Šef uprave Janafa: MOL s nama želi napraviti ono što i s Inom, ali to neće ići

PRVI krug pregovora između Janaf i mađarskog MOL-a o isporuci nafte Mađarskoj i Slovačkoj preko terminala u Omišlju je završen, no konačan dogovor o cijeni i količinama još nije postignut. Unatoč tome, iz Janafa poručuju kako su optimistični, a o detaljima pregovora u središnjem Dnevniku HTV-a govorio je predsjednik Uprave te kompanije Stjepan Adanić.
Konstruktivni razgovori unatoč tenzijama
Adanić je istaknuo kako su razgovori bili konstruktivni, unatoč nedavnim političkim tenzijama koje su smirene dogovorom premijera Plenkovića i Orbana.
"Zadnjih tjedana bila je velika tenzija između Mađarske i Hrvatske u vezi optužbe mađarskog ministra vanjskih poslova u vezi ratnog profiterstva za Hrvatsku. Taj slučaj riješio je premijer Plenković u dogovoru s Orbanom u Kopenhagenu prošli tjedan i na neki način promijenio paradigmu. I mi smo danas u prvom krugu razgovora imali vrlo konstruktivne razgovore s predstavnicima MOL-a gdje smo na neki način razgovarali o našim kapacitetima, našim mogućnostima i o njihovim potrebama", pojasnio je Adanić.
Naglasio je kako je MOL-u ponuđeno da znatno poveća korištenje kapaciteta Janafa, koji je trenutno iskorišten samo oko 20% za mađarsku stranu.
"Ponudili smo im da sve kapacitete koje oni imaju, prerađivačke kapacitete u dvije rafinerije u Százhalombatti i u Bratislavi, transportiramo naftu", rekao je Adanić, dodajući da je MOL iznio nekoliko varijanti, od 2 do 9 milijuna tona. "Razgovori su bili konstruktivni, racionalni, realni i razboriti. To je najbitnije. MOL je naš dugogodišnji uvodni partner, mi s njima surađujemo već godinama, nije to nikakva novost."
Novi sastanak zakazan je za 27. i 28. listopada, a Adanić poručuje da je Janaf spreman isporučiti pune kapacitete. Cijena transporta, kako kaže, ovisi o količini.
"Ako je veći kapacitet, manja je cijena. Ako je manji kapacitet, veća je cijena. To je njima isto tako jasno", izjavio je, te branio metodologiju izračuna cijene.
"Naša metodologija je prošla međunarodnu recenziju. Imamo američke stručnjake koji su promatrali našu metodologiju, naše pravne interne akte i došli su do zaključka da su naše cijene konkurentne zajedno s drugim europskim naftovodima sličnog tipa", istaknuo je Adanić.
"MOL želi scenarij kao s Inom, ali to neće ići"
Na priopćenje MOL-a, u kojem predlažu proučavanje modela suvlasništva kako bi se jamčile pravedne cijene, Adanić je odgovorio oštro, odbacujući ideju da bi im se trebali dati povlašteni uvjeti.
"Tu se provlači jedna ideja. Mislim da bi oni htjeli napraviti iz Janafa ono što su napravili s Inom. Međutim, to neće ići, sigurno, definitivno", poručio je Adanić.
Objasnio je da cijena transporta čini mali dio ukupne cijene te da MOL i dalje ima interes koristiti rusku naftu zbog popusta koji dobiva.
"Oni dobivaju diskont od Rusa i oni jednostavno tu imaju određeni interes. I dok taj interes postoji, dok postoji taj pravac od družbe preko Ukrajine do Mađarske, oni će to koristiti jer to je njima u interesu", pojasnio je.
Ipak, Adanić smatra da bi za Mađarsku, kao članicu EU-a i NATO-a, bilo logično da se osloni na Janaf.
"Mi imamo kapacitete, organizacijski smo ekipirani da to možemo napraviti. Mi smo njima u fer odnosu ponudili da njima te kapacitete koje oni dobivaju preko Družbe, to je nekih 10,2 milijuna tona godišnje, nadoknadimo preko Jadranskog naftovoda s normalnim cijenama, s poštenim cijenama, s cijenama koje mogu biti usporedive sa svim drugim naftovodima", naglasio je.
Isporuka za Srbiju ovisi o novoj licenci
Adanić se osvrnuo i na situaciju s Naftnom industrijom Srbije (NIS), kojoj je licenca za transport produljena samo do 15. listopada.
"Međutim, tu licencu treba dobiti i NIS. Ako oni to dobiju tijekom dana i sutrašnjeg dana, mi možemo još određenu količinu nafte, ako će oni imati potrebe, dostaviti tamo. Međutim, ako ne dobiju, mi ćemo morati to zaustaviti. Mi smo zadnje kapi nafte, da tako kažem, isporučili danas njima", kazao je Adanić, potvrdivši da Janaf poštuje sankcije.
Unatoč neizvjesnosti i donošenju odluka iz tjedna u tjedan, Adanić tvrdi da je tvrtka spremna za sve scenarije.
"Situacija je vrlo dinamična. Mi smo dinamična uprava, rješavamo probleme kad dođu, na dnevnoj bazi, ali i predviđamo probleme. Mi smo na neki način bili tako nekako vidoviti, da tako kažem, da smo od 2020. godine do danas akumulirali odlična financijska sredstva za tzv. crne dane", pojasnio je.
Dodao je da je napravljen i "stres test" za slučaj potpunog prekida transporta za Srbiju. Rješenje problema, prema njemu, leži u Beogradu i Moskvi.
"Oni moraju riješiti vlasništvo, moraju se riješiti ruskog vlasništva na što Rusi moraju pristati. Oni su većinski vlasnici tamo, imaju 56%. Rusi se moraju dogovoriti sa Srbima oko rješavanja tog problema. Kad se dogovore stvar je riješena i mi ćemo transportirati količine nafte kao što smo i dosad transportirali, a to je 3,3 milijuna tona na godišnjem nivou", zaključio je Adanić.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati