Uhljebili HDZ-ovca zbog biznisa s avionima. Sve je stopirano, skrivaju što on radi

PROJEKT ACI Air, kojim je državna nautička kompanija ACI planirala pokrenuti prijevoz hidroavionima, već je neko vrijeme na čekanju. Ljudi koji su na njemu zaposleni bez natječaja, izvršni direktor Zdravko Delić i njegov zamjenik Andrija Fabris u tišini su prebačeni na nove zadatke, no ACI nije želio Indexu otkriti koja su im točno zaduženja.
Uprava ne želi reći niti kad je projekt stopiran
Nismo dobili odgovor niti na pitanje kad je projekt točno zaustavljen. U medijima se spekuliralo kako će se o sudbini projekta odlučiti u prvoj polovini 2024., ali kompanija nikad nije iznijela konkretne informacije vezane uz to pitanje.
"Do razrješenja pitanja o produljenju koncesija implementacija projekta ACI Air je na čekanju. Sukladno navedenom na projektu nema zaposlenih djelatnika, odnosno izvršni direktor projekta i zamjenik izvršnog direktora projekta ACI Air kao djelatnici ACI-ja dobili su nova zaduženja", napisali su iz ACI-ja.
Zanimalo nas je što oni sada točno rade u ACI-u.
"Izvršni direktor projekta i zamjenik izvršnog direktora projekta ACI Air dobili su nova zaduženja na radnim mjestima u područjima u kojima trenutno postoji potreba za pojačanim angažmanom i dodatnim ljudskim resursima", objasnili su.
Nazvali smo Delića i Fabrisa, obojica su nam kazali kako ne mogu odgovarati na pitanja već su nas uputili na Upravu.
Uhljebljen nedugo nakon što je izgubio izbore
Riječ je o projektu o kojem se dugo godina govori te koji se službeno pokušava realizirati još od lipnja 2021. godine, kad je glavna skupština dala suglasnost Upravi da poduzme potrebne radnje oko realizacije.
Te 2021. ACI je bez natječaja kao izvršnog direktora zaposlio Zdravka Delića, poznatog kao menadžera propale tvrtke European Coastal Airlinesa (ova tvrtka je do 2016. hrvatske otoke povezivala hidroavionima). Kao njegov zamjenik bez natječaja zaposlen je i bivši HDZ-ov gradonačelnik Korčule Andrija Fabris.
Fabris je izabran za gradonačelnika Korčule nakon izvanrednih izbora 2015. Mandat je potvrdio pobjedom na redovnim izborima 2017., a na lokalnim izborima 2021. izgubio je od kandidatkinje SDP-a Nike Silić Maroević.
Upravo je Fabrisovo zaposlenje u ACI-u potaknulo niz medijskih napisa i javnih kritika, ponajprije zbog izostanka javnog natječaja i pitanja transparentnosti u državnim poduzećima, kao i činjenice da je zaposlen u državnoj tvrtki nedugo nakon što je izgubio izbore.
Riječ je o inženjeru zračnog prometa za kojeg, dakle, ne znamo što točno radi u ovoj državnoj tvrtki nakon što je godinama zajedno s Delićem neuspješno pokretao aviokompaniju.
Od kuda radi?
Iz kompanije su za Telegram prije nešto manje od godinu dana, poručili da je prema ugovoru njegovo radno mjesto u središtu ACI-ja u Rijeci i Dubrovniku, te "u svim mjestima u Republici Hrvatskoj u kojima poslodavac obavlja svoju djelatnost, a prema potrebi posla i nalogu poslodavca i u inozemstvu."
No, prema više izvora Telegrama, Fabris ne dolazi često na posao u riječko sjedište tvrtke kako mu je definirano ugovorom o radu. "Vidio sam ga jednom kad se došao upoznati i nikada više", prepričava jedan od izvora.
Što se tiče Delića, on se navodi na stranicama ACI-ja kao direktor Odjela za razvoj i investicije. ACI smo pitali od kada on obnaša tu funkciju, ali na to pitanje također nismo dobili odgovor. Prema arhiviranim verzijama službenih stranica ACI-ja, do travnja ove godine kao vršitelj dužnosti direktora ovog odjela navodio se Bojan Saftić.
Ambiciozan početni plan
Istaknimo da je ACI namjeravao uložiti milijune eura u projekt hidroaviona, zaposliti desetak djelatnika i kupiti avione. Operativni plan bio je započeti s tri zrakoplova u prvoj fazi, uz opciju širenja flote na pet jedinica ovisno o potražnji, regulatornim uvjetima i ekonomici linija.
"Procjena vrijednosti investicije u slučaju kupnje aviona je 5,5 milijuna eura, od čega bi avioni činili veći dio, a ostali se dio odnosi na ljudske resurse, održavanje i servis aviona, aerodroma na vodi i sl.", naveli su iz ACI-ja za Index još 2022. godine.
Uzimajući u obzir niz ranijih neuspješnih pokušaja uspostave hidroavionskih linija u Hrvatskoj, upućeni su već tada upozoravali da se ulazi u pothvat visokog rizika s vrlo neizvjesnim ishodom.
Krajem 2022. član Uprave ACI-ja Ivan Herak rekao je u intervjuu za Slobodnu Dalmaciju da je Uprava naručila dodatne stručne analize radi objektivnog sagledavanja tržišnog, financijskog i strateškog potencijala projekta ACI Air, dodajući da je analiza pokazala i da je projekt prilično osjetljiv na smanjivanje poslovnih prihoda.
Predložio je testiranje projekta kroz najam jednog hidroaviona na godinu dana prije eventualnih većih ulaganja. Tada je bilo jasno da se projekt ne razvija u punom opsegu.
Problem s koncesijama
Što se tiče problematike s koncesijama, većini marina ACI-ja koncesije istječu 2030. godine (iznimka je Slano, gdje koncesija istječe 2027.). ACI je podnio zahtjev za produljenje koncesija još 2020. godine. Kako je istaknuo predsjednik Uprave ACI-ja Kristijan Pavić, ovaj problem je najveće ograničenje za dugoročna ulaganja.
"Kako bi se osigurala daljnja profitabilnost poslovanja kompanije te doprinijelo razvoju nautičkih usluga i infrastrukture, nužno je što skorije rješenje pitanja trajanja koncesijskih ugovora čemu menadžment ACI-ja posvećuje kontinuirane napore", riječi su Pavića prenesene na službenim stranicama ACI-ja.
Projekt propao, nautički ACI dobio dva čovjeka iz - zračnog prometa
Dok se oko koncesija stvari ne riješe, očito ništa neće biti od projekta. No u projekt se već značajno ulagalo, i to ne samo u izradu stručnih studija i analiza, već i u nabavu ključne infrastrukture.
Pavić je u intervjuu za Lider rekao da su kupili dio infrastrukture propale tvrtke ECA. Objasnio je da su kupili i šest "aerodroma na vodi", preciziravši da su lokacije bile ispod procijenjene vrijednosti na drugoj ili trećoj dražbi.
U Puli je ACI osigurao i zasebnu lokalnu koncesiju za hidroavionsko pristanište na 800 metara kvadratnih akvatorija (ona se odnosi samo na tu lokaciju i ne mijenja širu neizvjesnost koja koči projekt). Ukupna vrijednost koncesije procijenjena je na 3.929.423 eura.
Od svega toga do daljnjega očito neće biti ništa, a ACI kao nautička tvrtka tako je bogatiji za dva stručnjaka iz domene zračnog prometa.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati