INTERVJU

Mladen Jergović: Senna i Hamilton su u ovom trenutku najbolji svih vremena

Grafika: Index.hr

LEWIS Hamilton je u nedjelju slavio na mitskom Nürburgringu i došao do 91. pobjede u karijeri. Toliko ih ima i Michael Schumacher na vrhu vječne ljestvice.

Do kraja aktualne sezone ima još šest utrka i Hamilton će, ako sve bude u redu, već u 2020. prestići Nijemca. S obzirom na 69 bodova prednosti u ukupnom poretku ispred Valtterija Bottasa, Britancu se smiješi i sedmi naslov prvaka. Pogađate, toliko ih ima i Schumacher.

Hamilton već sada ima 28 pole positiona više od Schumachera i s 35 godina na leđima još pokoju vrhunsku sezonu u Formuli 1. Naravno, pod uvjetom da produži ugovor s Mercedesom koji mu ističe na kraju ove sezone.

No, jesu li brojke zaista mjerilo uspjeha ili postoji netko bolji od Hamiltona na Olimpu Formule 1? Odgovor smo potražili kod dugogodišnjeg zaposlenika Formule 1 i F1 analitičara Mladena Jergovića.

Vidite li Lewisa Hamiltona kao najboljeg vozača svih vremena u Formuli 1 ako ove sezone osvoji svoj sedmi naslov prvaka, upiše još nekoliko pobjeda i prestigne Michaela Schumachera?

"Vjerojatno je da će Hamilton osvojiti naslov. Nakon 11 utrka ima sedam pobjeda, a još ih je šest do kraja. U najboljem slučaju njegovih sedam pobjeda mogu izjednačiti Bottas ili Verstappen, ali mislim da je to praktički nemoguće. Prilično je izvjesno da će Hamilton izjednačiti Schumacherov rekord po broju naslova. Za početak, jako je teško uspoređivati vozače iz različitih razdoblja. Moje mišljenje je da su Ayrton Senna i Lewis Hamilton u ovom trenutku najbolji svih vremena. Hamilton je nevjerojatno talentirani vozač, možda najtalentiraniji po čistoj sposobnosti vožnje ikada. To je prilično nesporno, ne samo zbog rezultata, nego i zbog načina na koji vozi, kontrolira utrku i čuva gume. Taj menadžment guma, kako Hamilton kaže, iznimno je bitan i tu postoji užasno velika razlika između njega i Bottasa. Baš se u jučerašnjoj utrci moglo vidjeti koliko je Hamilton pametniji i bolji u tome. Kada je već izgubio start utrke, onda je samo mirno čekao da Bottasu krenu otpadati gume, što se i dogodilo. Hamilton je ozbiljan kandidat za najboljeg svih vremena, uz Sennu vjerojatno najbolji svih vremena, kolikog god to bilo ovako teško procijeniti."

Grafika: Sofascore za IndexSport

Schumacher će po brojkama biti drugi svih vremena ako Hamilton ove sezone osvoji naslov. Vi ga ne spominjete kao jednog od dva najbolja. Kakav je vaš komentar na Nijemca, je li njegov povratak iz mirovine 2010. godine bacio sjenu na veliku karijeru u Ferrariju i Benettonu?

"Schumacher je nedvojbeno jedan od najvećih. Možda jedan od tri ili četiri najbolja vozača svih vremena bez ikakve dvojbe. Ja sam radio u Formuli 1 kada je on bio na svom vrhuncu i ta njegova sposobnost i kvaliteta su bile čudesne. Možda i njegova najveća kvaliteta je bila način na koji motivira ljude u momčadi. On je praktički preporodio Ferrari jer je došao 1996. godine u momčad koja nije bila jako dobra. Napravio je čudo od momčadi koje traje i danas, uz neke padove koji su vidljivi baš u ovom trenutku. Bio je iznimno talentiran vozač, ali ga možda kompromitiraju one dvije ili tri situacije 1994. godine kada je došao do naslova i 1997. kada mu to nije pošlo za rukom. Mnogi mu zamjeraju manje fer poteze na stazi, ali takvih poteza je bilo i kod Senne. Hamilton je tu možda najčišći, nikada nije imao takvih situacija. Schumacher je veliki i talentirani vozač, a njegova razlika u odnosu na Sennu i Hamiltona je također ta što su njegove momčadi (Benetton i Ferrari) u svakom pogledu bile podređene Schumacheru. Čak je i drugi vozač bio podređen njemu. S druge strane, Hamilton se dosta mora boriti protiv Bottasa koji je odličan vozač, a morao se boriti i protiv Rosberga koji je pobijedio 22 puta u razdoblju kada je Hamilton upisao 32 pobjede. Nikako se nije radilo o nacrtanom vozaču, oni su bili potpuno izjednačeni. Senna također nikada nije imao izraziti status vozača broj jedan. Znamo za njegove borbe s Alainom Prostom. Dakle, definitivno je Schumacher imao mrvicu povlašten položaj. Treća sjenka mu je dolazak u Mercedes u kojemu ga je kasnije zamijenio upravo Hamilton. Nije to više bilo to, možda jer momčad nije bila posložena oko Schumachera i naprosto nisu ispunjena očekivanja. Zato je unatoč svim statistikama i nostalgiji spram Schumachera, pogotovo sada zbog njegova zdravstvenog stanja, malo politički nekorektno reći da on nije najveći. Po meni su Senna, Hamilton, a ranije Jim Clark i Juan Manuel Fangio ipak veći vozači.

Juan Manuel Fangio ima najveći postotak pobjeda po utrci u povijesti Formule 1, osvojio je pet naslova i mnogi će ga spomenuti kada se priča o najvećima svih vremena. Čak je i Lewis Hamilton puno puta naglašavao koliko mu znači to što je po broju naslova prestigao Argentinca. Iako je vozio u počecima Formule 1, on po svim dostupnim statistikama zavrjeđuje mjesto među najbolja tri vozača svih vremena, zar ne?

"On je bio jedan čudesan vozač. Naravno, nitko od nas, pa ni mi malo stariji, nismo svjedočili njegovoj vožnji i pobjedama, ali znamo iz filmskih materijala, knjiga i ostalih izvora. On je bio nevjerojatan vozač jer je svoj prvi naslov prvaka osvojio s 40 godina. Zbog Drugog svjetskog rata su svi vozači bili malo stariji jer im je cijeli jedan dio života potraćen čekajući ili boreći se u ratu. Fangio je po izlasku iz Formule 1 1958. godine već napunio 47 godina i to je vrlo kasno za današnja mjerila. Tada je bila potrebna drugačija fizička priprema. On je bio nevjerojatno talentiran vozač, mehanički potkovan, koji je strahovito dobro razumio bolid. On je imao užasno malo odustajanja, a nekada se puno više odustajalo u utrkama. Strašno je poznavao strojeve koje je vozio, ulazio je u njihovu dušu i posjedovao je sirovi talent. U Formuli 1 je vozio 51 utrku, a dobio je 24, međutim vozio je puno više utrka koje se nisu računale za Svjetsko prvenstvo i tu je on ostvario jako puno pobjeda i bio jako uspješan. Sigurno je bio jedan od tri ili četiri najbolja u povijesti, iako se vremena ne daju uspoređivati. On je izvan svih serija. Čak i klinci danas znaju za Fangija i dive se onome što je postigao."

Mnogi će reći da je mit o Ayrtonu Senni veći od Senne kao vozača. Zašto ga vi svrstavate uz bok Hamiltonu kao najboljeg svih vremena?

"Ja sam rastao uz Sennu i u to vrijeme sam izbliza sve skupa pratio. On je bio vozač vozača. Kada bi pitali vozače njegove generacije, pa i one prije i one koji su dolazili poslije, svi su bez iznimke za Sennu rekli da je najbolji i da njemu streme. Ayrton Senna je zaista bio čudesno talentiran vozač. Uvijek znate kakav je vozač kada on vozi po kiši. Tri vozača koja imaju najviše pobjeda po kiši su upravo Senna, Schumacher i Hamilton. Dakle, već je tu nešto što daje odgovor na pitanje jer se na kiši sve izjednačava, više nisu bitne superiornosti određenih bolida. Senna je bio baš pravi majstor za kišu kao i Hamilton danas. Već znate da kada kiša padne pobjednika više ne moramo tražiti."

"Senna je imao nevjerojatnu osobnu karizmu. Kad bi on počeo pričati na mješavini engleskog i portugalskog jezika, čak i s izmišljenim riječima koje je koristio, svi bi stali i to je bilo gotovo religiozno iskustvo. On je bio iznimno religiozan pa je tu karizmu koristio da zavede medije i svi bi bili opčinjeni kad bi on pričao, držao monologe. Kod njega je postojala ta karizma i čudesni vozački talent. Sve je to strašno doprinijelo njegovoj legendi kao i činjenica da je poginuo u 34. godini na vrhuncu karijere. To je pridonijelo legendi koja traje vječno."

Gledajući prema budućnosti, Formula 1 obiluje mladim i atraktivnim vozačima. Od svih njih po rezultatima prednjači Max Verstappen, ali u malo boljim bolidima bi George Russell i Lando Norris također bili velika prijetnja. Uz njih je tu i odlični Charles Leclerc koji će i sljedeće sezone biti u Ferrariju. Ima jako puno vozača koji bi svojim talentom mogli dostići Hamiltona, ali imaju li oni to u sebi?

"Apsolutno. Nabrojali ste četiri vozača koja su sigurno u toj klasi. Teško je reći išta jer svi govore da je lako kada vozite Mercedes, ali nije baš tako jer je potrebno dugo razvijati prema sebi jednu momčad. To je radio Hamilton u Mercedesu i trebale su mu dvije godine da napravi nešto oko sebe. Zavisi koliko su klinci za to talentirani. Sigurno da Verstappen jest, Leclerc je mrvicu introvertnija osoba, ali je čak možda i bolji od Verstappena. On je fenomenalan, što se vidi i sad s ovim Ferrarijem koji je ništa. Lando Norris je tu također, ali i Carlos Sainz. Malo je stariji vozač, ali miran i izrazito postojan koji će u Ferrariju sljedeće sezone biti jako dobar partner Charlesu Leclercu. Za Landa Norrisa nitko nije očekivao da će napraviti nešto veliko, a on se sad pokazuje čak i bržim od Sainza. Treba uzeti u obzir da Sainz napušta momčad pa možda ima manje preferiran status u momčadi. George Russell je trenutno hendikepiran u Williamsu, ali se vidi da je taj dečko jako dobar. Na kraju krajeva, pomeo je Kubicu koji nije bezvezan vozač bez obzira na svoj hendikep i zato mislim da je Russell tu. On je u Formuli 2 pomeo Norrisa, ali sada je više pitanje bolida koji voziš. Mislili smo kada je Schumacher došao do 91. pobjede da je nemoguće to stići, ali teško je reći da je nemoguće ako netko posloži dobru momčad. Puno je utrka u sezoni i relativno brzo se skupi 200 startova u Formuli 1."

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.