Nesposobnost HZZO-a uništava privatne ljekarne i investicije
Ilustracija: Željko Hajdinjak/Cropix
DUGI OTOK je početkom ljeta po prvi put u povijesti dobio ljekarnu. Otvorila ju je magistra farmacije Tatjana Vukadin, koja se 2006. godine vratila u Hrvatsku iz Švicarske. Sali su postali mjesto u kojemu su stanovnici Dugog otoka konačno mogli dobiti lijekove, bez tradicionalnog snalaženja kojemu su morali pribjegavati dosad. Samo, cijeli san bi mogao uskoro završiti, jer je HZZO odlučio da je birokratska procedura važnija od dobrobiti otoka, kao i od zakonskih prava magistara farmacije.
"Mi smo na otoku prvi put u povijesti dobili apoteku i konačno se riješili brige da u pet ujutro moramo tražiti od ljudi koji idu u Zadar da nam donesu lijekove. Tek što smo počeli uživati u blagodatima toga, postoji mogućnost da ljekarnu izgubimo, i to zbog spore administracije i nečije aljkavosti. Jednostavno ne možemo vjerovati da bi moglo doći do ovakvog ishoda upravo u trenutku kad smo oprobali kako je lijepo imati ljekarnu na otoku", rekao je za Index načelnik općine Sali Zoran Morović.
Hrvatski zavod za otežavanje
Nakon višegodišnjeg procesa dobivanja svih dozvola i birokratskih zapleta, Ljekarna Vukadin je konačno započela s radom 1. srpnja ove godine. Problemi s HZZO-om, točnije rečeno njegovim zadarskim uredom, nastali su gotovo odmah, a prijeporna točka bilo je potpisivanje ugovora. Zahtjev za potpisivanje ugovora poslan je gotovo odmah nakon otvaranja ljekarne, a u zahtjevu je navedeno specifično radno vrijeme. Ljeti ljekarna zbog priljeva turista radi dvokratno, a izvan sezone od 11:30 do 16 sati. Takvo radno vrijeme je neophodno zbog dopreme lijekova iz Zadra i brodskih linija, koje imaju svoj red plovidbe.
Zadarski ured prvo je kasnio s ugovorom i dva puta inzistirao na farmaceutskom tehničaru. HZZO je u međuvremenu uredno primao recepte iz ljekarne, a magistra Vukadin i njen suprug Dražen Župan su početkom desetog mjeseca pozvani na razgovor u ured HZZO-o. Tamo im je predstavljen standardni ugovor, u kojemu se inzistira na neprihvatljivom radnom vremenu od osam sati. HZZO je za specifično radno vrijeme ljekarne znao od samog početka, ali se o tom pitanju uopće nije očitovao sve do desetog mjeseca, kada im se usmeno spomenuo Pravilnik o radnom vremenu zdravstvenih ustanova koje su potpisale ugovor s HZZO-om. Budući da se radi o pravilniku koji se odnosi isključivo na zdravstvene ustanove, njegova primjena na privatnu ljekarnu je u najmanju ruku dubiozna.
Vojska ljudi mora potpisati isti komad papira
Istodobno je HZZO odbio preuzimati zaprimljene recepte, koje su do tada uredno primali. Objašnjenje je bilo da su se recepti do početka desetog mjeseca primali zbog "dobre volje". Teško je objasniti kako javni zavod za zdravstveno osiguranje nešto radi na temelju "dobre volje" i kakvu bi "dobru volju" magistra Vukadin trebala pokazati da joj se odobri ostvarivanje vlastitih zakonskih prava, ali to je očigledno još jedna od tajni hrvatskog zdravstvenog sustava.
Ljekarna zbog ovih "nesporazuma" u ovom trenutku ima 80.000 kuna nefakturiranih recepata i oko 400.000 kuna ukupnog dugovanja HZZO-a. Budući da sve svoje obaveze isplaćuje na vrijeme, kapital koji je uložila u ljekarnu rapidno nestaje, jer nema isplata HZZO-a, a njih nema jer nema pravna osnove na temelju kojih bi se vršile. Da bi riješili problem koji im je prvo zadarski ured HZZO-a, a onda i cijeli zavod nametnuo, magistra Vukadin i njen suprug su se morali obraćati Upravi za pravne poslove Ministarstva zdravstva i tražiti da im se odobri radno vrijeme koje su naveli u prvom zahtjevu HZZO-u. Uz pomoć nekoliko blagonaklonjenih ljudi, zahtjev je riješen, ali čeka odobrenje Uprave za pravne poslove. Da stvar bude još zanimljivija, posao koji je odradio suprug magistre Vukadin je po Zakonu o upravnom postupku trebao odraditi upravo HZZO.
Tu je sve stalo. Odgovor od Uprave je nemoguće dobiti, računi i nezaprimljeni recepti se gomilaju, a uloženi novac nestaje, jer bez HZZO-ovih isplata jednostavno nema povrata sredstava. Ako je suditi po dosadašnjoj praksi, trebat će nekoliko mjeseci dok Uprava za pravne poslove ne pošalje odgovor magistri Vukadin i HZZO-o, tko zna koliko dok HZZO ne pošalje rješenje zadarskom uredu, i tko zna koliko dok zavod ne počne isplaćivati svoje obaveze.
Kakva se poruka šalje?
"Za pomoć smo se obratili premijerki Jadranki Kosor, koju moramo pohvaliti zato što je odgovorila u iznimno brzom roku i proslijedila problem direktno ministru zdravstva, dok nam predsjednik Ivo Josipović nam još nije odgovorio. Ako stvari nastave teći ovim tempom, nećemo imati drugog izbora nego bankrotirati, staviti ključ u bravu i najvjerojatnije se vratiti nazad u Švicarsku", rekao je za Index Župan, kojeg smo uspjeli dobiti nakon kontaktiranja ljekarne.
Na kraju se postavlja pitanje ne samo jedne ljekarne, nego i sustava koji na svaki mogući način onemogućuje investicije, kao i države koja se za otoke, diljem Europske unije navedene kao područja posebne skrbi, brine samo deklarativno. Konkretno, kako očekivati da će bilo tko uložiti u posao na otocima nakon što sazna za ovakve slučajeve?
Kao konačni kuriozitet, Ljekarna Vukadin je na stranici HZZO-a navedena u registru ljekarni koje imaju potpisani ugovor s HZZO-om. Možda je to također znak "dobre volje"?

bi Vas mogao zanimati
bi Vas mogao zanimati