Mladi Amerikanci prelaze u ruske crkve koje im obećavaju "apsurdne razine muževnosti"

USKE traperice, prekrštene noge, korištenje glačala, oblikovanje obrva i jedenje juhe – sve su to stvari koje prvoslavni svećenik Moses McPherson iz SAD-a ismijava kao previše ženstvene.
"Mnogo ljudi me pita: 'Oče Moses, kako mogu svoju muževnost podići na apsurdnu razinu?'", kaže u jednom YouTube videu ovaj svećenik ruske pravoslavne crkve koji promovira vrstu snažne, bezuvjetne muškosti.
Na internetu se mogu pronaći i drugi videi o ocu Mosesu McPhersonu, mišićavom ocu petero djece – kako diže utege uz zvuk heavy metala.
Odrastao je kao protestant i radio kao krovopokrivač, a danas je pravoslavni svećenik u Ruskoj pravoslavnoj crkvi izvan Rusije (ROCOR) u Georgetownu u Teksasu, grani crkve čije je sjedište u Moskvi.
"Broj vjernika nam se utrostručio"
ROCOR, globalna mreža sa sjedištem u New Yorku, posljednjih godina širi se po dijelovima SAD-a, uglavnom zahvaljujući ljudima koji prelaze iz drugih vjeroispovijesti.
U posljednjih šest mjeseci otac Moses pripremio je 75 novih vjernika za krštenje u crkvi Majke Božje, sjeverno od Austina.
"Kad smo se moja supruga i ja prije 20 godina preobratili, zvali smo pravoslavlje najbolje čuvanom tajnom jer ljudi jednostavno nisu znali što je to. Ali u posljednjih godinu i pol dana, broj vjernika nam se utrostručio", kaže.
Novinarka BBC-a Lucy Ash piše da tijekom nedjeljne liturgije u njegovoj crkvi upada u oči broj muškaraca u dvadesetima i tridesetima koji se mole i križaju na stražnjem dijelu crkve, te činjenica da ova religija s tradicijom koja seže u 4. stoljeće očito privlači mlade muškarce koji se ne snalaze u suvremenoj Americi.
Protive se javnom školstvu
Softverski inženjer Theodore za BBC kaže da je imao posao iz snova i suprugu koju je obožavao, ali da se iznutra osjećao prazno, kao da u srcu ima rupu. Vjeruje da je društvo "jako surovo" prema muškarcima i stalno im daje do znanja da griješe. Žali se da se muškarce kritizira zato što žele biti hranitelji obitelji i uzdržavati suprugu koja ostaje kod kuće.
"Govori nam se da je to danas toksičan odnos. Ali ne bi trebalo biti tako", kaže Theodore.
Gotovo svi obraćenici koje je novinarka susrela odlučili su školovati djecu kod kuće, dijelom zato što vjeruju da žene trebaju stavljati obitelj ispred karijere.
Otac John Whiteford, arhiđakon ROCOR-a iz Springa, sjeverno od Houstona, kaže da školovanje kod kuće osigurava vjerski odgoj i "način je da zaštitite svoju djecu", izbjegavajući pritom teme poput "transrodnosti ili 57 rodova u mjesecu ili kako god".
U usporedbi s milijunima vjernika u američkim evangeličkim megacrkavama, broj pravoslavnih kršćana u SAD-u je malen – čine samo oko jedan posto stanovništva. Tu spadaju istočne pravoslavne crkve koje djeluju u Rusiji, Ukrajini, istočnoj Europi i Grčkoj, kao i orijentalne pravoslavne crkve s Bliskog istoka i iz Afrike.
Značajno porastao udio muškaraca
ROCOR je osnovan od strane svećenika koji su pobjegli od Ruske revolucije 1917. godine i smatra se najkonzervativnijom pravoslavnom jurisdikcijom u SAD-u. No ta mala vjerska zajednica glasna je i dinamična, a ono što se u njoj događa odražava šire političke pomake – osobito nakon dramatičnog zaokreta aktualnog predsjednika SAD-a Donalda Trumpa prema Moskvi.
Točan broj preobraćenika teško je odrediti, no podaci Pew Research Centra pokazuju da su 64 posto pravoslavnih kršćana u SAD-u muškarci – što je porast u odnosu na 46 posto iz 2007.
Manje istraživanje koje je obuhvatilo 773 preobraćenika potvrđuje taj trend: većina novopridošlih su muškarci, a mnogi navode da ih je pandemija potaknula da potraže novu vjeru. To istraživanje provela je Pravoslavna crkva Amerike (OCA), koju su osnovali ruski redovnici u Aljasci krajem 18. stoljeća, a danas ima više od 700 župa, misija, samostana i institucija diljem SAD-a, Kanade i Meksika.
Porast interesa nakon pandemije
Profesor Scott Kenworthy, koji proučava povijest i teologiju istočnog pravoslavlja, osobito u suvremenoj Rusiji, kaže da je njegova župa u Cincinnatiju "doslovno prepuna".
Pohađa istu crkvu već 24 godine i kaže da je broj vjernika bio stabilan do početka pandemije. Od tada, stalno pristižu novi zainteresirani i oni koji se pripremaju za krštenje.
"Ovo nije fenomen samo moje župe ili par mjesta u Teksasu. Ovo je nešto puno šire", kaže prof. Kenworthy.
Digitalni prostor odigrao je ključnu ulogu u ovom valu obraćenja. Otac Moses ima veliku online publiku – na fotografiju pozitivnog testa na trudnoću na Instagramu je dobio 6000 lajkova i čestitki zbog dolaska šestog djeteta.
Ali tu su i deseci drugih podcasta koje vode pravoslavni svećenici i njihove vojske pratitelja – uglavnom muškaraca.
"Masturbacija je samozlostavljanje, a osjećaji nisu za muškarce"
Otac Moses kaže svojoj zajednici da postoje dva načina služenja Bogu – kao redovnik ili redovnica, ili kroz brak. Oni koji se odluče za brak trebali bi izbjegavati kontracepciju i imati što više djece.
"Pokažite mi jednog sveca u povijesti Crkve koji je blagoslovio bilo kakvu vrstu kontrole rađanja", kaže.
Što se tiče masturbacije – ili kako to crkva zove, "samozlostavljanja", svećenik je osuđuje kao "jadnu i nemuževnu".
Otac Moses tvrdi da pravoslavlje "nije muževno – ono je normalno", dok je "na Zapadu sve postalo feminizirano". Neke protestantske crkve, vjeruje on, uglavnom su namijenjene ženama.
"Ne želim ići na bogoslužja koja izgledaju kao koncert Taylor Swift. Kad pogledate tekstove te vjerske glazbe, prepuni su osjećaja – a to nije za muškarce."
"Kao da se stari američki puritanci ponovno vraćaju"
Elissa Bjeletich Davis, bivša protestantica koja sada pripada Grčkoj pravoslavnoj crkvi u Austinu, vjeroučiteljica je i vodi vlastiti podcast. Kaže da mnogi obraćenici dolaze iz tzv. anti-woke krugova i ponekad imaju čudne predodžbe o svojoj novoj vjeri, osobito oni u Ruskoj crkvi.
"Vide je kao vojničku, krutu, discipliniranu, muževnu, autoritarnu religiju. Zapravo je pomalo smiješno. Kao da se stari američki puritanci ponovno vraćaju", kaže Elissa.
"Ne razumijem točno zašto stalno govore da je Rusija loša"
Buck Johnson, bivši ateist, počeo je istraživati rusko pravoslavlje tijekom pandemije. Već 25 godina radi kao vatrogasac i vodi podcast Counterflow.
Kaže da ga je isprva bilo strah ući u lokalnu rusku pravoslavnu crkvu jer izgleda drukčije i prekriven je tetovažama, ali tvrdi da su ga dočekali raširenih ruku. Posebno ga je dojmilo što je crkva ostala otvorena tijekom lockdowna.
Sjedeći na kauču ispred dva velika TV ekrana u svom domu u Lockhartu, kaže da mu nova vjera mijenja pogled na svijet.
"Zabrinjavaju me negativni američki pogledi na Rusiju", kaže Buck. Vjeruje da mainstream mediji izobličuju stvarnu sliku o invaziji na Ukrajinu.
"Mislim da je to ostavština boomera koji su živjeli u Hladnom ratu. Ne razumijem točno zašto, ali stalno govore da je Rusija loša", kaže Buck.
Patrijarh Kiril, poglavar Ruske pravoslavne crkve u Moskvi, uporno podržava invaziju na Ukrajinu, naziva je svetim ratom i rijetko izražava suosjećanje za žrtve. Kad je novinarka o tome pitala oca Johna Whiteforda, on uvjerava da su riječi patrijarha pogrešno interpretirane.
"Pravoslavlje nam savršeno odgovara, pogotovo u Teksasu"
Prije gotovo deset godina, još jedan obraćenik iz Teksasa, otac Joseph Gleason, preselio se iz Amerike u selo Borisoglebski, četiri sata vožnje sjeverno od Moskve, sa suprugom i osmero djece.
"U Rusiji nema istospolnog braka, nema civilnih zajednica, to je zemlja u kojoj možete školovati djecu kod kuće – i naravno, volim tisućljetnu povijest pravoslavlja ovdje", rekao je jednom ruskom voditelju.
Ovaj bradati Teksašanin predvodi pokret koji poziva konzervativce da se presele u Rusiju. U kolovozu prošle godine Vladimir Putin uveo je ubrzane vize za one koji bježe od zapadnog liberalizma.
Povratkom u Teksas, Buck kaže da on i ostali obraćenici okreću leđa konzumerizmu i trenutnom zadovoljstvu.
"Razmišljamo dugoročno o tradiciji, ljubavi prema obitelji, zajednici i susjedima. Mislim da pravoslavlje savršeno odgovara nama, pogotovo u Teksasu", kaže Buck.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati