Kina svijetu predstavila novi borbeni zrakoplov
KINESKI mediji posljednjih dana objavljuju sve više detalja o tome kako je zrakoplovstvo Kineske narodnooslobodilačke armije već duže vremena opskrbljeno s novim borbenim zrakoplovom pod nazivom "Chengdu J-10", čiji se razvoj tumači kao nastojanje NR Kine da se u ovom stoljeću nametne kao nova svjetska supersila.
Rad na J-10 je započeo godine 1986. u doba hladnog rata, odnosno kineskog neprijateljstva prema tadašnjem SSSR-u. J-10 je zamišljen kao presretač koji bi se mogao ravnopravno suprotstaviti tadašnjim sovjetskim zrakoplovima.
Međutim, nakon godina razvoja i milijarda utrošenih juana, J-10 je od presretača postao borbeni zrakoplov opće namjene, odnosno osposobljen da djeluje u svim vremenskim uvjetima te da osim zračnih borbi djeluje i po ciljevima na kopnu.
Prvi prototip je poletio 1998. godine, a primjerci J-10 su u redovni sastav kineskog ratnog zrakoplovstva ušli 2004. godine.
Stručnjaci razvoj J-10 tumače i ne samo nastojanjem NR Kine da svoju rastuću ekonomsku moć upotpune jačanjem vojnih efektiva, nego i time da se NR Kina oslobodi dugogodišnje ovisnosti o ruskoj vojnoj tehnologiji.
U tome je Kina, navodno, dobila pomoć od izraelskih stručnjaka zaposlenih na obustavljenom projektu novog borbenog zrakoplova po imenu "Lavi". Vjeruje se da je Kinezima pomoć pružio i tradicionalni saveznik Pakistan, čije zrakoplovstvo posjeduje moderne američke zrakoplove F-16. Kinezi su, zauzvrat, Pakistancima odlučili prodati 36 primjeraka J-10.
J-10 ima dužinu od 16,5 m, raspon krila od 11 m, te visinu od 6 m. Brzina mu iznosi 2 Macha, borbeni radijus 750 km, a dolet 2940 km. Sa sobom može nositi 5,5 tona korisnog tereta, a uz top od 23 mm je može biti naoružan brojnim vrstama projektila i bombi.
J-10 se proizvodi u dvije verzije - kao jednosjed i kao dvosjed. NR Kina planira razviti, novi moderniji tip koji je već dobio nadimak "Super J-10", a glasine govroe i mornaričkoj verziji za nosače zrakoplova, odnosno "nevidljivoj" verziji J-10.
O tehničkoj superiornosti, odnosno inferiornosti J-10 u odnosu na standardne zapadne zrakoplove kao F-16 su mišljenja stručnjaka podijeljena.
Međutim, Lin Chong-pin, general tajvanskog ratnog zrakoplovstva, je u siječnju izrazio bojazan da je zbog većeg broja aparata J-10 s druge strane Tajvanskog prolaza kvalitativna prednost njegove zemlje u odnosu na Kinu dovedena u pitanje.
Stručnjaci također navode kako se J-10, za razliku od ranijih kineskih zrakoplova pretežno orijentianih na obranu kineskog zračnog prostora, može prilično dobro koristiti za napadne operacije.
D.A.
Foto: Aeronautics.ru

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati