Amerika ostaje bez plastičnih božićnih ukrasa, a Kina bez četiri milijarde dolara

KINESKI proizvođači plastičnih božićnih jelki i drugih blagdanskih ukrasa kažu da su narudžbe iz SAD-a, koje su ključne za njihovo poslovanje, u ovo vrijeme već trebale početi pristizati. Međutim, zbog naglog porasta uvoznih carina na kinesku robu, to se nije dogodilo.
Američki predsjednik Donald Trump povećao je carine na kineske proizvode na 104% u eskalirajućem trgovinskom ratu koji prijeti velikim posljedicama za najvećeg svjetskog izvoznika industrijskih proizvoda. Američki trgovci gotovo u potpunosti ovise o Kini za božićne ukrase, iz koje nabavljaju 87% takvih proizvoda u vrijednosti od četiri milijarde dolara.
Kineske tvornice također uvelike ovise o američkom tržištu, na kojem prodaju polovicu svoje proizvodnje. Ako Amerikanci ove godine budu željeli nove božićne ukrase, morat će ih platiti znatno više – ako ih uopće uspiju pronaći na policama.
"Ove godine još mi nije pristigla nijedna narudžba"
"Ove godine još nijedan od mojih američkih kupaca nije uputio narudžbu", rekao je Qun Ying, koji vodi tvornicu umjetnih božićnih jelki u gradu Jinhui na istoku Kine, te nastavio: "Naravno da se radi o carinama. Do sredine travnja sve su narudžbe obično završene, ali trenutačno je teško znati hoće li uopće išta stići. Možda američki kupci ove godine neće naručiti ništa."
U Shaoxingu, otprilike 160 kilometara udaljenom od Jinhuija, vlasnik tvornice Liu Song bio je uvjeren da se njegovo poslovanje može održati tako što će prodavati više robe Rusiji, Europi i jugoistočnoj Aziji, koje zajedno već kupuju 75% njegovih proizvoda.
"Zabrinuti smo da će se američke narudžbe smanjiti, ali sigurno ćemo pobijediti u ovom trgovinskom ratu", govori Song za Reuters.
Jessica Guo, koja također vodi tvornicu božićnih jelki u Jinhuiju, kaže kako ju je važan američki kupac upravo obavijestio da pauzira narudžbu vrijednu tri milijuna juana (408.191 dolara), za koju je već potrošila 400.000 juana na materijal.
Guo očekuje da će ta narudžba uskoro biti otkazana i zabrinuta je za svoje poslovanje: "Moji kolege i ja oslanjamo se na američke narudžbe kako bismo preživjeli. Ovo će neizbježno utjecati na mnogo ljudi. Nitko neće biti pošteđen."
Drugi najveći izvoznik božićnih ukrasa u SAD je Kambodža
Ekonomisti kažu da će trgovinski rat ove godine smanjiti kineski gospodarski rast za 1-2 postotna boda, pogoršati problem viškova industrijskih kapaciteta, ugroziti radna mjesta i dodatno potaknuti deflacijske pritiske.
Kako kineski izvoznici prodaju manje SAD-u, koji je prošle godine kupio robu vrijednu više od 400 milijardi dolara, morat će sve intenzivnije konkurirati cijenama na drugim tržištima. To će pogoditi njihove već ionako niske profitne marže i prisiliti ih na smanjenje troškova kod kuće, kažu ekonomisti.
Guoina tvornica od 10.800 četvornih metara stalno zapošljava 140 ljudi, ali u sezoni najveće proizvodnje broj zaposlenih može narasti na 200. Ove godine ne očekuje da će joj trebati dodatni radnici. "Gubitak američkog tržišta sigurno će utjecati na mnoga radna mjesta", rekla je Guo i dodala da je domaća potražnja za božićnim ukrasima u Kini beznačajna.
Nabava iz drugih zemalja također nije opcija. Drugi najveći izvoznik božićnih ukrasa u SAD je Kambodža, koja proizvodi 5,5% takve robe za američko tržište, a prošlog je tjedna Trump uveo carinu od 49% na uvoz iz Kambodže.
Premještanje proizvodnje u SAD, jedan od Trumpovih ciljeva uvođenja carina Kini i gotovo svim drugim zemljama svijeta, nije izvedivo, smatra Jami Warner, izvršna direktorica Američkog udruženja za božićna drvca.
"Drvca se sigurno ne mogu proizvoditi u Americi. Nema proizvodnje, tehnologija ovdje ne postoji, tržište rada nije spremno", rekla je Warner. Ona očekuje znatna poskupljenja i dodaje da je 80% svih božićnih jelki u SAD-u umjetno. Unaprijed ukrašene jelke, koje čine većinu na tržištu, proizvode se isključivo u Kini.
Warner osuđuje što je njezina industrija postala kolateralna žrtva geopolitičkog sukoba: "Ono što naši članovi proizvode i prodaju nisu strateški proizvodi. Mi nismo prijetnja. Mi smo sretna, vesela industrija. Voljeli bismo ostati u toj veseloj industriji."

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati