Prije dvije godine Boeing je bio na vrhuncu. Sada se suočava s najgorom krizom

Foto: EPA

PRIJE dvije godine Boeing je bio na vrhuncu. Prethodne godine vrijednost njegove dionice porasla je za 40 posto. Bila je to hit-dionica. Izgledi za povećanje prodaje i dobiti bili su optimistični, a kompanija je upravo počela isporučivati svoj novi model zrakoplova 737 Max, prenosi CNN.

Predsjednik uprave Dennis Muilenberg obratio se Wall Streetu preko konferencijske veze 26. travnja 2017. Hvalio se brzinom kojom je kompanija na tržište pustila 737 Max i pohvalio pojednostavljenu proceduru certificiranja američkog Federal Aviation Administrationa (FAA). To je pripisao pro-business filozofiji nove Trumpove administracije.

“To nam pomaže da budemo učinkovitiji tijekom certificiranja nekih naših novih modela zrakoplova kao što je 737 Max, koji upravo prolazi letačke testove i ulazi u uporabu. Dakle, već vidimo neke dobrobiti od suradnje s FAA-om”, rekao je Muilenberg tržišnim analitičarima.

Najveća kriza u 103-godišnjoj povijesti

Nekoliko tjedana kasnije, Boeing je isporučio svoj prvi 737 Max. Danas se Boeing suočava s jednom od najozbiljnijih kriza u svojoj 103-godišnjoj povijesti. Nakon 10. ožujka i pada zrakoplova 737 Max Ethiopian Airlinesa, koji se dogodio manje od pet mjeseci nakon fatalne nesreće istog modela Lion Aira, svi Boeingovi modeli 737 Max su prizemljeni i proces njihovog odobrenja je pod istragom u Washingtonu.

Dužnosnici etiopske vlade u četvrtak su izjavili kako su piloti leta 302 Ethiopian Airlinesa slijedili sve upute proizvođača zrakoplova, ali nisu mogli kontrolirati avion prije nego se srušio. Ovaj nalaz, dio preliminarnog izvještaja o tragediji Etiopskog ministarstva prometa, vjerojatno će povećati pritisak na Boeing.

Boeing kaže kako je sigurnost njihov glavni prioritet, te kako nastavljaju surađivati s FAA-om i istražiteljima dok kompanija razvija potencijalna rješenja za probleme sa 737 Maxom. Boeing je zatražio strpljenje javnosti dok sve činjenice o nesreći ne budu poznate: ”Pozivamo na oprez u spekulacijama i izvlačenju zaključaka o nalazima prije objave podataka o letu”, rekao je glasnogovornik Boeinga.

Hoće li ih kriza uništiti?

U sljedećim tjednima, Boeing će objaviti preliminarne informacije o tome kako je kriza utjecala na njihove financijske rezultate.
”Ovo je ogroman problem, ne samo zbog prihoda i zarade, nego i zbog  reputacije. Potrebno je to popraviti prije ili kasnije”, kaže Jim Corridore, analitičar CFRA Researcha.

Kako brzo i kako dobro će Boeing pronaći rješenje za ovaj problem, bit će od krucijalne važnosti za kompaniju. Model 737 Max uvjerljivo je najveći i najvažniji Boeingov proizvod. Kompanija bi ovaj problem morala riješiti u roku od tri mjeseca, smatra Richard Aboulafia, dopredsjednik za analizu Teal Groupa: ”Ako to ne bude uspjela, to će odbiti investitore, bit će problema s menadžmentom i inženjerima, a moglo bi zapinjati i u proizvodnji”.

Boeing trenutačno radi na razvoju softvera koji će 371 zrakoplov 737 Max vratiti u promet. Ubrzo nakon pada Ethiopian Airlinesa, Boeing je najavio da će ”zakrpati” softver u roku od nekoliko tjedana, no to se još nije dogodilo. Kompanije iščekuje uzrok pada kako bi mogla odlučiti o svom odgovoru na dvije fatalne nesreće 737 Maxa. Ukupno je u obje nesreće poginulo 346 ljudi. Istražitelji su se fokusirali na automatski uređaj za sigurnost na avionima, za kojeg preliminarni izvještaji sugeriraju da je izazvao nesreće.

