Širi se trend u kojem prirodna ljepota više nije dovoljna. Što se događa?

POJAM ljepote, nekada određen genetikom i društvenim idealima, danas sve više oblikuju algoritmi i tehnologija. Umjetna inteligencija, filteri na društvenim mrežama, aplikacije za uređivanje fotografija i estetska kirurgija stvaraju novu verziju "savršenog lica".
U tom novom svijetu čak i globalne ikone poput Marilyn Monroe, Grace Kelly ili Kleopatre na internetu sve češće dobivaju etiketu "mid" – izraz generacije Z koji znači prosječan, običan ili "ništa posebno".
Viralni TikTok koji je pokrenuo raspravu
Studentica i glazbenica iz Ujedinjenog Kraljevstva, Faye Oakley, objavila je video na TikToku koji je postao viralan i skupio više od tri milijuna pregleda. U njemu je ustvrdila da bi i najpoznatije ikone ljepote iz prošlosti, da žive danas, bile ismijane i proglašene prosječnima.
"Vidjela sam snimku djevojke koja je govorila pozitivno o svom izgledu, a komentari su je pokušavali poniziti. Pokušali su je uvjeriti da nije toliko lijepa i da nema razloga biti samouvjerena", ispričala je Oakley za Newsweek.
Njezin video otvorio je širu raspravu o tome kako umjetna inteligencija, pornografija i aplikacije za spojeve iskrivljuju percepciju privlačnosti i stvaraju generacije koje ne cijene prirodne osobine.
Kad algoritam diktira estetiku
Plastični kirurg Benjamin Caughlin za ovaj fenomen skovao je novi termin – "algorljepota". On opisuje ljepotu oblikovanu algoritmima, filterima i digitalnim trendovima koji postaju standard.
Caughlin u svojoj praksi sve češće susreće pacijente koji na konzultacije donose AI generirane ili digitalno dorađene fotografije i traže da izgledaju upravo tako. "Ovo ne utječe samo na fizičke osobine, već i na identitet i osjećaj vlastite vrijednosti", upozorava liječnik.
Slične trendove primjećuje i poznata vizažistica Amanda Gabbard. "Ljudi mi pokazuju filtrirane fotografije ili AI fotke i žele da ih našminkam tako da izgledaju kao na njima. To nisu stvarni ljudi. Srce mi se slama kad vidim koliko su nezadovoljni svojim licem jer se ne uklapa u standard koji nikada nije postojao", rekla je Gabbard za Newsweek.
Prirodno više nije dovoljno
Oakley tvrdi da stalno gledanje savršeno dorađenih lica mijenja način na koji percipiramo sebe i druge. "Bore, akne, strije ili dlačice postaju neprihvatljive. Stvara se kultura u kojoj se od žena očekuje da zadovolje standarde koji su nemogući za ostvariti", rekla je.
Dodaje da situaciju dodatno pogoršavaju pornografija i aplikacije za spojeve, koje kod mnogih stvaraju dojam da uvijek postoji netko bolji ili privlačniji. "To vodi do toga da žene, ma koliko bile lijepe, nikada nisu dovoljno dobre jer se uvijek pretpostavlja da postoji neka 'savršenija' odmah iza ugla", objašnjava Oakley.
Generacija Z i kultura "mid"
Generacija Z odrasla je uz društvene mreže na kojima se komentiranje i ocjenjivanje tuđeg izgleda smatra normalnim. Upravo tu je nastala i kultura proglašavanja poznatih i privlačnih žena "mid". Tako je i Margot Robbie, unatoč planetarnoj slavi, nakon najave filma Barbie 2023. godine bila masovno etiketirana kao prosječna.
"Danas se ženama koje izraze samopouzdanje često poručuje da nemaju pravo tako se osjećati, osim ako okolina to ne potvrdi. Ljudi su neugodno iznenađeni kad vide ženu koja je zadovoljna svojim izgledom i žele je 'spustiti'", kaže Oakley.
Granica između stvarnog i digitalnog nestaje
Kulturna teoretičarka Anastasia Kārkliņa Gabriel ističe da današnji ideali ljepote nastaju kroz "hiperoptimizaciju" – spoj estetskih zahvata, filtera i umjetne inteligencije. "Na društvenim mrežama vidimo samo savršen rezultat, a ne proces iza njega. Linija između stvarnosti i fikcije gotovo je nestala", tvrdi Gabriel.
Zašto onda čak i Marilyn Monroe ili Grace Kelly danas nekima izgledaju prosječno? Gabriel kaže da je stvar u tome što su standardi promijenjeni: "Mozak nam se doslovno preprogramira dok svakodnevno obrađujemo tisuće umjetnih slika. Ono što je nekada bila ljepota, danas djeluje 'obično' jer smo navikli na digitalno dorađenu savršenost."
Oakley zaključuje da je najveći problem u tome što društvo ženama uskraćuje pravo na samopouzdanje. "Nije na nikome da određuje kako bi se žena trebala osjećati u vezi vlastitog izgleda. Potrebno je promijeniti stav prema samopouzdanju žena jer ono ne bi smjelo biti meta ismijavanja."

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati