Manje kazni, više igre: Evo kako se u Koreji bore za sigurnije ceste

NIJE sve u klasičnoj represiji i kaznama, jer postoje i drugi načini za poboljšanje sigurnosti u prometu.
Država ne voli čuti da kazne nisu jedini način obuzdavanja prometnih prijestupa. Uz brojne sustave asistencije od pomoći može biti i navigacijski sustav. Tu ne mislimo na obavijesti o postavljenim radarima, već o sustavu natjecanja među korisnicima čiji je krajnji cilj podizanje sigurnosti u prometu.
Tmap, najkorištenija aplikacija za navigaciju u zemlji, tvrdi da je njezin "Driving Score" pomogao spriječiti 31.366 nesreća između 2018. i 2020. godine. Ta brojka temelji se na internom modelu koji uspoređuje stope nesreća vozača s visokim i niskim rezultatima. Iako podatak nije neovisno potvrđen, pokazuje koliko se koncept ovakvog igračkog rivalstva već ukorijenio u Koreji.
Prema pisanju Korea Heralda, princip je vrlo jednostavan. Telefoni s preuzetom aplikacijom prate ubrzanje, kočenje, skretanje i prekoračenje brzine. Što je vožnja uglađenija, to je rezultat bolji. Osvojeni bodovi pretvaraju se u pogodnosti poput popusta na osiguranje ili poklon-bonova. Krajem 2024. Tmap je izvijestio o 19 milijuna sudionika, od kojih je više od 10 milijuna ostvarilo nagrade.
"To je jedno od rijetkih natjecanja u kojem svi imaju koristi kada rezultati rastu," rekla je Chun Ji-Yeon iz Korejskog instituta za istraživanje osiguranja. "Sigurnija vožnja smanjuje rizik od nesreća, osiguravatelji štede na odštetnim zahtjevima, a vozači štede novac. Rijetko se interesi ovako usklade."
I konkurencija je krenula istim putem. Kako Map je uveo vlastiti sustav 2022. godine, Naver Map 2024., a pridružila se čak i platforma za najam vozila Socar. Za razliku od većine zemalja, u Koreji su ti rezultati javni, integrirani u aplikacije koje građani svakodnevno koriste, a vozači se rangiraju jedni protiv drugih kako bi svi mogli vidjeti gdje se nalaze na ljestvici.
Druga strana medalje kod ovakvog koncepta tiče se privatnosti. Prikupljanje i dijeljenje podataka o ponašanju u vožnji sustavno se obrađuje i javno objavljuje, a to bi uskoro moglo postati itekako sporno. Naime, kritičari upozoravaju da ono što započinje kao dobrovoljno praćenje rezultata može brzo prerasti u širi sustav nadzora s malo zaštitnih mehanizama.
Jedna mrkva i puno batina
Desetljećima su sigurnosni pomaci na korejskim cestama dolazili ponajviše zahvaljujući strožem provođenju zakona. Propisi protiv vožnje pod utjecajem alkohola dodatno su pooštreni, a mreže kamera za nadzor brzine značajno su proširene. U školskim zonama osjetno su se povećale kazne za prekoračenje brzine, a rezultati su itekako vidljivi.
Na nacionalnoj razini broj prometnih nesreća pao je s 223.552 slučaja u 2014. na 198.296 u 2023. godini. U istom razdoblju broj nesreća na 10.000 vozila smanjio se s 2,0 na 0,9, dok je broj poginulih na 100.000 stanovnika pao s 9,4 na 5,0.
Suvremena sigurnosna tehnologija u automobilima također je imala veliki utjecaj. Napredni sustavi pomoći vozaču, poput automatskog kočenja u nuždi i sustava za zadržavanje vozila u traci, sve su češći čak i u jeftinijim vozilima. Sudari koji su nekada uzrokovali smrtne ishode danas češće završavaju s lakšim ozljedama ili se u potpunosti izbjegnu.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati