Brzina ili klima? Studija otkrila što ljeti više troši bateriju električnog auta

MNOGI vozači električnih automobila ljeti se pitaju što im više troši dragocjene kilovate: upaljena klima ili noga na gasu? Nova studija tvrtke Geotab daje jasan odgovor - brzina vožnje u pravilu ima znatno veći utjecaj na domet od visokih temperatura, osobito na dužim relacijama. Analizirajući podatke s više od tri milijuna putovanja električnim limuzinama, dostavnim vozilima i drugim lakim vozilima, stručnjaci su utvrdili da aerodinamički otpor pri brzinama između 80 i 130 km/h "krade" osjetno više dometa nego rad rashladnog sustava.
Brzina drastično smanjuje domet
Konkretni podaci to najbolje ilustriraju. Električni kombi s baterijom od 65 kWh na 30°C i pri brzini od 80 km/h može prijeći oko 230 kilometara. No, povećanjem brzine na 100 km/h domet pada na 195 kilometara, na 110 km/h se smanjuje na 166, a pri 130 km/h iznosi tek 142 kilometra. To je ukupan pad od čak 39 posto.
Aerodinamičnije električne limuzine prolaze nešto bolje, ali i kod njih je pad značajan. S početnih 446 kilometara pri 80 km/h, njihov domet pri 130 km/h pada na 322 kilometra, što je smanjenje od 28 posto. Svi izračuni temelje se na bateriji kapaciteta 65 kWh. "Samo usporavanje za 15 do 25 km/h može vam produžiti domet za 20 do 30 posto, ovisno o vozilu", ističe Charlotte Argue, viša menadžerica za održivost u Geotabu.
Kako sačuvati kilometre ljeti?
Naravno, to ne znači da su temperatura i rad klima-uređaja nevažni. Još je 2019. godine testiranje Društva automobilskih inženjera pokazalo da električno vozilo gubi prosječno 17% dometa kada vanjska temperatura poraste s 24°C na 35°C. Ipak, utjecaj vrućine najviše dolazi do izražaja pri nižim, gradskim brzinama, gdje je otpor zraka zanemariv.
Stoga Geotab vozačima daje nekoliko praktičnih savjeta za maksimalan domet: smanjite brzinu, rashladite kabinu dok je automobil još na punjaču i koristite klima-uređaj pametno, uz uključenu recirkulaciju zraka i ventilaciju sjedala. Pomaže i parkiranje u hladu te izbjegavanje brzog punjenja za vrijeme najvećih vrućina.
Koliko je aerodinamika važna, najbolje pokazuju rekorderi na tržištu. Lucid Air Grand Touring, s predviđenim dometom od čak 824 kilometra za 2025. godinu, svoj uspjeh uvelike duguje iznimno niskom koeficijentu otpora zraka od samo 0.197. Za usporedbu, Chevrolet Silverado EV WT za 2026. nudi do 793 kilometra dometa uz koeficijent od 0.331, što je i dalje daleko ispred robusnijih modela poput Hummera EV. Ni Lucidov SUV, Gravity Grand Touring, ne zaostaje mnogo – nudi 724 kilometra dometa uz koeficijent otpora od 0.24.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati