Renault Avantime bio je jedan od najambicioznijih i najneobičnijih automobila koje je francuska autoindustrija ikada proizvela. Njegov futuristički dizajn, smjela filozofija i tehnička rješenja trebali su otvoriti novu eru luksuznih vozila. No, umjesto toga, Avantime je postao jedna od najvećih komercijalnih pogrešaka Renaulta - automobil koji su mnogi hvalili zbog inovativnosti, ali koji gotovo nitko nije želio kupiti.
Vizija budućnosti ili pogrešan eksperiment?
Početkom devedesetih godina, Renault je bio u usponu, a njihova podružnica Matra, specijalizirana za inovativna vozila, imala je iza sebe uspjeh s Renaultom Espace, prvim pravim europskim monovolumenom. Matra je u suradnji s Renaultom odlučila napraviti nešto radikalno - automobil koji će kombinirati prostranost monovolumena s ekskluzivnošću luksuznog coupea.
Koncept Avantimea predstavljen je na salonu automobila u Ženevi 1999. godine, a proizvodna verzija ugledala je svjetlo dana 2001. godine. Ime Avantime nastalo je od francuskih riječi "avant" (prije) i "time" (vrijeme), simbolizirajući njegovu viziju budućnosti.
Dizajn- hrabar, ali polarizirajući
Renault Avantime bio je potpuno jedinstven - coupe s dvama ogromnim vratima bez središnjeg B stupa, s prostranom unutrašnjošću inspiriranom luksuznim monovolumenima i staklenim krovom, koji je stvarao dojam panoramske vožnje.
Najznačajniji dizajnerski elementi:
- velika aluminijska vrata bez središnjeg stupa, koja su se otvarala u specijalnom dvostrukom mehanizmu kako bi ostala praktična u skučenim parkirnim prostorima
- ogroman stakleni krov s velikom količinom prirodnog svjetla u unutrašnjosti
- visoka i prostrana kabina koja je omogućavala udobnost monovolumena, ali u coupe formi
- napredna tehnologija u unutrašnjosti - vrhunski materijali i digitalne kontrole.
Unatoč hrabrom dizajnu, mnogi potencijalni kupci nisu znali što bi mislili o Avantimeu. Bio je previše luksuzan da bi bio običan obiteljski monovolumen, ali previše čudan da bi ga tradicionalni ljubitelji coupea prihvatili.
Snažan, ali težak
Avantime je koristio 3.0-litreni V6 motor s 210 KS, koji je dolazio u kombinaciji sa 6-stupanjskim ručnim ili 5-stupanjskim automatskim mjenjačem. Kasnije su bile dostupne i slabije verzije s 2.0-litrenim turbobenzinskim motorom (163 KS) te 2.2-litrenim dizelom (150 KS).
Međutim, velika masa automobila (gotovo 1.7 tona) i visoko težište narušavali su vozne osobine. Iako je bio udoban, nije bio sportski, što je dodatno zbunjivalo kupce - coupe bi trebao biti dinamičan i brz, ali Avantime je bio više nalik na luksuzni kruzer na kotačima.
Neuspjeh na tržištu - kombinacija lošeg tajminga i krive strategije
Iako su Renault i Matra imali velika očekivanja, prodaja je bila katastrofalna. Glavni uzroci neuspjeha uključivali su:
- Nepostojeće tržište za ovakav automobil - kupci luksuznih coupea nisu željeli automobil koji izgleda kao monovolumen. Obiteljski kupci nisu željeli skupo vozilo s dvoja vrata. Avantime nije imao izravnog konkurenta, što je značilo da se nije mogao uspoređivati ni s jednim postojećim modelom.
- Previsoka cijena - u usporedbi s konkurentima iz premium segmenta (Mercedes CLK, Audi A5, BMW serije 3 Coupe), Avantime je bio skuplji, ali nije imao imidž prestižne marke. U svojoj najskupljoj izvedbi, koštao je oko 40.000 eura, što je bilo previše za automobil koji su mnogi smatrali čudnim eksperimentom.
- Loš trenutak za lansiranje - početkom 2000-tih, tržište je počelo naglo prelaziti na SUV-ove. Ljudi su željeli povišene automobile s prostranom unutrašnjošću, ali u konvencionalnijem formatu. Coupe modeli su gubili popularnost, a luksuzni monovolumeni nisu nikada ni zaživjeli kao ozbiljna klasa vozila.
Kraj proizvodnje i propast Mantre
Renault je planirao da se Avantime proizvodi u Matrinoj tvornici u Romorantinu, gdje se do tada sklapao Espace. Međutim, slaba prodaja Avantimea i odluka Renaulta da novi Espace proizvodi u vlastitim pogonima značila je da Matra ostaje bez posla. Matra je već 2003. godine ugasila svoju proizvodnju automobila, što je ujedno značilo i kraj Avantimea.
U samo dvije godine, Renault je proizveo 8557 primjeraka Avantimea, što je bilo daleko ispod planiranih brojki. Renault je 2003. godine prekinuo proizvodnju i povukao model s tržišta.
Međutim, godinama kasnije, Avantime je stekao kultni status među ljubiteljima neobičnih automobila. Njegov dizajn, koji je u vrijeme lansiranja bio predmet ismijavanja, danas se cijeni zbog hrabrosti i inovativnosti.
Renault Avantime bio je hrabar projekt koji je pokušao spojiti luksuz, prostranost i sportsku ekskluzivnost u jednom automobilu. Međutim, njegov neobičan dizajn, visoka cijena i loš trenutak lansiranja doveli su do toga da tržište nije bilo spremno za njega. Postao je simbol vizije koja je bila previše radikalna za svoje vrijeme.