Plus-size više nije in

VJEROJATNO ste primijetili: omiljene plus-size influencerice na društvenim mrežama mršave. U jeku popularnosti lijekova za mršavljenje poput Ozempica, mnoge od njih, koje su karijere izgradile na prihvaćanju vlastitog tijela, sada gube na težini, ostavljajući svoje skupine pratitelja zbunjene i razočarane, piše Teen Vogue.
Neke influencerice otvoreno dokumentiraju svoj put mršavljenja, dok se druge tiho povlače iz svijeta plus-size i body positive sadržaja. Ovaj trend prati i kulturni povratak fatfobije: mršavost je ponovno "in", a TikTok trendovi koji ismijavaju debljinu prikupljaju milijune pregleda.
Reakcije pratitelja kreću se od zbunjenosti do bijesa, što je potaknulo raspravu o tjelesnoj autonomiji i onome što influenceri duguju svojoj publici. No, čini se da se u toj raspravi gubi suština – ne gube se samo kilogrami, već i osjećaj zajedništva koji se godinama gradio.
Razočarana zajednica
Emma Zack, osnivačica vintage trgovine Berriez koja nudi odjeću svih veličina, kaže da o ovoj temi razgovara s prijateljima "gotovo svaki dan". Riječ je o influencericama koje su izgradile publiku tijekom ere body positivity pokreta, otprilike od 2015. do 2020. godine.
Bilo je to vrijeme kada se zastupljenost osoba s prekomjernom težinom na internetu povećavala, a plus-size osobe pronalazile su zajednicu okupljenu oko poruka o ljubavi prema sebi, bez obzira na veličinu.
Kreatorica Ratnadevi Manokaran je 2022. za Refinery29 izjavila: "Postojalo je sve veće razumijevanje načina na koje nas je fatfobija sve povrijedila i osjećaj zajedništva. Bilo je kao da smo svi učili jedni od drugih o nečemu na što smo tek naišli."
Danas, Zack s razočaranjem promatra kako se ta zajednica raspada. "To me toliko obeshrabruje", kaže ona. Njezin brend Berriez stvorio je, kako kaže, "najposebniju zajednicu ikad", gdje su plus-size osobe u središtu iskustva kupovine. Sada svjedoči kako neke od influencerica koje su nekoć podržavale njezinu trgovinu mršave i napuštaju ljude i brendove koji su im bili podrška.
Vrijednosti, a ne kilogrami
Lydia Okello, spisateljica i digitalna kreatorica, tvrdi da se ovdje ne radi o veličini tijela, već o vrijednostima. "Svaka je osoba individualna. Ne vjerujem da je moje pravo reći nekome svoje mišljenje o tome želi li smršavjeti ili ne. Ali vidjela sam influencerice koje su puno govorile o prihvaćanju svog tijela takvog kakvo jest, kako zaista mijenjaju ploču i koriste svoj prijašnji izgled kao negativan kontrast onome gdje su sada", objašnjava Okello.
"S tim se dijelom zaista ne slažem."
Okello ističe da negativni komentari na objavama influencerica koje su smršavjele rijetko imaju veze sa samim gubitkom težine. Umjesto toga, javljaju se ljudi koji su se osjećali predstavljeno i prihvaćeno, a sada se osjećaju napušteno zbog nagle promjene tona.
"Mislim da publika koja se osjeća napušteno uglavnom ne daje povratnu informaciju u stilu: 'Ljut sam što si mršava'", kaže Okello. "Povratna informacija je: 'Zašto se ponašaš kao da tijelo koje ja imam više nije vrijedno?'"
Problem transparentnosti
Zack se slaže da nitko ne duguje javnosti objašnjenje za svoje osobne izbore, ali situacija postaje složena kada je netko izgradio karijeru na body positivityju, a zatim se bez objašnjenja pojavi s potpuno novim tijelom. "To je ova čudna dihotomija, kada plus-size influencerica koja je cijeli svoj posao izgradila na tome da je plus-size smršavi, nismo ovlašteni govoriti o njezinim tjelesnim promjenama. Ne duguju nam ovo objašnjenje", kaže Zack.
"Međutim, cijelu su svoju platformu izgradile na body positivityju. Dakle, kada smršave i to ignoriraju, što se događa?"
Transparentnost je ključna, smatra Zack, pogotovo zbog zabluda o mršavljenju. Kada influencerice ne otkriju da su smršavjele uz medicinsku pomoć, to može stvoriti "lažno očekivanje da je gubitak težine isključivo stvar snage volje".
Istraživanja su odavno pokazala da većina dijeta dugoročno ne uspijeva, a New York Times je još 1999. izvijestio da je "ideja o snazi volje kao ključu mršavljenja zastarjela".
Šira kulturna slika
Iako postoje influencerice koje mršave bez negativnog govora o svojim prijašnjim tijelima, Okello uočava jasan pad autentičnosti. "Pokret za prihvaćanje debljine u svojim je počecima bio o tretiranju debelih ljudi s poštovanjem i dostojanstvom, bez obzira na to što odluče učiniti sa svojim tijelima", kaže ona. "Vidjevši ovu promjenu, zaista je naglašeno da mnogi ljudi zapravo nisu bili u tome zbog tog dijela."
Wray Serna, osnivačica modnog brenda Wray, smatra da je ovaj fenomen dio šire kulturne slike koja je indikativna za naše doba. "Živimo u vremenu kada nas administracije pokušavaju kontrolirati u svakom smislu. Mislim da je to široka kulturna poruka koju ljudi primaju, a koja se tiče kontrole i prilagođavanja. Mislim da je duboko ukorijenjena u patrijarhatu i rasizmu", kaže Serna.
Unatoč gašenju svog brenda, Serna ostaje posvećena stvaranju inkluzivnije modne industrije. "Otkrila sam da je ta zajednica tako dobrodošla i ljubazna... Ponovno me natjeralo da vjerujem u modu, u čovječanstvo", kaže ona, ističući da ne vidi razlog da okrene leđa zajednici koja ju je izgradila.
U vremenu kada se, prema riječima Okello, "debela osoba koja ne pokušava postići mršavost smatra u najboljem slučaju moralno sumnjivom", ključno je pronaći prostore koji i dalje njeguju osjećaj dobrodošlice. Bilo da se radi o lokalnoj grupi, novim influencericama ili prijateljima koji ne sudjeluju u kulturi dijeta, utjeha je, kažu, biti okružen ljudima koji razumiju.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati