaka koji, baš poput Jamieja, stižu ravno iz osnovne škole Andrewa Tatea te na samom početku svog seksualnog sazrijevanja zauzimaju krajnje pervertiran odnos prema ženama, a svoj patološki strah od njih pokušavaju nadvladati brutalnim, isprva virtualnim, a zatim i fizičkim nasiljem.
Kombinacija dramske i krimi priče
Serija podjednako dobro funkcionira na više razina; na prvoj pratimo klasičnu krimi priču, istragu o žrtvi i mogućim počiniteljima. Druga je razina dramska, a tiče se vrlo kompleksnih međusobnih odnosa glavnih likova. Zločin komplicira vezu između Cecilie i Mikea, krajnje zateže njihov odnos s Katerine i Rasmusom, izvlači na vidjelo stvaran odnos moći prema njihovim operkama, odnosno služavkama, a eksplozivna postaje i njihova relacija prema djeci, kao i međusobni odnos dvojice mladića.
Na trećoj je razini kontekst, naime konkretan zločin samo je dio problema, mnogo je veći problem što je on nemalim dijelom rezultat pervertiranog društvenog konstrukta u kojem razlike između povlaštene klase bijelih, imućnih i krajnje pristojnih Danaca te siromašnih imigranata koji rade pomoćne poslove nisu samo ekonomske prirode, već su one mnogo malignije i sveprožimajuće. Stoga i nije tako šokantno otkriće da djeca smatraju kako ih dadilje trebaju slušati pa im, prema tome, zapravo moraju služiti kao robinje. Pa i seksualne.
Glavna junakinja Cecilie predstavlja onaj mali dio ljudi iz visoke klase koje zbog toga grize savjest pa ljubaznost prema dadilji pretvara u laž koju prodaje i sebi i drugima, kako je ona dio njihove obitelji. Međutim, njezin trud da ublaži taj klasnim i statusnim razlikama ugroženi odnos ipak nikad ne izlazi izvan vlastite zone komfora, a kamoli sigurnosti obitelji. Njihovi mnogo manje laskavo prikazani susjedi, Katarina i Rasmus, ne posežu za takvim licemjerjem, oni se i ne trude sakriti da ih ne zanima što se dogodilo Ruby.
Glumačka ekipa je najjača karika serije
Antologijska serija sastavljena od šest kratkih, 30-40 minuta dugih epizoda djelo je showrunnerice Ingeborg Topsøe i fascinira na svim razinama. Riječ je o napetom trileru kojemu, baš kao i u Adolescenciji, jak dramski tekst i društveni kontekst ne staju na put, već su sjajno ugrađeni u centralni misterij te su ključ za njegovo razumijevanje.
Uz cjelokupan, atraktivno dizajniran paket, najjača karika serije je sjajna glumačka ekipa. Marie Bach Hansen renomirana je glumica koja se proslavila danskom serijom Nasljeđe, koju ne treba brkati s istoimenom američkom serijom, te njezin lik Cecilie ovdje funkcionira kao emotivno i moralno sidro, no ona koja joj krade scene je fantastična Danica Čurčić koju smo navikli gledati u nešto smirenijim izdanjima, nikako kao napirlitanu i arogantnu bimbosicu kakva je njezina Katarina. Možda nakon ove uloge bolje shvatimo zašto ova srpsko-danska glumica uživa tako visoku reputaciju na sjeveru Europe.
Ukratko, riječ je o rijetko uspješnom spoju inteligentne i napete serije koju gotovo da možete izbindžati u jednu večer pa ne vjerujem da će itko tko u nju odluči investirati nekoliko sati vremena zbog toga požaliti.
Ocjena: 8/10

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati