Flightradar: Avion s Ursulom von der Leyen nije ostao bez GPS-a

FLIGHTRADAR je na društvenim mrežama reagirao na izvještaje o kvaru GPS sustava zrakoplova kojim je predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen putovala u Bugarsku.
"Let na kojem je bila Ursula von der Leyen odašiljao je signal dobre kvalitete od polijetanja do slijetanja", objavljeno je na X-u.
Flightradar se osvrnuo i na izvještaje da je zrakoplov proveo oko sat vremena u zraku prije slijetanja, navodeći da je let trajao 1 sat i 57 minuta, u odnosu na prvotno planiranih 1 sat i 48 minuta.
Što je ranije objavio Financial Times?
Ranije je britanski list Financial Times objavio da je došlo do kvara navigacijskog sustava kada je zrakoplov s čelnicom EK sletio u Bugarsku. Prema pisanju lista, piloti su morali koristiti papirnate karte kako bi sletjeli u zračnu luku u Plovdivu.
Prema riječima predstavnice Europske komisije Ariane Podeste, bugarske su vlasti incident nazvale "ometanjem od strane Ruske Federacije", no dodala je da Bugarska nije dostavila dokaze.
Tri anonimna dužnosnika upoznata s incidentom rekli su za Financial Times da se sumnja na rusko ometanje signala.
Rusija je oštro demantirala bilo kakvu umiješanost. Glasnogovornik Kremlja Dmitrij Peskov kratko je i jasno odbacio navode u izjavi za Financial Times. "Vaše informacije su netočne", poručio je Peskov.
Bugarski kontrolori potvrdili incident
"Cijelo područje oko zračne luke ostalo je bez GPS-a", rekao je jedan od dužnosnika. Zrakoplov je više od sat vremena kružio iznad Plovdiva, nakon čega je pilot odlučio sletjeti bez elektroničkih pomagala, oslanjajući se na analogne karte. "Nesumnjivo se radilo o ometanju", dodao je izvor za FT.
Bugarska služba za kontrolu zračnog prometa potvrdila je incident. "Od veljače 2022. bilježimo značajan porast slučajeva ometanja i nedavno lažiranja GPS signala. Ta ometanja narušavaju točan prijem signala i uzrokuju operativne poteškoće za zrakoplove i sustave na zemlji", naveli su u priopćenju.
Sve rizik za civilno zrakoplovstvo
Ovakva ometanja GPS-a, poznata kao jamming i spoofing, tradicionalno su koristile vojne i obavještajne službe za zaštitu osjetljivih lokacija. No posljednjih godina, kako ističu europske vlade, Rusija ih sve češće upotrebljava kako bi remetila i civilni život.
Upozorava se da bi porast takvih napada mogao izazvati ozbiljnu zračnu nesreću jer se komercijalnim zrakoplovima na taj način "oduzima vid". Broj slučajeva ometanja GPS-a značajno je porastao u baltičkim državama i istočnoj Europi, posebice u područjima blizu ruskih granica.
Što kažu u EK?
"Možemo potvrditi da je bilo ometanja GPS-a, no zrakoplov je sigurno sletio", kazala je jučer glasnogovornica Komisije, pa dodala: "Primili smo informacije od bugarskih vlasti da sumnjaju da je Rusija izvela ovo očigledno ometanje".
"Svi smo svjesni da su prijetnje i zastrašivanje regularna komponenta neprijateljskih postupaka Rusije", rekla je glasnogovornica, dodavši: "Ovo će dodatno ojačati našu nepokolebljivu predanost jačanju naših obrambenih sposobnosti i podršci za Ukrajinu."

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati