Želite jesti kokice bez stresa? Novi Jurski svijet: Preporod nije za vas

NA POČETKU Jurskog svijeta: Preporod, sedmog filma iz Jurassic franšize, paleontolog i kustos muzeja dinosaura žali se kako su prošli tjedan prodali svega 20 ulaznica. "Dok su nekad posjetitelji stajali u dugim redovima kako bi vidjeli dinosaure, danas oni više nikoga ne zanimaju", kaže dr. Henry Loomis, a baš sam nešto slično i ja pomislio kad sam čuo da se priprema novi Jurassic film. I to film koji bi trebao pokrenuti novu trilogiju ove više od 30 godina stare franšize.
I ja bih rekao da dinosi više nisu tema i da neće biti mnogo ljudi zainteresiranih kupiti karte za kino, ali ne bih se baš proslavio s tom prognozom. Novi je film, s posve novom pričom i novom glumačkom ekipom, u prvih pet dana kino distribucije ostvario sjajan utržak od gotovo 150 milijuna dolara samo u SAD-u. Rezultat doduše nije tako sjajan kao što su ostvarili neki njegovi prethodnici, ali će ipak biti dovoljan da se na njemu nastavi graditi nova trilogija.
Povratak korijenima franšize
Druga trilogija bila je izuzetno uspješna, neki su naslovi dobacili i preko milijarde dolara prihoda, ali su sami filmovi bili teška konfekcija. Osobito se u posljednjemu, Jurski svijet: Carstvo, osjetilo kako je izvor ideja posve presušio pa je bilo logično pomisliti da je to to, nema dalje, no kako je napisao jedan američki kolega kritičar, "franšiza uvijek nađe put". I našla ga je, ali je jurski narodni preporod zaista morao krenuti ispočetka.
Jurski svijet: Preporod stilom i atmosferom najbliži je originalnom filmu i nije riječ samo o preporodu, već svojevrsnom povratku korijenima, rekli bismo back to basics. Režiser Gareth Edwards kaže da prvo što je pomislio kad je pročitao scenarij Davida Koeppa, ujedno i scenarista prvog Jurskog parka, jest kako je ovaj novi film svojevrsno ljubavno pismo Stevenu Spielbergu, što je bio dodatan motiv da prihvati posao.
Nova priča s poznatim elementima
Film počinje u civilizaciji u kojoj ljudi žive pomireni s dinosaurima, benigniji obitavaju među ljudima, dok je većina premještena na otok u blizini ekvatora gdje je klima najsličnija onoj iz mezozoika. Upravo tamo se, usprkos zabrani, uputila ekipa plaćenika koju predvode Scarlett Johansson i Mahershala Ali te već spomenuti doktor Loomis kojega igra Jonathan Bailey. Njih je angažirala farmaceutska kompanija, koju predstavlja Rupert Friend, a zadatak im je uzeti uzorke krvi triju najvećih živućih dinosaura koji bi mogli pomoći u stvaranju moćnog lijeka za bolesti srca.
Putem će nabasati na obitelj koja je preživjela napad golemog morskog dinosaura, mosasaura, te spasiti oca (Manuel Garcia-Rulfo poznatiji kao odvjetnik iz Lincolna) i troje klinaca, a to će dobro doći i dinosaurima i filmu jer mu značajno podiže potencijal za bježanje i vrištanje, što je ujedno i njegov najkraći žanrovski opis.
Edwards ne pokazuje interes da eksperimentira s žanrom
U ovom je trenutku Gareth Edwards vjerojatno najbolje što se na tržištu može naći kad je riječ o filmovima s monstrumima, dokazao je to već u Monsters (2010) i Godzilli (2014), ali i vrlo kompetentnom režijom filma Rogue One: Priča iz ratova zvijezda (2016). Ipak, Edwards nije Spielberg. Potonji je uvijek težio inoviranju žanrova kojih se dohvatio pa su mnogi njegovi naslovi, poput Ralja, E.T.-ja, Otimača izgubljenog kovčega ili Jurskog parka, dosegnuli status landmark filmova.
Iako svojedobno nije bio baš objeručke prigrljen od kritike, danas je lakše vidjeti koliko je prvi Jurski park iz 1993. godine konceptom originalan, virtuozno režiran te produkcijski i vizualno fenomenalno zapakiran film, dok su se nastavci natjecali tek u tome tko će mu se više približiti, i redovito u tome podbacivali.
Edwards nije ni ambiciozan ni inventivan kao Spielberg, dojma sam da mu se ambicija svodi na to da dosegne razinu Ralja ili King Konga, odnosno da napravi najbolje što je u okviru žanra moguće, no ne pokazuje interes da s žanrom eksperimentira, proširuje ga ili inovira. Zadatak, međutim, ostvaruje za pet i zaista nije ironija skinuti mu kapu jer je uspio snimiti dosad najspielbergovskiji film iz franšize kojeg nije sam Spielberg režirao.
Dobro poznati elementi u novom ruhu
Za primjer, ubacivanje u priču troje djece, jer uvijek je napetije ako monstrum želi pojesti dijete nego odraslog, a zatim i uvođenje male slatke dinosaurice Dolores koja će praviti društvo djevojčici Isabelli, tipična je spilbergovština koju bismo najradije otpisali kao sladunjavu, samo kad Dolores ne bi bila tako neodoljivo simpatična.
Elem, nakon što prežive uvodnu morsku sekvencu za koju je jasno kako inspiraciju crpi iz Ralja, ekipa pustolova iskrcat će se na otok rezerviran za dinosaure mutante i tamo će podijeljeni u dvije ekipe odigrati visokobudžetnu verziju escape rooma.
Nećemo u njemu vidjeti ništa novo, tek mnogo bježanja, trčanja i vrištanja pred razjapljenim čeljustima prilično ružnih dinosaura, no uzbuđenje nikad ne staje, akcijske su scene dobro režirane, povremeno čak i duhovite, tek s ponekom lirskom pauzom da junaci filma uzmu zraka, a gledatelji uspiju pojesti koju kokicu bez stresa.
Dobri glumci u tipskim ulogama
Ipak između dva stunta bježanja od mutiranih dinosaura nema dovoljno vremena za ambiciozniju izgradnju likova, no čak i u takvim stripovskim krokijima Scarlett Johansson, Mahershala Ali i Jonathan Bailey sasvim dobro funkcioniraju i osobno mi bolje odgovaraju od Chrisa Pratta i Bryce Dallas Howard, ekipe koja je iznijela drugu trilogiju.
Jurski svijet: Preporod neće se naći niti na jednoj godišnjoj listi najboljih filmova, no u kontekstu ljetnih blockbustera ne stoji loše, dok je u kontekstu same Jurske franšize riječ o najboljem i najzabavnijem filmu nakon originala.
Ocjena 7/10

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati