Njemački automagazin testirao Yugo 45A: Je li to doista najgori auto na svijetu?

MNOGI ga smatraju najgorim automobilom na svijetu, ali ostaje činjenica da je motorizirao jednu (bivšu) državu, ali i bio uspješan izvozni proizvod.
Pogađate, govorimo o Zastavinom automobilu. Yugo se ne proizvodi već desetljećima, a mnogi niti ne znaju za taj automobil. Njemačko izdanje magazina Motor1 prisjeća se upravo tog automobila kojem su posvetili jednu reportažu.
Kako je nastao Yugo
Yugo, poznat i kao Zastava Yugo, Yugo Koral ili Jugo, proizvodio se od 1980. do 2008. u Kragujevcu. Tvornica Zastava, koja je već desetljećima izrađivala Fiatove modele po licenci, odlučila je sedamdesetih stvoriti vlastiti automobil. Rezultat je bio Yugo 45 – mali gradski auto, dugačak 3,49 metara, širok 1,54 i visok 1,39 metara.
Pod jednostavnom karoserijom skrivala se provjerena Fiatova tehnika: četverocilindarski motor od 903 kubika s 45 konjskih snaga. Kasnije su stigle snažnije verzije (55, 60 i 65 KS), a od kraja osamdesetih i elektroničko ubrizgavanje goriva, prisjeća se njemački autor.
Prva serija bila je vrlo skromno opremljena, no postupno su dodavane praktične sitnice poput električnih podizača stakala ili središnjeg zaključavanja.
Pokušaj osvajanja svijeta
Proizvodnja je službeno krenula 28. studenoga 1980., a Zastava je Yugo ponudila i na međunarodnim tržištima. U Njemačkoj je privukao kupce cijenom, ali najambiciozniji korak bio je izvoz u SAD.
Od 1985. godine, pod imenom Yugo GV, prodavao se po rekordno niskoj cijeni od 3.990 dolara, što ga je činilo najjeftinijim novim automobilom u Americi. Iako su reklame naglašavale jednostavnost i pouzdanost, ubrzo su se pojavile kritike na račun loše izrade, problema s motorima i sigurnosnih nedostataka. Serija opoziva i negativni novinski članci uništili su njegovu reputaciju. Do 1992. izvoz je prekinut, a raspad Jugoslavije i sankcije dodatno su pogodili Zastavu.
Teške devedesete i kraj proizvodnje
Ratovi, sankcije i bombardiranja tijekom devedesetih teško su pogodili tvornicu. Ipak, Yugo se proizvodio sve do 2008., kada je s trake sišao posljednji primjerak. Ukupno je proizvedeno 774.941 primjeraka.
Iako je u zapadnoj Europi gotovo nestao s cesta, u državama bivše Jugoslavije Yugo je ostao dio svakodnevice zahvaljujući jednostavnoj mehanici i jeftinom održavanju.
"Najgori auto ikad" – mit ili stvarnost?
U SAD-u je Yugo postao sinonim za loš automobil, o čemu svjedoči i knjiga Jasona Vuica "The Yugo: The Rise and Fall of the Worst Car in History". Brojni filmovi i serije dodatno su ga ismijavali.
No, postoje i drukčija mišljenja – mnogi vozači smatrali su da mu je jednostavna tehnika zapravo prednost, jer su popravke mogli obavljati sami. Za neke je Yugo bio prvi automobil i simbol dostupne mobilnosti u teškim vremenima.
Dojam s vožnje
Autor članka, Roland Hildebrandt, Yugo 45A isprobao je na Classic Eventu 2025. Riječ je o njemačkoj verziji s početka devedesetih, s 45 KS i Weberovim karburatorom.
Unutrašnjost podsjeća na dječju igračku, plastika djeluje jeftino, a mjenjač je iznimno tvrd. Motor je bučan i nemiran, ali automobil ipak nije potpuno beskoristan – nudi pristojan prostor i pouzdano prevozi od točke A do točke B.
"Je li to najgori auto na svijetu? Ne bih rekao. Ako stvarno tražite najgoru krntiju ikad proizvedenu, potražite Daciu 500 Lastun", zaključuje autor.
Nasljeđe i mogući povratak
Yugo je ostavio snažan trag u bivšoj Jugoslaviji kao simbol pristupačne mobilnosti. Zanimljivo je da su 2025. godine prava na marku ponovno osigurana i najavljeno je novo vozilo s retro dizajnom i modernom tehnologijom. Predstavljanje je planirano za Expo u Beogradu 2027.
Možda će se ime Yugo, koje je desetljećima izazivalo podsmijeh, vratiti u posve novom ruhu.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati