Stanari ovu zgradu dijele s Poštom. Plin im zbog toga poskupio 300%

STANARI zgrade u Bjelovaru suočeni su s drastičnim povećanjem računa za plin nakon što im se promijenio opskrbljivač u listopadu 2024. godine, pri čemu više ne plaćaju plin kao kućanstva. Stari opskrbljivač bila je Gradska plinara Zagreb Opskrba, a novi je Hrvatska elektroprivreda PLIN Osijek.
Na problem nam je ukazao Nenad Majcan, stanar zgrade u Gajevoj ulici. U zgradi u kojoj stanuje, stanari su prestali plaćati plin kao kućanstva jer se novi opskrbljivač, napominje Majcan, pozvao na činjenicu da zgrada ima zajedničku kotlovnicu u vlasništvu Hrvatske pošte. Oni su tako izgubili pravo na subvencioniranu cijenu plina.
"Plaćamo 300% više"
"Više od 50 godina smo bili kategorizirani kao kućanstva, još otkako je izgrađena stambena zgrada za zaposlenike tadašnjeg HPT-a Bjelovar, ali novi opskrbljivač nas vodi kao da smo poslovni subjekti. I to samovoljno, bez našeg znanja i pristanka, ponuđene ugovore nismo ni potpisali. Sada plaćamo oko 300% veću cijenu od ostalih građana u Hrvatskoj", govori nam Majcen.
"Većina korisnika su umirovljenici preko sedamdeset godina. Svi mi smo više od pola stoljeća odvojeni od poslovnih prostora sadašnje Hrvatske pošte i Hrvatskog Telekoma", objasnio je.
Golemo poskupljenje
Za razdoblje od listopada do prosinca 2023. godine, dok je opskrbljivač bila Gradska plinara Zagreb Opskrba, mjesečni računi iznosili su 9.41 eura, 23.87 eura, odnosno 39.73 eura. Za isto razdoblje u 2024. godini, kada je opskrbljivač postao HEP-PLIN, računi su narasli na 72.32 eura u listopadu, 98.93 eura u studenom i 139.13 eura u prosincu. To predstavlja drastična povećanja od oko 669% u listopadu, 314% u studenom i 250% u prosincu.
"Za punu sezonu grijanja 2023./2024., trošak je iznosio 197.97 eura. Za punu sezonu grijanja 2024./2025., dok je opskrbljivač HEP-PLIN Osijek, platili smo 686.12 eura", napomenuo je Majcan, koji nam je i priložio dio računa koji potvrđuje njegove navode.
"Rođen sam 1945. godine, u stanu živim sa suprugom, oboje smo liječnici u mirovini, sin nam je već 25 godina u Njemačkoj i tamo radi kao psiholog-psihoterapeut. Nismo socijalno ugroženi, relativno smo dobro situirani. Problem s kojim sam vam se obratio mnogo više pogađa ostale vlasnike stanova, ali stvar je u principu pravednosti, dostojanstva i uvažavanja građana", rekao je još.
Stanar zgrade: Nitko nas ništa nije pitao
Razgovarali smo s još jednim stanarom zgrade koji nas je zamolio za anonimnost.
"Nitko nas nije ništa pitao, samo su nas prebacili i dobili smo ugovore prema kojima se sad vodimo kao nekakvo poduzetništvo, a tu se ne koriste subvencije za cijenu plina. Udarili su nam cijene kao da smo neka firma. S poduzetništvom nemamo veze, jedino imamo zajedničku kotlovnicu s Hrvatskom poštom.
Mi se tu nalazimo u birokratskim raljama. Nikoga nije briga. Hrvatsku poštu nije briga, žalio sam se i HEP Plinu, drugi su se žalili HERA-i, ali oni ne odgovaraju. Svi smo nešto pokušali, ali nema pomoći", rekao nam je stanar.
Gdje je problem?
Kontaktirali smo HEP Plin i Hrvatsku energetsku regulatornu agenciju, no do zaključenja teksta nismo dobili njihove odgovore.
Problem je nastao kada je E.ON Plin, odlukom HERA-e i na temelju javnog natječaja, 1. listopada 2024. preuzeo ulogu opskrbljivača plinom na području Bjelovara, zamijenivši Gradsku plinaru Zagreb. Prema tadašnjim navodima u medijima, E.ON Plin nije bio spreman prihvatiti sve korisnike, tj. stanare zgrada sa zajedničkim kotlovnicama.
Neki slučajevi su se riješili povoljno
Kako su pisali mediji, u vrijeme promjene opskbljivača s Gradske plinare Zagreb na E.ON Plin, brojna bjelovarska kućanstva koje koriste zajedničke plinske kotlovnice su se našla u problemu, zbog pravnih i tehničkih neusklađenosti.
Dio stanara se tada i priopćenjem obratio medijima, kako je donio Moj portal, u kojem su naveli da je uz posredovanje gradske uprave došlo do dogovora nakon što im je E.On Plin prestao izdavati pojedinačne račune i zahtijevao angažiranje ''kupca toplinske energije" kao posrednika, što bi dovelo do značajnog poskupljenja.
HERA-u smo pitali zašto su pojedine zgrade u Bjelovaru uspjele s novim opskrbljivačem dogovoriti obračun po modelu kućanstava, dok u Gajevoj ulici to nije bio slučaj, već je došlo do preuzimanja dužnosti HEP Plina Osijek koji je račune počeo slati već za listopad.
HEP PLIN: Pisali smo HERA-i
Stanar Nenad Majcan podijelio nam je službeni odgovor HEP Plina Osijek koji je zaprimio na svoj prigovor, a u kojem opskrbljivač detaljno obrazlaže stanje i regulatorne okolnosti opskrbe plinom za zgrade sa zajedničkim kotlovnicama u Bjelovaru.
Potvrdili su da su preuzeli opskrbu plinom kao zajamčeni opskrbljivač prema odluci HERA-e nakon što novi opskrbljivač (E.ON Plin, op.a.) "predmetnu kotlovnicu nije prihvatio kao korisnika javne usluge"
Istaknimo da HEP Plin Osijek ne upotrebljava termin "poslovni korisnici" u kontekstu ovih stanara. Iz službenog odgovora vidimo da je kotlovnica u zgradi u Gajevoj ulici evidentirana kao korisnik koji nema pravo na javnu uslugu opskrbe plinom, pa je prema važećim propisima svrstana u kategoriju "zajamčene opskrbe".
Navode da na temelju Metodologije za određivanje iznosa tarifnih stavki za zajamčenu opskrbu, HEP Plin primjenjuje cijene predviđene za "krajnje kupce koji nisu kućanstvo". Drugim riječima, iako se radi o stambenoj zgradi čiji stanari plin koriste isključivo za grijanje svojih domova, oni ne plaćaju plin kao kućanstvo.
HEP Plin Osijek navodi da je uslijed nekoliko prigovora stanara tražio mišljenje od regulatora HERA-e, no do trenutka odgovora nije dobio povratnu informaciju, zbog čega nastavlja fakturirati prema postojećim pravilima. Sve to bilo je u ožujku 2025. godine, a odgovora očito nema ili je on negativan jer se ništa nije promijenilo.
HERA očito nikome ne odgovara
I Majcan je u ožujku pisao HERA-i, ali također nije dobio odgovor. HERA-u smo, između ostalog, pitali postoji li mogućnost hitne regulatorne intervencije kojom bi se stanovnicima omogućio povrat na regulirane, povoljnije tarife za kućanstva.
Zanimalo nas je jesu li u proteklim mjesecima službeno odgovorili HEP Plinu na njegovo traženje regulatornog tumačenja za ovaj slučaj.
Pučka pravobraniteljica: Požurivat ćemo HERA-u
Komunikacijski problem s HERA-om imao je i ured pučke pravobraniteljice Tene Šimonović Einwalter. kojoj su se obratili stanari.
"Upoznati smo s ovom situacijom jer nam se obratio jedan od stanara i po njegovoj pritužbi smo pokrenuli ispitni postupak. Taj postupak ide u dva smjera: zašto su stanari svrstani u kategoriju poslovnih/poduzetničkih kupaca (što onda znači i znatno veće račune) i vezano za izostanak odgovora na upit stanara. Više informacija i komentar cjelokupne situacije moći ćemo dati kada ispitni postupak bude dovršen", napisali su.
Dodaju da su dobili odgovor HEP Plina i da čekaju očitovanje HERA-e, napominjući kako će odgovor požurivati.
"Pučka pravobraniteljica u ovim situacijama može, ako utvrdi nepravilnost ili nezakonitosti u radu nadležnih tijela, izdati mišljenje, prijedlog, preporuku ili upozorenje za ispravljanje takvog postupanja odnosno zaštitu prava građana, a o svemu može izvijestiti i Hrvatski sabor i javnost, uključujući i u godišnjem izvješću", napomenuli su.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati