VIDEO Koliko je opasna? Proveli smo jutro na cesti koju zovu "magistralom smrti"

OTKAD je četvero ljudi u svega par dana poginulo na Staroj zagorskoj magistrali, građani su opet bijesni te traže mjere kojima bi se povećala sigurnost na toj dionici, koja spaja Zagorje sa Zagrebom. U obje tragične nesreće sudar je izazvalo pretjecanje vozača, što gradjani smatraju samo dijelom problema kojeg napokon treba riješiti.
"Stresno je voziti Starom zagorskom. Svakodnevno vidim pretjecanja, neki pretječu i kolonu od po 10 automobila", priča nam Mario Kujundžić, mladi Zagorac koji iz Pregrade tjedno putuje do Zagreba na posao. Mario je na dan pogibije majke i kćeri iz Marije Bistrice objavio grafiku "Magistrala smrti", koja je odmah postala popularna među Zagorcima.
"Strah me jer i moji roditelji i mlađa sestra svakodnevno prolaze tom cestom", kaže Kujundžić. "Nisam se nadao tolikoj pozornosti, ali mi je drago jer smo se malo osvijestili o ovom problemu".
Spajala Istok i Zapad za vrijeme Juge
Inače, radi se o dionici 0007 državne ceste 1 koja kreće od graničnog prijelaza Macelj pa do spajanja na Zagreb, a koja je za vrijeme Jugoslavije služila kao poveznica između istočne i zapadne Europe. Kako nam objašnjava sudski vještak Goran Husinec, prošlog su stoljeća tim putem uglavnom prolazili Turci koji su radili u Njemačkoj.
"Stariji ljudi se sjećaju da su tu prolazile stare Ford Granade i Mercedesi s natovarenim gepekima i krovovima. U automobilima se vozio velik broj ljudi, i po 6-7 osoba", priča Husinec koji vrlo dobro poznaje problematiku Stare zagorske magistrale.
"Često je dolazilo do nesreća, automobili su slijetali s ceste zbog premorenih vozača. Primjerice, neki su vozači znali stavljati cigle na gas umjesto tempomata, pa bi zaspali za volanom i sletjeli u rijeku Krapinu. Puno je ljudi izgubilo živote u tom periodu", kaže.
Zagorska magistrala, objašnjava nam Husinec, postala je sigurnija nakon što je 90-ih paralelno uz nju bila izgrađena autocesta A2 koja je bitno rasteretila promet. Ipak, situacija se zadnjih godina opet pogoršala.
"Ljudima je postalo skupo plaćati autocestu, pogotovo kamionima koji su zato preopteretili Staru zagorsku magistralu. Ona je opet postala jedna od najopasnijih cesta u Hrvatskoj, a možemo reći i u Europi", kaže sudski vještak.
Koliko je opasna?
Odlučili smo to provjeriti sami, i to u jutarnjim satima tijekom radnog tjedna, kada Zagorci putuju na posao u Zagreb pa su i gužve najveće.
Cesta sama po sebi podosta je zavojita. Djelomično leži uz rijeku Krapinčicu, djelomično tik uz autocestu A2, a duž nje postavljene su ograde i kamere za mjerenje brzine, no policije ni u kojem dijelu nije bilo. Ipak, u nekoliko smo se navrata uvjerili da vozači svejedno poštuju ograničenja i pretječu uglavnom na mjestima gdje je to i dopušteno.
Motoristi su tijekom naše "izvidnice" bili uglavnom glavni presretači, ali čak i za vrijeme najvećih gužvi - od 7.30 pa do 8.20 sati - svi su se uglavnom pridržavali pravila. Ipak, zbog naglih i nervoznih vozača koje smo uočili u nekoliko navrata stekli smo sličan dojam o kojem pričaju i Zagorci.
"Stara zagorska cesta po mišljenju mnogih nije uopće opasna cesta. Mislimo da su opasni ljudi na njoj koji se voze kao da imaju devet života", pojašnjava situaciju i administrator Facebook stranice "Policija zaustavlja Krapinsko-zagorska županija", koja je izuzetno popularna među Zagorcima.
Godišnja cestarina - 650 eura
Sudski vještak Husinec pak vjeruje da je do skupe autoceste. S njim se složio i Kujundžić.
"Rijetko kad koristim autoput jer je preskup. U jednom smjeru Zagreb-Macelj je cestarina u oba smjera 3,40 eura, to je godišnje s popustom oko 650 eura. To je previše za tih 25 kilometara autoceste - pa za cijelu Sloveniju je godišnja vinjeta 116 eura", priča mladi Pregrađanin.
Posljednjih dana spominje se i inicijativa građana koja planira tražiti upravo pojeftinjenje ili ukidanje cestarine Mokrice - Zaprešić, dok na Staroj zagorskoj žele više kamera i ograničenja brzine na 90 km/h.
"U najgorem slučaju ćemo blokirati cestu, da se nadležnima pokaže da je nekome stalo do toga da ljudi više ne umiru bezveze, već da se nešto napravi za boljitak i sigurnost svih Zagoraca koji svakodnevno putuju po njoj, a ima ih jako puno. Deset glava je pametnije od jedne", objašnjava administrator Facebook stranice koji je Zagorcima i prenio vijest o najavljenoj inicijativi.
Od ministarstva se 2021. tražilo da se teretnjaci preusmjere na A2
Obratili smo se Krapinsko-zagorskoj županiji s konkretnim pitanjem razmatra li se opcija sufinanciranja cestarine, na što su nam odgovorili kako to zasad nije u planu. Ipak, naveli su nam u odgovoru, još su 2021. od Ministarstva mora, prometa i infrastrukture tražili da se zajednički riješi problem teretnjaka, odnosno da ih se preusmjeri na autocestu A2, no to i dalje nije realizirano.
Ipak, od idućih projekata na inicijativu Županije očekuje se rekonstrukcija dionice krajem godine, a uz novu opremu uvest će se i novi kružni tok kod Jakovlja.
"Županija je dakako spremna razmotriti sve konstruktivne prijedloge koji se temelje na stručnim analizama i mogu doprinijeti smanjenju broja nesreća, bilo da dolaze iz struke, lokalne zajednice ili građanskih inicijativa", navodi Županija u odgovoru.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati