Hoće li Trumpove carine utjecati na turističku sezonu?

HRVATSKA je ovisna o turističkoj sezoni koja svake godine donosi značajne prihode i potiče rast povezanih sektora. Globalni ekonomski trendovi, uključujući Trumpove carine i potencijalnu ekonomsku krizu, mogli bi uzrokovati neizvjesnosti u turizmu.
Za početak, američki turisti bi mogli sve manje dolaziti zbog rastućih troškova putovanja i slabije potrošnje unutar SAD-a. Manje bi moglo biti i Britanaca zbog slabljenja funte u odnosu na euro, što povećava troškove putovanja za britanske turiste.
Međutim, ponajviše se strahuje od sekundarnog utjecaja, odnosno da će Trumpove carine utjecati na ekonomiju europskih zemalja odakle dolaze gosti. Zbog te činjenice moglo bi doći i do recesije i negativnih posljedica koje će se odraziti i na turizam u Hrvatskoj.
Žgomba: Carine čine veliku nesigurnost
Prošle godine strani su turisti u Hrvatskoj ostavili gotovo 15 milijardi eura, a hoće li ove godine taj iznos biti manji, još uvijek je mnogima teško predvidjeti.
Više od 776 tisuća gostiju iz SAD-a lani je ostvarilo 2,2 milijuna noćenja. Iako su poznati po visokoj potrošnji, nalaze se tek na 12. mjestu po brojnosti među stranim turistima. Stoga se predsjednik Udruženja putničkih agencija HGK Boris Žgomba više pribojava onoga što bi ekonomska kriza mogla donijeti.
"Svakako je prerano još za procijeniti učinke, međutim oni se mogu razvijati u dva smjera. Prvo je samo američko tržište zbog smanjenja standarda i manjeg broja dolazaka u Europu. Međutim, veći je taj sekundarni utjecaj čega se bojimo. Radi se o tome da utjecaj carina može imati utjecaj na ekonomiju zemalja odakle nam gosti dolaze.
Samom tom činjenicom moglo bi doći do recesije i nekih negativnih posljedica koje turizam trpi kao takav. Ali, moje mišljenje je da se kod novih carina radi o ranoj fazi zauzimanja pozicije za pregovore. Nisam siguran da su carine gotova stvar. Mislim da je to Trump i do sada pokazao. No, činjenica je da proglašene carine čine jednu veliku nesigurnost", rekao je Boris Žgomba.
Dodao je kako je nesigurnost najveći neprijatelj turizma te da trenutačno stanje nikako nije dobro za turističku sezonu. No smatra kako je još uvijek rano prognozirati u kolikoj mjeri i kako će se to odraziti.
"Za sada nema otkazivanja, ali sljedeća sezona je upitna"
Što govore podaci o bookingu i ima li naznaka o sezoni kao posljedici novih carina i ekonomske krize, upitali smo direktora Hrvatske udruge turizma Veljka Ostojića.
"Za sada nema nikakvih naznaka o otkazima rezervacija niti smanjenju intenziteta rezervacija. Međutim, mi ćemo to pratiti i vidjeti što će se u budućnosti događati. Sigurno da tu postoji određena opasnost, prije svega, ja bih rekao, indirektna zbog potencijalnih recesija na nama bitnim tržištima.
Vidjet ćemo što će se događati s visinom carine i hoće li to ostati na neki srednji ili duži rok. I naravno kako će se reagirati na emitivnim tržištima. Ono što je najbitnije, za sada nema nikakvih znakova trenda smanjenja na bookingu", poručio je Veljko Ostojić.
Za sada nema otkazivanja rezervacija, a da će tako ostati i ove turističke sezone smatra Nevena Tomaš Čikeš, generalna menadžerica hotela Dioklecijan. No upitno je, govori, što će se dogoditi sljedeće godine.
"Naznaka za sada nema jer se ova sezona bukirala davno. Mislim da uvođenje novih carina neće poremetiti ovu sezonu. Možda bude nekih beznačajnih otkazivanja kojih uvijek ima. Međutim, definitivno će poremetiti sljedeću sezonu i sve nadolazeće ako se realiziraju najavljene Trumpove carine.
Što se tiče američkih turista, njihov najveći segment je upravo u luksuznom turizmu. Ti gosti noće u najboljim hotelima i posjećuju najbolje restorane. Ako nas to tržište krene zaobilaziti, definitivno ćemo osjetiti pad. Sezona će se odraditi, ali cjelogodišnji turizam bi mogao doživjeti pad. Prvo smo preskupi zbog inflacije i još ovaj dodatni moment visokih carina, utjecat će na turizam u budućnosti", govori nam Nevena Tomaš Čikeš.
Očekuje li se pad dolazaka britanskih turista?
Uvođenje novih carina i trgovinski rat već su utjecali na Veliku Britaniju i njezinu valutu funtu. Naime, Sky News prenosi kako postaje sve skuplje otići na godišnji odmor dok valute osciliraju. U odnosu na euro, sterling nastavlja padati i trenutačno iznosi 1,17 eura, što je najniža vrijednost u posljednjih osam mjeseci.
To znači da je Britancima skuplje putovati u zemlje koje koriste euro kao valutu, kao i uvoziti robu iz Europske unije.
"Definitivno cijela ta uzburkana ekonomska scena stvara nesigurnost i svakodnevne šokove za burze i gospodarstvo, što nikako ne može biti dobro ni za turizam. Putnici iz Velike Britanije žive od tih djelatnosti koje su nestabilne, i ako im se smanji vrijednost valute, ako im se povećavaju carine pa njihove kompanije ne posluju kako treba, posljedice su jasne", pojasnio je Boris Žgomba, predsjednik Udruženja putničkih agencija HGK.
Bogunović: Ljudi će biti oprezniji u trošenju novca
Branko Bogunović, savjetnik u turizmu i hotelijerstvu s petnaestogodišnjim iskustvom, smatra kako je uvođenje novih Trumpovih carina ekstremno kaotična situacija koja može otići na sve strane. Iako je sezona blizu, napominje kako još uvijek ima dovoljno vremena za razvoj situacije.
Poseban udar, smatra, nećemo doživjeti zbog manjka američkih gostiju već isključivo gubitka dohotka stranih gostiju koje očekujemo na jadranskoj obali.
"Ako analiziramo naše destinacije na Jadranu, vidljivo je da ozbiljan broj američkih turista bilježe samo tri lokacije: Zagreb, Split i Dubrovnik. U Zagrebu su to pretežno poslovni gosti, pri čemu se postavlja pitanje hoće li ekonomske promjene imati značajan utjecaj na njihov dolazak.
U slučaju ozbiljnijih ekonomskih poremećaja, koji trenutačno djeluju zabrinjavajuće, očekuje se negativan utjecaj na raspoloživi dohodak stanovništva. Iako bi realni pad dohotka mogao biti manje značajan u kratkom vremenskom okviru turističke sezone, psihološki efekt nesigurnosti mogao bi biti presudan. Ljudi će biti oprezniji u trošenju novca, često će dvaput razmisliti prije nego što ga potroše", objašnjava Branko Bogunović, partner u društvu Hotelsko i destinacijsko savjetovanje.
"Privatni iznajmljivači mogu sniziti cijene"
Pitali smo ga hoće li iznajmljivači morati sniziti cijene kako bi privukli goste.
"Privatni iznajmljivači mogu još uvijek dosta sniziti cijene po mom osobnom sudu, a da i dalje budu u plusu. Oni više neće moći osiguravati egzistenciju s dva-tri mjeseca poslovanja, ali će moći zaraditi. Mislim da je tu cjenovna elastičnost vrlo visoka.
Kada je u pitanju najkvalitetnija, odnosno luksuzna ponuda, nje imamo vrlo malo. No, u pravilu je povijest pokazala da luksuz dobro podnosi ekonomsku krizu i bogatima se stvari jako teško mijenjaju", zaključio je Bogunović.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati