Volkswagen LT slavi 50 godina radne karijere. Danas je to Crafter

Foto: Volkswagen

PRIJE točno 50 godina u Berlinu je predstavljen Volkswagen LT, veći brat tada već druge generacije popularnog VW Busa. Ovaj model uspješno je proširio proizvodni asortiman iz Hanovera, postavši bestseler s tržišnim udjelom do 40% u svom segmentu.

Odabir LT oznaka

Volkswagen i Transporter postali su nerazdvojni pojmovi od lansiranja legendarnog Bullija 1950. godine. Međutim, budući da T1 (Bulli) nije bio predviđen za prijevoz stvarno velikih tereta, Volkswagen je odlučio razviti novi model, teretno vozilo u segmentu od 2,8 do 3,5 tone.

Pri odabiru imena, Nijemci su ostali skroz jednostavni, pa je tako novi transporter dobio naziv "LT", dok su oznake 28, 31 i 35 označavale maksimalnu dopuštenu težinu od 2,8, 3,1 odnosno 3,5 tone. Kao i kod Transportera (T1, T2), Volkswagen je osluškivao želje svojih kupaca, pa je LT od samog početka bio dostupan s dva međuosovinska razmaka i dvije varijante visine krova, te se nudio u čitavom nizu formi (zatvoreni furgon, s otvorenim tovarnim prostorom...).

Tijekom razvojne faze, inženjeri su postavili cilj da omjer vanjske površine i korisne površine bude još bolji nego kod Transportera sa stražnjim motorom. Zato su konstruirali vozilo s prostorno učinkovitim dizajnom kabine preko prednje osovine, ali s motorom smještenim iznad prednje osovine između vozača i suvozačkog sjedala. Pogon je i dalje bio na stražnjoj osovini.

Bez motora u stražnjem dijelu, cijeli teretni prostor postao je raspoloživ za korištenje. Ipak, LT je ostao kompaktan: u usporedbi s T2 Bullijem, bio je dulji 34 cm i širi 30 cm. No zahvaljujući novom prostornom konceptu s 7,85 kubnih metara teretnog prostora, nudio je više od 50 posto veći volumen za utovar.

Prva generacija LT (1975-1996)

LT je razvijen kao posrednik između težih kamiona i VW Busa, a oznake 28, 31 i 35 označavale su maksimalnu dopuštenu težinu vozila. Revolucionarni dizajn s motorom smještenim iznad prednje osovine omogućio je maksimalno iskorištavanje teretnog prostora. U usporedbi s Bullijem T2, LT je bio samo 34 cm duži i 30 cm širi, ali je nudio više od 50% veći volumen za utovar.

Posebna pažnja posvećena je ergonomiji, kabina je razvijena uz pomoć stručnjaka, što je rezultiralo boljim rasporedom kontrola, velikim vjetrobranskim staklom i prostranim vanjskim zrcalima. Prvi motori uključivali su benzinski motor iz Audija 100 (75 KS) i Perkinsov dizel (65 KS), kojeg je 1979. zamijenio Volkswagenov prvi šesterocilindarski dizel.

Kroz godine, LT je nadograđivan sa snažnijim motorima (do 102 KS), dodatnim sjedalom u kabini, novim verzijama poput LT 55 s 5,6 tona bruto težine i opcijskim pogonom na sve kotače. Zahvaljujući kvaliteti i pouzdanosti, postao je i popularna platforma za kampere.

Druga generacija LT (1996-2006)

Nakon 21 godine i više od 470.000 proizvedenih vozila, 1996. predstavljena je druga generacija LT. Ovo je bio prvi model nove marke Volkswagen Commercial Vehicles iz Hanovera.

Dizelski motori sada su bili uzdužno postavljeni ispod kratke haube, ulaz je bio znatno niži, a do stražnjeg dijela moglo se lako doći između prednjih sjedala. Volkswagen je zadržao uspješnu formulu širokog raspona karoserija s tri međuosovinska razmaka.

Posebno su popularni bili TDI motori, s vrhuncem 2002. godine kad je ugrađen 2,8-litarski četverocilindarski dizel sa 158 KS i okretnim momentom od 331 Nm, rekordne brojke u segmentu. Do kraja proizvodnje 2006. godine, izrađeno je gotovo 340.000 jedinica.

Crafter (2006-2016)

Crafter je na tržište stigao 2006. godine kao potpuno novo vozilo u kamionskom dizajnu. Ime "Crafter" simboliziralo je dinamičnog pomoćnika u svakodnevnom radu.

Najimpresivnija varijanta bio je Crafter 4MOTION predstavljen 2012. godine, koji je u punoj konfiguraciji bio opremljen s tri blokade diferencijala, povišenim podvozjem, terenskim gumama i kompletnom zaštitom podvozja. Svoje kvalitete pokazao je kao potporni kamion na Rallye Dakaru 2012.

Tijekom desetogodišnje proizvodnje prodano je više od 480.000 jedinica ovog svestranog vozila dostupnog u brojnim varijantama.

Nova generacija Craftera (2016-2024)

Godine 2016. predstavljena je druga generacija Craftera, vozilo razvijeno od nule za koje je izgrađena nova tvornica u Poljskoj. Tijekom razvoja, Volkswagenovi stručnjaci intenzivno su surađivali s korisnicima, često prateći vozače u njihovom svakodnevnom radu.

Rezultat je vjerojatno najbolje vozilo u svojoj klasi, prvi put dostupno s prednjim, stražnjim ili pogonom na sve kotače. S bruto težinom do 5,5 tona i volumenom utovara do 18,4 m³, nudio je nenadmašnu prilagodljivost.

Crafter je odmah po lansiranju dobio titulu "Transporter godine 2017", a godinu kasnije obitelj je proširena električnom verzijom e-Crafter i kamperom Grand California.

Najnoviji Crafter (2024)

Najnoviji Crafter donosi digitalne instrumente, moderne zaslone do 12,9 inča s intuitivnim korisničkim sučeljem i integraciju ChatGPT-a za glasovno upravljanje. Redizajnirani su brojni elementi poput elektronske parkirne kočnice, prekidača automatskog mjenjača i kontrola za svjetla.

Znatno je proširena paleta sustava pomoći vozaču koji su sada standardna oprema, uključujući asistenta za hitno kočenje, upozorenje o napuštanju trake i prepoznavanje prometnih znakova. Unatoč većoj opremljenosti, cijene su ostale na razini prethodnog modela.

Kroz pet desetljeća i 1,3 milijuna proizvedenih vozila, LT i Crafter postavili su standarde u klasi komercijalnih vozila, kombinirajući inovativni dizajn, praktičnost i prilagodljivost različitim potrebama korisnika.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.