Američki pilot aviona F-35 50 minuta pričao s inženjerima prije nego se katapultirao

AMERIČKI pilot proveo je 50 minuta na konferencijskom pozivu s inženjerima tvrtke Lockheed Martin pokušavajući riješiti problem sa svojim borbenim avionom F-35 prije nego što se katapultirao, navodi se u izvješću o nesreći objavljenom ovog tjedna.
Pad aviona 28. siječnja u zračnoj bazi Eielson u Fairbanksu na Aljasci je snimljen. Na snimci se vidi kako avion pada i eksplodira, nakon čega nastaje vatrena kugla. Pilot se sigurno katapultirao, zadobivši samo lakše ozljede, ali je skupocjeni borbeni zrakoplov uništen.
Pokušao dva slijetanja "dodirni i kreni"
Istraga ratnog zrakoplovstva pripisala je pad ledu u hidrauličkim vodovima u nosu i stajnom trapu koji je onemogućio pravilnu aktivaciju. Stajni trap ili podvozje je dio aviona namijenjen polijetanju, slijetanju i stabilnom kretanju na tlu.
Prema izvješću, nakon polijetanja pilot je pokušao uvući stajni trap, ali to nije učinio u potpunosti. Prilikom ponovnog spuštanja, stajni trap se nije centrirao, zaključavši se pod kutom ulijevo. Pokušaji popravljanja stajnog trapa uzrokovali su da borbeni zrakoplov pomisli da je na tlu, što je na kraju dovelo do pada.
Nakon što je pregledao kontrolne liste sustava u pokušaju da riješi problem, pilot je uspostavio konferencijski poziv s inženjerima proizvođača zrakoplova, Lockheed Martina. U pozivu je sudjelovalo pet inženjera, uključujući višeg softverskog inženjera, inženjera za sigurnost leta i tri stručnjaka za sustave stajnog trapa, navodi se u izvješću.
Pilot je zatim pokušao dva slijetanja "dodirni i kreni", gdje zrakoplov nakratko sleti, kako bi pokušao ispraviti zaglavljeni nosni kotač. No, ti pokušaji nisu uspjeli ponovno centrirati nosni kotač te su rezultirali zamrzavanjem lijevog i desnog glavnog stajnog trapa koji se nisu mogli u potpunosti izvući za pokušaj stvarnog slijetanja.
Ubrzo nakon nesreće još jedan slučaj zaleđivanja hidraulike
U tom trenutku, senzori F-35 pokazali su da je na tlu, a računalni sustavi mlažnjaka prešli su na "automatizirani način rada na zemlji". To je uzrokovalo da borbeni zrakoplov postane "neupravljiv" jer je "radio kao da je na tlu tijekom leta", prisiljavajući pilota na katapultiranje.
Pregledom olupine zrakoplova utvrđeno je da je oko trećine tekućine u hidrauličkim sustavima te u nosnom i u desnom glavnom stajnom trapu bila voda, iako je uopće nije trebalo biti. Istraga je otkrila sličan problem sa zaleđivanjem hidraulike u drugom F-35 u istoj bazi tijekom leta devet dana nakon nesreće, ali taj je zrakoplov uspio sletjeti bez incidenata.
U izvješću se napominje da je Lockheed Martin izdao smjernice o problemu koji su senzori F-35 imali u ekstremno hladnom vremenu u biltenu o održavanju u travnju 2024., otprilike devet mjeseci prije nesreće. Problem bi mogao "otežati pilotu održavanje kontrole nad zrakoplovom", navodi se u smjernicama.
Temperatura u vrijeme nesreće bila je -18 stupnjeva Celzijusa.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati