Zašto Kolinda reklamira brend USKOK-ovog optuženika Dejana Lovrena?

PREDSJEDNICA Kolinda Grabar-Kitarović danas se na Instagramu pojavila kao manekenka modnog brenda Rock Filius, koji je u vlasništvu Dejana Lovrena, hrvatskog nogometnog reprezentativca i optuženika USKOK-a povezanog sa slučajem Zdravka Mamića.
Fotografija predsjednice našla se tako među manekenkama i manekenima na službenom Instagram profilu Lovrenova modnog brenda, a na njoj je hrvatska predsjednica predstavila gornji dio trenirke tog brenda.
Sudeći prema priznanju administratora tog Instagram profila, trenirku koja u internetskoj trgovini Rock Filiusa košta 503,99 kuna Kolinda je dobila na dar, iako taj dar prema hrvatskim zakonima nije smjela primiti. Nije to jedini previd hrvatske predsjednice koja bi zbog ove nepromišljenosti mogla odgovarati niti je jedini gaf u ovom slučaju. No krenimo redom.
Optuženik USKOK-a u slučaju menadžera koji je organizirao predsjedničine rođendanske zabave
Dejan Lovren, za one koji ne prate nogomet, poznatiji je kao čovjek koji je nedavno pred Županijskim sudom u Osijeku optužen za davanje lažnog iskaza na suđenju Zdravku Mamiću i ostalim optuženima za izvlačenje 115,8 milijuna kuna iz Dinama. Zdravko Mamić, organizator rođendanske proslave predsjednice, osuđen je pak na šest i pol godina zatvora zbog toga što je iz gradskog kluba Dinamo izvukao 116 milijuna kuna putem transfera hrvatskih reprezentativaca Luke Modrića i Dejana Lovrena te oštetio državni proračun za 12,2 milijuna kuna neobračunatog poreza, zbog čega mora vratiti 52 milijuna kuna.
No vratimo se na Lovrena, koji se nedavno bacio u turizam otvorivši luksuzni hotel Joel u Novalji na Pagu. Prije pet godina sa svojim kumom Lovrom Krčarom pokrenuo je modni brend Russell Brown, koji je misteriozno ugašen nakon tri godine postojanja. Pretpostavlja se kako je do poslovnog raskola došlo nakon privatnih razmirica. U svibnju ove godine Lovren je predstavio svoj novi modni brend Rock Filius koji je počeo reklamirati preko svoje službene Instagram stranice. Riječ je o odjeći za žene, muškarce i mlade.
Na službenoj stranici tog modnog brenda se osim manekenki i manekena pojavljuju njegovi suigrači iz reprezentacije i kluba, kao i pjevač Željko Bebek. No danas im se pridružila i hrvatska predsjednica. Fotografija na kojoj Grabar-Kitarović reklamira odjeću snimljena je danas u Parizu, gdje se održava finale Davis Cupa, a predsjednica spremno i nasmiješeno pozira u trenirci Lovrenova brenda.
Zanimljivo je da se Lovrenov brend Rock Filius i prije nekoliko dana na Facebooku pohvalio fotografijom etikete jednog svog odjevnog predmeta na kojem eksplicite piše "Rock Filius for Mrs. President of Croatia Kolinda Grabar Kitarovic" (vjerujemo da je prijevod nepotreban). Ova objava dodatno sugerira da je predsjednica dobila poklon od Lovrenovog modnog brenda.
Zakoni opet protiv hrvatske predsjednice
Ured predsjednice smo službenim putem upitali je li modni brend Rock Filius dobio dozvolu predsjednice da je koristi u reklamnoj kampanji te je li kupila dotičnu trenirku ili je riječ o poklonu. No kako je već uobičajeno, a naročito kad je riječ o upitima Indexa, iz Ureda predsjednice za sada odgovora - nema. Nije teško pogoditi zašto.
Za početak napomenimo da Članak 5. Zakona o sprečavanju sukoba interesa kaže kako dužnosnici u obnašanju javnih dužnosti moraju postupati "časno, pošteno, savjesno, odgovorno i nepristrano čuvajući vlastitu vjerodostojnost i dostojanstvo povjerene im dužnosti". Isto tako dužnosnici "ne smiju koristiti javnu dužnost za osobni probitak ili probitak osobe koja je s njima povezana". Je li predsjednica povezana s nogometašem kojeg USKOK optužuje da je lagao u korist organizatora predsjedničina rođendana, Zdravka Mamića, nije teško procijeniti.
Predsjednica se tako našla u reklamnoj kampanji, što svakako ruši dostojanstvo funkcije predsjednice. Isto tako, treba istaknuti da nije riječ o dobrotvornoj kampanji nego o privatnoj kompaniji. Na Instagram profilu Rock Filiusa je uz objavu fotografije predsjednice vidljivo kako je predsjednici osobno zahvalio i vlasnik tvrtke Dejan Lovren.
"Hvala predsjednice", napisao je Lovren sa svog službenog profila "tagirajući" pritom službeni profil predsjednice RH.
Nije smjela primiti taj poklon, evo i zašto
Sama trenirka, kako smo napisali u uvodu, stoji 503,99 kuna i prema svemu sudeći predsjednica je nije kupila nego joj je poklonjena. Da je tome tako svjedoči i odgovor tog brenda uz sliku predsjednice, a koja je naknadno, gle čuda, obrisana. No ne prije nego što smo uhvatili screenshot komentara koji je ostavio administrator Instagram profila Rock Filiusa.
"Poštovana, nitko Vas i sve ostale ne sili da kupujete naše proizvode, a ako itko od Vas ikad postane predsjednik neke države s ponosom ćemo Vam poklonit naše kreacije. Bila bi nam čast", napisao je admin Rock Filiusa odgovarajući na prethodni post u kojem je jedna posjetiteljica njihovog Instagram profila pitala je li predsjednica platila tu trenirku kao i ostali obični kupci.
Članak 11. Zakona o sprečavanju sukoba interesa je vrlo jasan.
"Dužnosnik smije zadržati samo dar simbolične vrijednosti i to najviše u vrijednosti do 500 kuna od istoga darovatelja", stoji u Zakonu. To znači da predsjednica nije smjela primiti dar, s obzirom na to da isti u slobodnoj prodaji stoji više od 500 kuna.
Kotromanović se provukao, hoće li i Kolinda Grabar-Kitarović?
Na kraju dolazimo i do samog reklamiranja, odnosno do pitanja mogu li hrvatski dužnosnici reklamirati proizvode privatnih kompanija. Dosad je bilo više takvih primjera, ali jasno je da - ne mogu. Ivan Jakovčić tako je reklamirao vodu Gineta, no nije procesuiran zbog toga što je ta voda, odnosno punionica, bila u njegovom vlasništvu pa je sam pojam "reklamiranja" bio upitan.
Tu je i slučaj Ante Kotromanovića. Naime, dok je još bio ministar obrane fotografirao se na benzinskoj crpki Croduxa. Ta je fotografija objavljena na službenoj Facebook stranici tvrtke Ivana Čermaka uz potpis: ''I naš ministar Kotromanović zna gdje se toči najbolje gorivo!'' Fotografija je nastala u vrijeme udara na Crodux nakon što je akcija Oktan pokazala da se na Croduxovima crpkama ne toči gorivo standardne kvalitete. SDP-ovac Kotromanović se branio tvrdnjom da je fotografija nastala slučajno i da nije dao dozvolu za reklamiranje. Završimo ovu epizodu podatkom kako je Kotromanović nakon avanture u Milanovićevoj vladi našao posao upravo u - Croduxu.
Isto tako, nameće se i pitanje koliko zapravo košta jedna takva reklama na kojoj predsjednica pozira za modni brend. Instagram profil Rock Filiusa prati 45,8 tisuća ljudi koje zanima baš taj brend. Prema nedavno objavljenom cjeniku, naplata jedne ovakve reklame, odnosno pojavljivanja slavnih osoba na profilima ovakvog opsega, mogla bi stajati između pet i deset tisuća kuna.
Kolinda Grabar-Kardashian
No Grabar Kitarović nije celebrity ni Kim Kardashian, najpoznatija svjetska influencerica, pa se nameće pitanje koliko je zapravo ovakva usluga USKOK-ovom optuženiku ''teška''.
Isto tako, može se postaviti pitanje je li reklama za Lovrenovu tvrtku zapravo dio najavljenog Kolindinog plana o "brendiranju Hrvatske". Možda doista jest.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati