UTRKA OD 1000 KM/H Je li moguće da hyperloop zaista postane novi oblik prijevoza?

Ilustracija: spacex.com (Snimke u tekstu su ilustrativne prirode)

ELON MUSK je u srpnju 2012. godine objavio da razmišlja o izumu novog načina putovanja.

"Imamo zrakoplove, vlakove, automobile i brodove. No kako bi bilo da imamo peti oblik? Ja za njega imam ime: hyperloop", izjavio je Musk. Dvije tvrtke danas su na rubu ostvarenja njegove zamisli, prenosi The Independent.

Muskov hyperloop sastoji se od vakuumskih cijevi kroz koje putuju kapsule brzinom većom od 1000 kilometara na sat. Prema Richardu Bransonu, putovanje od Londona do Škotske takvim cijevima trajalo bi 45 minuta.

Međutim, Musk je naglasio da se on zbog rada u Tesli i SpaceX-u ne stigne baviti hyperloopom, pa je tu zamisao na slobodno korištenje ponudio svakomu tko je želi razviti.

Budućnost prometa u pustinji

Nakon šest godina, dvije tvrtke navodno su na rubu njezina ostvarenja. Tvrtke Hyperloop Transportation Technologies (HyperloopTT) i Virgin Hyperloop. One su nedavno najavile da očekuju značajan razvoj hyperloopa u naredne tri godine.



Utrka u ostvarenju tog futurističkog oblika putovanja zahuktava se uzduž 100 kilometara pustinje između Abu Dhabija i Dubaija u Ujedinjenim Arapskim Emiratima.


Na tu rutu prava polažu obje tvrtke, a iz HyperloopTT-a su ovog tjedna otkrili planove za izgradnju deset kilometara staze na granici između dva emirata na vrijeme za izložbu Expo 2020.

"Ova staza važna je za budućnost hyperloopa. Nakon dovršetka staze u UAE-u, brzo će uslijediti druge hyperloop mreže diljem svijeta, jer će tehnologija već postojati", izjavio je direktor HyperloopTT-a Dirk Ahlborn.

"To nije utrka, no mi vodimo"

Prema Ahlbornu, njegova tvrtka već je potpisala sporazume za istraživanje hyperloop ruta s još sedam zemalja: Češkom, Francuskom, Indijom, Indonezijom, Slovačkom, Južnom Korejom i SAD-om.

Virgin Hyperloop One trenutno surađuje s četiri zemlje: Indijom, Saudijskom Arabijom, UAE-om i SAD-om. Tvrtka ima podršku britanskog multimilijardera Richarda Bransona te planira izgradnju prve faze svog komercijalnog sustava do 2021. godine.

"To nije utrka, no kad bi bila, mi bismo vodili", izjavio je direktor Virgin Hyperloop Onea Rob Lloyd. "Mi smo jedina tvrtka na svijetu koja je uspješno testirala sve komponente sustava", tvrdi Lloyd. Dodaje kako njegova tvrtka ima "dvije godine prednosti" jer HyperloopTT tek sada započinje s izgradnjom svoje prve testne staze.

Regulativne barijere

Alhborn svoju tvrtku naziva "majkom hyperloop pokreta", no on je poznat po odveć optimističnim prognozama za budućnost.

Tako je 2015. godine iznio svoju viziju utopijskog futurističkog grada između Los Angelesa i San Francisca povezanog hyperloopom. Izgradnja je trebala započeti 2016. godine, no projekt nije uspio prikupiti potrebne dozvole.

Američki propisi jedan su od glavnih izazova za razvoj nove tehnologije pa su se stoga obje tvrtke okrenule UAE-u, kaže Richard Geddes, politolog i suosnivač Partnerstva za istraživanje hyperloopa (HARP). "Zbog prirode njihove vlade velike projekte moguće je provesti brzo i učinkovito", navodi Geddes.



Monumentalan pomak


Obje tvrtke koje rade na razvoju hyperloopa navode kako će hyperloop biti moguće integrirati s postojećim prometnim mrežama. Obje tvrtke također navode kako su predane razvoju svojih projekata tako da oni budu u potpunosti povezivi s konkurentskima, iako ne surađuju izravno.

"Hyperloop ima brojne nevjerojatne blagodati kao novi oblik prijevoza, uključujući potrošnju energije, brzinu i sigurnost… Na njemu radi previše pametnih ljudi i iza njega je previše kapitala da se ne bi ostvario", izjavio je Geddes.

"Od svih inovacija u prometu, poput automobila bez vozača, hyperloop svakako najviše obećava", zaključuje Geddes.

Osim zagovornika, sustav hyperloop ima i svoje oštre kritičare. Tako ga je bloger i Muskov kritičar Alon Levy prozvao "mučnom vožnjom" koja ne uzima u obzir "troškove izgradnje".



Ako eksperiment u pustinji između Abu Dhabija i Dubaija uspije, bit će to monumentalan pomak u načinu na koji razmišljamo o prijevozu. "Vjerujemo da je hyperloop novi oblik prijevoza za nadolazeće stoljeće", izjavio je Lloyd.

"Rastuća svjetska ekonomija zahtijeva brže, jeftinije, sigurnije i učinkovitije oblike prijevoza. U prošlih 100 godina nije otkriven niti jedan bitan oblik prijevoza - vrijeme je da ga otkrijemo", zaključuje Lloyd.

 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.