Drastičan porast nesreća na romobilima, strada sve više djece. "To je ruski rulet"

NA PRVI pogled, vožnja na dva kotača izgleda bezazleno, no iza te slike krije se čak 285 posto više nesreća na električnim romobilima koji su preplavili gradske ulice. Iako djeluju zabavno, električni romobili sve češće postaju razlog zbog kojeg mladi završavaju u bolničkim čekaonicama.
>> VIDEO Dramatičan porast ozljeda djece na električnim romobilima, upućen apel
>> FOTO Policija u centru Zagreba zaustavljala ljude na električnim romobilima
Dovoljan je samo trenutak nepažnje, prevelika brzina ili vožnja bez kacige da se bezbrižna igra pretvori u opasnu situaciju. Svaka vožnja nosi rizike koje mnogi roditelji, a još manje djeca, ne prepoznaju do trenutka koji prekine zvuk sirene hitne pomoći.
Nepažnja, brzina i nepridržavanje pravila
U prvih šest mjeseci ove godine zabilježeno je 257 nesreća s ozljedama na električnim romobilima, gotovo tri puta više nego lani. Posebno zabrinjava pet puta više teških ozljeda mozga te podatak da čak 40 % ozlijeđene djece ima manje od 14 godina, iako im vožnja zakonom nije dopuštena.
Samo u posljednjih nekoliko tjedana zabilježen je niz ozbiljnih nesreća s djecom na električnim romobilima diljem Hrvatske. Kod Bjelovara je 13-godišnjak, vozeći bez kacige i pod utjecajem alkohola, romobilom udario u most te završio na intenzivnoj njezi s teškim ozljedama glave i višestrukim prijelomima.
U Osijeku su u dva dana teško ozlijeđena dva dječaka – jedan je ušao u raskrižje bez kacige i sudario se s automobilom, a drugi je pao s romobila. Na Braču su dvojica maloljetnika stradala pri padu s romobila, a šesnaestogodišnjak je završio na respiratoru u splitskoj bolnici.
Ovi primjeri sve češće postaju pravilo, a među najtežim ozljedama liječnici bilježe potrese mozga, prijelome lica i trajne neurološke posljedice.
"Najčešći uzrok nesreće je nepažnja. To su u principu vozila kojima se razvijaju relativno velike brzine. Govorimo o ograničenjima od 25 km/h što je dosta velika brzina. To je opasno, posebno za djecu koja nisu vozila obične romobile te ne poznaju prometna pravila.
Ne smijemo zanemariti ni to što romobili imaju dosta male kotače. To stvara problem jer vrlo lako dolazi do izbacivanja iz ravnoteže. Kad su kotači veći, bolja je i stabilnost. On je relativno stabilan dok ga držite s dvije ruke, kada samo dignete ruku kako biste nekom u prolazu mahnuli može doći do pada ako nemate iskustva", rekao je za Index prometni stručnjak Marko Ševrović s Fakulteta prometnih znanosti.
"Nužno je educirati roditelje"
Iako smatra da je zakon relativno dobro prilagođen novim vozilima na cestama, ističe kako bi dobna granica mogla biti viša.
"U neznanju je spuštena dobna granica na 14 godina i stvorili smo problem jer djeca često počinju eksperimentirati i ranije, prateći vršnjake. Naime, kada dijete navrši 14 godina i roditelj mu kupi električni romobil, ono je često u društvu mlađe djece od 12 ili 13 godina, što može dovesti do problema zbog vršnjačkog pritiska i potrebe za dokazivanjem. Nije uvijek odgovornost samo roditelja – vršnjački utjecaj značajno pridonosi ovom problemu.
Zabrana nije opcija kojom bi se zaustavio rast nesreća na električnim romobilima. Nužno je podignuti dobnu granicu minimalno na 16 godina te oduzeti vozilo osobama koje ga nisu smjele voziti i kazniti roditelje. Smatram da će se to morati provoditi ili će stanje biti sve gore.
Stoga je nužno educirati i roditelje i djecu, pri čemu škole trebaju igrati važnu ulogu. Savjetovao bih roditeljima da najprije svojoj djeci omoguće učenje vožnje bicikla i običnog romobila te tek kada steknu osnovno znanje o prometnim pravilima, smiju im dopustiti vožnju električnim romobilom", objašnjava Ševrović.
Neurokirurg: Vožnja romobila može biti kao ruski rulet
Velik broj nesreća na električnim romobilima bilježi se i u Splitsko-dalmatinskoj županiji. Pomoć zbog pada s romobila zatražile su 52 osobe, od čega 30 djece. Pročelnik Zavoda za neurokirurgiju Vlatko Ledenko za Index je kazao da im nakon pada s romobila dolaze pacijenti koji dobrim dijelom imaju ozljede glave, no prevladavaju lakše tjelesne ozljede.
"Najčešće se radi o lakšim tjelesnim ozljedama, poput natučenja glave, trupa i udova, dok su teže ozljede, osobito ozljede glave, srećom rjeđe, ali ipak nisu zanemarive. Analizirali smo podatke o ozljedama nastalim padom s električnog romobila u svibnju i lipnju te zabilježili 52 ozljede, među kojima je većina djece.
Od ukupnog broja pregledanih pacijenata, 13 je moralo biti hospitalizirano, a kod 9 je došlo do krvarenja na mozgu ili u njemu, što su ozbiljne ozljede s mogućim trajnim posljedicama – od glavobolja i poteškoća s koncentracijom do, u najtežim slučajevima, posttraumatske epilepsije", pojašnjava neurokirurg Ledenko.
Dodao je kako se i liječnici susreću s novom epidemijom, odnosno novom vrstom pacijenata i ozljeda koje prouzrokuje pad s električnog romobila.
"Ne mogu dovoljno naglasiti važnost nošenja zaštitne kacige. Većina naših pacijenata nije imala kacigu u trenutku nesreće, a kod težih ozljeda kaciga bi sigurno smanjila ozbiljnost, dok bi lakše ozljede glave možda u potpunosti bile izbjegnute. Iako mnogima vožnja električnim romobilom ne djeluje opasno, upravljanje bez kacige i bez poznavanja prometnih pravila zapravo je izuzetno rizično – gotovo poput ruskog ruleta", upozorava neurokirurg Ledenko.
Kazne od 30 do 130 eura
Mladi često voze električne romobile bez obveznih kaciga, sa slušalicama u ušima, pa čak i u paru, nerijetko i po prometnoj Jadranskoj magistrali. Iako ih zakon ograničava na 25 kilometara na sat, uklanjanjem blokade mnogi romobili lako dosegnu i do 80 kilometara na sat.
Zakonom o sigurnosti prometa na cestama propisano je da električnim romobilima na javnim površinama smiju upravljati samo osobe starije od 14 godina, a svi vozači, bez obzira na dob, moraju tijekom vožnje nositi zaštitnu kacigu. Nije dopušteno voziti romobil u paru niti koristiti slušalice na oba uha.
Ovisno o vrstama prekršaja, kazne za odrasle najčešće se kreću od 30 € do 130 € po pojedinom prekršaju. Ako je dijete mlađe od 14 godina zatečeno u vožnji, odrasli (roditelj/skrbnik) odgovara i plaća kaznu.
Europske zemlje poduzele su razne mjere za smanjenje nesreća s električnim romobilima, poput zabrane vožnje po pločnicima i ograničenja brzine u Francuskoj, strožih tehničkih zahtjeva i veće kontrole gradova u Njemačkoj te obveznih kaciga i polica osiguranja za mlađe vozače u Italiji.
Švedska je ograničila snagu i brzinu romobila, dok Austrija zahtijeva kacige za mlađe od 12 godina i vožnju po biciklističkim stazama. Uz to, Belgija i Danska ulažu u biciklističku infrastrukturu, što je već rezultiralo smanjenjem broja nesreća.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati