Trump je Del Boy u obliku predsjednika. Ovih 10 proizvoda je dokaz

Foto: Press/EPA

AMERIČKI predsjednik ponovno je "oduševio" javnost novim proizvodom, a ako vas je muljaža s pametnim telefonima iznenadila, onda zaista nemate pojma o ostalim "trotterovskim" poslovnim pothvatima američkog predsjednika. 

Ovi proizvodi, od odrezaka i votke do zrakoplovnih tvrtki i "sveučilišta", nisu puke poslovne fusnote. Oni su ključni artefakti za razumijevanje mehanike modernog brendiranja, slave i umijeća pretvaranja čak i spektakularnog neuspjeha u neku vrstu uspjeha.

Osim toga, otkrivaju i dosljednu strategiju jer moć hiperbole je sveprisutna. Svaki proizvod bio je "najveći na svijetu", "najbolji" ili je obećavao "uspjeh", ali ono najvažnije je umijeće preoblikovanja neuspjeha i uvjeravanja sebe i ostalih da je ovo zapravo veliki uspjeh.

Uspjeh za brend. 

A uzmemo li poziciju u kojoj se nalazi, čini se da strategija pali. No, da ne trošimo vrijeme na uvod.  

1. T1 pametni telefon

Novi T1 pametni telefon, koji su predstavili Donald Trump i Eric Trump, nije konkurent Appleu ili Samsungu već cilja na "vrijedne Amerikance" i služi kao test političke lojalnosti, s ugraviranom američkom zastavom i sloganom "Make America Great Again".

Cijena T1 telefona je 499 dolara, ali stvari se brzo počinju raspadati jer tvrdnja da je T1 "ponosno dizajniran i izgrađen u Sjedinjenim Državama" jednostavno ne drži vodu. Analiza je otkrila da T1 frapantno nalikuje na kineski T-Mobile REVVL 7 Pro 5G, koji proizvodi Wingtech (u vlasništvu kineskog Luxsharea) i košta oko 250 dolara. 

Trumpova organizacija samo licencira ime tvrtki T1 Mobile LLC, izbjegavajući stvarnu proizvodnju.

Uz telefon dolazi i mobilna tarifa "The 47 Plan" po cijeni od 47,45 dolara mjesečno. Iako nudi neograničene pozive, poruke i podatke, radi se o MVNO (Mobile Virtual Network Operator) aranžmanu s tvrtkom Liberty Mobile. Ova tarifa je dvostruko skuplja od usporedivih planova drugih MVNO operatera, a Liberty Mobile ima povijest problema s naplatom i korisničkom podrškom. Kupci plaćaju visoku cijenu za brend, dobivajući precijenjenu i nepouzdanu uslugu.

Ukratko, Trump je po tko zna koji puta dokazao da je domoljublje proizvod koji lopovi uporno i uspješno prodaju debilima.  

2. Trump odresci

Priča o Trump odrescima počinje 2006. godine, kada je Donald Trump registrirao zaštitni znak za liniju goveđih odrezaka. Odreske je isporučivala tvrtka Buckhead Beef, kojoj je Trumpova tvrtka prethodno dugovala preko 700.000 dolara nakon bankrota njegovih kasina.   

Umjesto da se prodaju u vrhunskim trgovinama hranom, odresci su bili dostupni isključivo putem lanca trgovina tehničke robe The Sharper Image i TV kanala za kućnu kupovinu QVC. 

Cijene su bile jednako odvažne, s paketima koji su se kretali od 199 do nevjerojatnih 999 dolara, uz poklon-karticu od 1.037 dolara. Proizvod je bio certificiran kao Angus govedina, ali je reklamiran kao "najbolji od najboljih", što je kategorija u koju spada manje od 1% američke govedine.   

Iako su neki smatrali da su odresci u redu, časopis Gourmet bio je brutalno iskren, ocijenivši ih kao "potpuno osrednje". Korisničke recenzije na QVC-u bile su još gore, s više od polovice negativnih ocjena. 

Propast je bila brza i nemilosrdna. Izvršni direktor The Sharper Imagea, Jerry W. Levin, priznao je da su "doslovno prodali gotovo nula odrezaka", procijenivši ukupnu prodaju na možda 50.000 dolara i nazvavši pothvat "ogromnim neuspjehom". Proizvod je povučen iz prodaje samo dva mjeseca nakon lansiranja.   

Iako se odresci nisu prodavali, Levin je priznao da je Trumpova fotografija u katalogu potaknula kupce da kupuju druge proizvode. 

3. Trump vodka

Lansirana 2006. godine, Trump Vodka trebala je biti utjelovljenje luksuza. Dolazila je u boci u obliku nebodera koju je dizajnirao slavni Milton Glaser, ukrašena zlatnim listićima i golemim slovom 'T', nosila je slogan "Success Distilled". Trump je samouvjereno predvidio da će njegov koktel "Trump & Tonic" (T&T) postati najpopularnije piće u Americi. 

Nije postalo, ali mnogi pamte savršenu kontradikciju jer Donald Trump je zakleti antialkoholičar, koji se odrekao alkohola nakon smrti brata od alkoholizma. Naravno, iz današnje perspektive to nije nimalo čudno jer radi se o donedavnom demokratu i ateistu koji je postao republikanski predsjednik koji se dodvorava vjernicima i konzervativcima.   

Recenzije su bile šarolike. Neki su tvrdili da je u redu, drugi je nazivali "najbizarnijom votkom koju sam ikad kušao", a jedan YouTube recenzent primijetio je da "peče kao urinarna infekcija", ali i da je "iznenađujuće dobra mješavina skupe i jeftine votke".   

Brend je u SAD-u ugašen 2011. a razlozi su bili iznenađujuće praktični. Naime, kićene boce sa zlatnim listićima bile su preskupe za masovnu proizvodnju, čineći poslovni model neodrživim. Distributer, Drinks Americas, čak je tužen zbog neplaćenih računa za same boce koje si nije mogao priuštiti.   

4. Sveučilište Trump

Djelujući od 2005. do 2010. godine, Sveučilište Trump nije bilo akreditirano sveučilište, već profitni seminar koji je obećavao podučiti polaznike Trumpovim osobnim tajnama ulaganja u nekretnine. U reklamama je Trump obećavao da će "osobno odabrati" instruktore.   

Očekivano, sve je bila laž. 

Interni "priručnici" koji su procurili, otkrile su razmjere sociopatske muljaže. Osoblje je dobilo upute da cilja na ranjivosti polaznika ("je li samohrani roditelj troje djece kojem možda treba novac za hranu?") ili da polaznike potiču da maksimalno iskoriste svoje kreditne kartice na "sveučilištu" koje to nije bilo i na što je Ministarstvo obrazovanja države New York opetovano upozoravalo Trumpa. Unatoč tvrdnjama o "osobno odabranim" stručnjacima, Trump je kasnije u svjedočenju priznao da nikada nije upoznao instruktore. 

"Sveučilište" je također bilo dio zasebnog pothvata nazvanog Trumpov Institut, koji su vodili pojedinci s prethodnom poviješću istraga o prijevarama.   

Pothvat je kulminirao s tri velike tužbe koje su ga teretile za prijevaru i reketarenje. Bivši polaznici opisivali su osjećaj "depresije" i "obeshrabrenja" zbog agresivnih taktika. Jedan bivši zaposlenik svjedočio je da je program "ciljao na starije i neobrazovane kako bi ih odvojio od njihovog novca".   

Nakon godina zaklinjanja da se nikada neće nagoditi, Trump je u studenom 2016., neposredno nakon što je izabran za predsjednika, pristao na nagodbu od 25 milijuna dolara. Nagodba je osigurala povrat novca za otprilike 7.000 bivših polaznika, ali nije uključivala priznanje krivnje.   

5. Trump Shuttle

Godine 1989. Donald Trump je za 365 milijuna dolara kupio profitabilnu shuttle uslugu od Eastern Air Linesa, koja je povezivala New York, Boston i Washington D.C.. Njegova vizija bila je transformirati ovu "običnu" uslugu za poslovne putnike u vrhunac luksuza. Obećao je "najbolju zrakoplovnu tvrtku u industriji".   

Naravno. 

Avioni Boeing 727 preuređeni su do neprepoznatljivosti. Interijeri su bili opremljeni furnirom od javorovog drveta, kromiranim kopčama sigurnosnih pojaseva i zlatnim kupaonskim armaturama. 

Unatoč početnom uspjehu u osvajanju tržišnog udjela, tvrtka nikada nije bila profitabilna. Do rujna 1990. tvrtka je ostala bez gotovine i prestala je plaćati dugove. U prosincu 1991. postignut je dogovor s USAir-om, koji je preuzeo operativnu kontrolu nad tvrtkom. 

Kada se pothvat urušio, Trump je izjavio za Boston Globe: "Pametan sam, izašao sam u pravo vrijeme". Umjesto da prizna loše vrijeme ulaska na tržište ili neodrživ poslovni model, on je svoj izlazak predstavio kao proračunat, mudar potez. 

6. Success by Trump

Usred niza spektakularnih neuspjeha, jedan proizvod stoji kao čudna anomalija - miris Success by Trump. 

Lansiran 2012. godine, ovaj muški parfem, bio je još jedan pokušaj unovčavanja Trumpove persone, prodajući ne samo miris, već i ideju pobjede i ambicije. I nije usamljen, cijela ta industrija funkcionira prodajući te gluposti, a Trump je samo prepoznao da i on to može.  

Miris, koji je kreirao Yann Vasnier, opisan je kao aromatičan i drvenast, a korisničke recenzije su iznenađujuće pozitivne. Jedan recenzent napisao je: "Prvi put kad sam ga nosio u ured, moja šefica je osjetila miris, pogledala me u oči i rekla da sam unaprijeđen. Uspjeh!". Jedan korisnik Reddita napisao je: "Moja politička uvjerenja na stranu, iskreno mislim da je to dobar parfem i bit će mi žao kad ga potrošim".     

Možda najčudnija stvar u vezi s ovim proizvodom je koliko je bio... normalan. 

7. Trump Ice

A sad dolazimo do klasičnog "trotterizma" i na svu sreću, ne radi se o njegovom katastrofalnom ICE projektu. 

Mnogo prije odrezaka i votke, postojao je Trump Ice, brend flaširane izvorske vode lansiran oko 1995. godine. U početku se prodavao isključivo u Trumpovim kasinima i na odabranim tržištima, da bi se oko 2003. proširio na nacionalne lance trgovina. Marketinški slogan bio je grandiozan kao i uvijek: "jedna od najčišćih prirodnih izvorskih voda na svijetu". Trump je tvrdio da voda, koja potječe iz Vermonta, a puni se u New Yorku, ne sadrži nimalo natrija.   

Pogađate, nije bilo tako. 

Kolumnist Entertainment Weeklyja osporio je tvrdnju o "optimalnom mineralnom sadržaju", ističući da je sadržaj minerala zapravo "vrlo nizak" i kritizirajući činjenicu da se voda puni u plastične, a ne staklene boce.   

Najpoznatija anegdota vezana uz Trump Ice dogodila se u intervjuu za Access Hollywood. Sylvester Stallone, koji je također imao svoju liniju flaširane vode, sudjelovao je u slijepom testiranju. Nakon što je ispravno identificirao svoju vodu, za Trump Ice je izjavio da u njoj "ne bi prao ni čarape". 

Brend Trump Ice ugašen je 2010. godine, ali je nastavio živjeti kao "Trump Natural Spring Water", koja se i danas poslužuje isključivo u Trumpovim hotelima, restoranima i golf klubovima. 

8. Trump kasina

Donald Trump je u Atlantic Cityju gradio kasino carstvo, uključujući "Osmo svjetsko čudo" Taj Mahal koji je otvoren 1990. i koštao vrtoglavih milijardu dolara. 

Financirao ih je "junk obveznicama", što je zahtijevalo ogroman dnevni prihod. 

Unatoč grandioznosti, kasina su se borila s dugovima i unutarnjom konkurencijom (Taj Mahal je "kanibalizirao" Plazu). Trumpovi casino entiteti su čak četiri puta podnijeli zahtjev za bankrot (1991., 2004., 2009., 2014.), što je dovelo do smanjenja Trumpovog udjela. 

Na kraju su svi objekti zatvoreni ili prodani. Plaza je srušena 2021., a Taj Mahal je postao Hard Rock. 

Priča je to o ambiciji, dugovima i konačnom padu ili kako bi to Trump vjerojatno opisao: "Još jedna priča o uspjehu".   

9. Biblija "God Bless the U.S.A." 

Ova Biblija nije tek obična knjiga, to je kompilacija koju je stvorio legendarni country glazbenik Lee Greenwood, prvotno objavljena 2021. godine. 

Donald Trump se kasnije uključio, promovirajući novo izdanje u ožujku 2024. godine, što se poklopilo s njegovom predsjedničkom kampanjom. Trump je knjigu promovirao po cijeni od 60 dolara, vješto spajajući religiju sa svojom kampanjom. Pozivao je gledatelje da je kupe, naglašavajući da je "najveća stvar koju moramo vratiti u Ameriku... naša religija" i da su judeo-kršćanske vrijednosti "napadnute, možda kao nikada prije". Web stranica koja prodaje Bibliju hrabro je reklamira kao "jedinu Bibliju koju je podržao" Trump.   

Osim svetog teksta, ova Biblija nudi i jedinstven dodatni sadržaj, uključujući Ustav SAD-a, Deklaraciju o neovisnosti, Povelju o pravima i Zakletvu vjernosti. Posebno je odvažno izdanje koje obilježava pokušaj atentata 13. srpnja, s frazom "Dan kada je Bog intervenirao" utisnutom na koricama.  

Možda je najsočnija ironija u cijeloj priči "kineska veza". Unatoč Trumpovim čestim optužbama da Kina sudjeluje u nepoštenim trgovinskim praksama i "krade" američka radna mjesta, gotovo 120.000 primjeraka njegovih Biblija "God Bless the U.S.A." tiskane su u Hangzhouu u Kini, po cijeni manjoj od 3 dolara po knjizi. 

Prodaja i podrška ovoj Bibliji naišle su na kritike raznih skupina, uključujući vjerske vođe i pravne stručnjake. Pastor iz Sjeverne Karoline nazvao ju je "blasfemičnom". Kritičari su tvrdili da krši Deset zapovijedi uzimajući Božje ime uzalud i da promiče oblik kršćanstva povezan s "predrasudama, nativizmom i bijelom nadmoći". 

The New Republic opisao je to kao "cinično i iskrivljeno i na granici svetogrđa", te znak "nevjerojatno očajničkog šarlatanstva". 

10. Tenisice "Never Surrender" 

Veliko predstavljanje dogodilo se na Sneaker Conu u Philadelphiji u veljači 2024. godine, gdje je Trump predstavio svoje "Never Surrender High-Top Sneaker". Cijena ovih tenisica bila je zapanjujućih 399 dolara. Dizajn je uključivao sjajni zlatni izgled, američku zastavu na stražnjoj strani i veliko slovo "T" sa strane. Samo 1000 pari ponuđeno je za pretprodaju, a rasprodane su vrlo brzo. Trump je čak potpisao najmanje 10 pari.   

Stručnjaci su ovo lansiranje proizvoda ocijenili kao "neobičan susret svijeta politike i mode", ali sve je to eufemizam za ružne tenisice koje su zanimljive isključivo u kontekstu kolekcionarstva jer ovo može biti zanimljivo samo skupljačima bizarnog. 

Značajnu kontroverzu izazvale su tvrdnje konzervativnih komentatora, poput Raymonda Arroya na Fox Newsu, koji su sugerirali da će cipele "povezati s crnom Amerikom" jer su "oni u tenisicama, vole tenisice".   

No, rasizam na stranu, poznato je da Trumpa zanima samo novac i to je pokazao i ovog puta. Njegove trgovinske politike "Amerika na prvom mjestu" imaju za cilj potaknuti američku proizvodnju, ali njegovi vlastiti brendirani proizvodi, često se oslanjaju na prekomorsku proizvodnju radi isplativosti. Naravno, i tenisice su nastale u Kini. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.