Najavljene nove istrage

Tužitelji američkog Ministarstva pravde izdali su više sudskih poziva u istrazi oko FAA-ova certificiranja modela 737 Max, saznaje CNN. Ministrica prometa Elaine Chao zatražila je također od svoga glavnog inspektora za istraži postupak certificiranja 737 Maxa. Kongres je već održao prvo u nizu saslušanja. Najavljena je i istraga o potencijalnoj povezanosti neadekvatne obuke i certificiranja od strane inspektora zračne sigurnosti koji su sudjelovali u evaluaciji Boeingova 737 Maxa.

Boeing će 9. travnja objaviti informacije o isporukama i narudžbama u prvom kvartalu. Analitičari očekuju da će brojke biti umanjene zbog obustave isporuke modela 737 Max, čak i ako Boeing nastavi proizvoditi ove zrakoplove u Rentonu (američka savezna država Washington). Kompanija će 24. travnja objaviti financijske rezultate za prva tri mjeseca 2019. godine. Boeing je vjerojatno uključiti procjenu o tome koliko će prizemljivanje koštati zbog odšteta raznim avioprijevoznicima. Boeingovi direktori će se sastati s dioničarima na godišnjem sastanku 29. travnja u Chicagu.

Dosad je samo jedan prijevoznik, indonezijska Garuda, javno otkazao svoju narudžbu 50 zrakoplova 737 Maxa, vrijednu 4,9 milijardi dolara. Većina analitičara ne vjeruje da će mnogo zrakoplovnih kompanija otkazati narudžbe. Boeingov suparnik Airbus ima još dužu listu čekanja za svoj Airbus 320.

Međutim, Boeing već zaostaje za Airbusom u prodaji zrakoplova s jednim prolazom. A ako se putnici ne budu osjećali ugodno u 737 Maxovima, kad oni ponovno budu letjeli, to će nauditi zračnim prijevoznicima koji su već kupili taj model. Boeing računa na te kompanije za buduće narudžbe. Radi se o negativnom zaokretu za kompaniju koja je u posljednje dvije godine bila nevjerojatno uspješna. Do kraja 2018. godine Boeing je imao narudžbe za 5000 primjeraka 737 Maxa.

Ekstremno profitabilni

Boeing je ekstremno profitabilna kompanija. U 2018. prvi je put premašio 100 milijardi dolara u prodaji, a profit je porastao za 24 posto na 10,5 milijardi dolara. U knjigama narudžbi ima 5900 zrakoplova, vrijednih 500 milijardi dolara. Početkom ove godine očekivalo se da će prihod i profit ponovno rasti, a tekuće pričuve trebale su tijekom godine dosegnuti 17 milijardi dolara. To znači da bi Boeing trebao imati dovoljno novca da pokrije troškove krize, ma kako ona skupa postala.

“Boeing ima značajne financijske resurse da sanira učinke prizemljivanja”, napisala je agencije Moddy's, potvrđujući Boeingov dugoročni kreditni rejting A2. Boeingova dionica, koja je porasla za 140 posto nakon Muilenbergova govora u travnju 2017., pala je za devet posto nakon pada Ethiopian Airlinesa. Tako je nestalo 20 milijardi dolara tržišne kapitalizacije.

Ono što vjerojatno najviše pomaže Boeingu je duopol s Airbusom, kad su u pitanju putnički zrakoplovi.

“Svakako ne umanjujemo ljudsku tragediju u ove dvije nesreće, ali Boeing ima izvrsne rezultate. Kompanija se bavi biznisom u kojem postoji još samo jedan proizvođač, uz snažnu potražnju, ogromnu potražnju iz Kine. Smatramo da 2019. neće biti financijski posebno dobra za Boeing, ali dugoročno gledajući, ide mu sasvim dobro”, rekao je Corridore iz CFRA Researcha.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.