Kineska automobilska industrija nastavlja se razvijati, ali ne u smjeru koji su neki na Zapadu očekivali. Dok globalni izvoz iz Kine raste, zemlja uvozi manje vozila nego ikad prije. Ova promjena odražava ne samo dinamiku tržišta nego i napetosti zbog trgovinskog spora sa Sjedinjenim Državama, koji je ponovno u fokusu nakon povratka predsjednika Trumpa na drugi mandat.
Podaci Kineskog udruženja automobilskih trgovaca (CADA) pokazuju da je uvoz vozila u Kinu pao za 25 posto na otprilike 47.000 jedinica u svibnju. Od početka godine uvoz je smanjen za oko 33 posto na 180.000 vozila. Iako bi Trump sigurno želio vidjeti više američkih vozila na kineskim ulicama, to se ne događa.
Uvoz lakih vozila iz SAD-a u Kinu doživio je strmi pad prošlog mjeseca, srušivši se za 68 posto na samo 3.130 jedinica. Taj pad nije jednokratan jer su tijekom prvih pet mjeseci godine uvozi pali za 48 posto na 18.849 vozila.
Privremeno primirje između dvije zemlje pružilo je određenu nadu za stabilnost. Dana 12. svibnja, Kina i SAD dogovorili su 90-dnevnu pauzu u podizanju carina, ali postojeće carine i dalje imaju jak utjecaj. U Kini, američka vozila s motorima većim od 2,5 litara i dalje podliježu carini od 25 posto, dok modeli s manjim motorima plaćaju stopu od 15 posto.
SAD također nije pružio dobrodošlicu kineskim vozilima. Uz vlastite carine, nedavno je finalizirao pravila koja bi efektivno zabranila sve uvozne automobile iz Kine, navodeći zabrinutost za nacionalnu sigurnost. Novi propisi ciljaju na "prodaju ili uvoz" softvera za povezana vozila koji potječu iz takozvanih "zemalja od interesa", oznaka koja nedvojbeno uključuje Kinu.
Kinesko udruženje automobilskih trgovaca nije raščlanilo brojke uvoza po markama, ali među najvećim uvoznicima su GM, Ford i Tesla. BMW također izvozi mnoga vozila iz SAD-a u Kinu.
Japan lako prednjači kao zemlja koja šalje najviše vozila u Kinu, s ukupno 70.037 jedinica tijekom prvih pet mjeseci godine. Slijede Njemačka s 41.675 i Slovačka s 25.833 vozila.
Dok je uvoz u Kinu usporen, izvoz automobila nastavlja rasti. Tijekom razdoblja siječanj-svibanj, Kina je izvezla 2,83 milijuna vozila, što je povećanje od 16 posto u odnosu na prethodnu godinu. Svibanj se pokazao posebno jakim, s ukupno 682.000 izvezenih vozila, što je povećanje od 20 posto na godišnjoj razini. Očekivano, vozila na nove energije (uključujući BEV i PHEV) pokazuju se posebno popularnima.
U svibnju, kineski izvoz NEV vozila dosegao je 296.000 jedinica, što je povećanje od 43 posto. Glavna tržišta za NEV vozila uključuju Brazil s 35.478 jedinica, Belgiju s 30.405, Filipine s 21.517, Veliku Britaniju s 21.456, Meksiko s 14.587 i Australiju, koja je primila 14.250 novih NEV vozila iz Kine u svibnju.
Nacija je izvezla 2,83 milijuna vozila tijekom prvih pet mjeseci godine, a ukupni izvoz vozila porastao je 20 posto u odnosu na prethodnu godinu na 682.000 jedinica u svibnju. Dok izvoz raste, uvoz je pao 25 posto na otprilike 47.000 jedinica prošlog mjeseca.