Pobuna u Salzburgu. Milijarder gradi privatni tunel od vile do centra, ljudi bijesni
U SALZBURGU, gradu Mozarta i bogate povijesti, planovi automobilskog magnata Wolfganga Porschea izazvali su pravu bunu. Porsche, naime, namjerava iskopati privatni tunel ispod brda Kapuzinerberg kako bi izravno spojio centar grada sa svojom vilom. Projekt je potaknuo peticiju i optužbe za pogodovanje superbogatima, piše Corriere.
Vila poznata kao "Paschinger Schlössl" na brdu Kapuzinerberg postala je vlasništvo austrijskog pisca Stefana Zweiga 1917. godine. Svidjela mu se jer je bila "romantična, nepristupačna" i, što je najvažnije, "nedostupna automobilima". U tom je utočištu, do kojeg se dolazilo usponom s više od stotinu stepenica, napisao svoja najpoznatija djela. Međutim, 1934. godine, pod pritiskom antisemitizma, bio je prisiljen prodati kuću i otići u egzil.
Porscheova vizija i garaža za osam jurilica
Stoljeće kasnije, novi vlasnik ima potpuno drugačije ideje. Wolfgang Porsche (82), čelnik automobilske dinastije i vlasnik brendova Volkswagen i Porsche, kupio je vilu 2019. za 9 milijuna eura. Odmah je započeo radikalnu obnovu kako bi sa suprugom, princezom Gabriele zu Leiningen, mogao uživati u svom novom domu. U sklopu obnove izgrađena je i podzemna garaža za osam automobila, što ne čudi s obzirom na to da je magnat poznat po svojoj strasti prema brzim vožnjama planinskim cestama.
Polemika je eskalirala kada je Porsche zatražio i dobio dozvolu od Grada Salzburga za kopanje privatnog tunela koji bi garažu vile izravno povezao s centrom grada. Službeni razlog je "otežan pristup vili uskom cestom, posebno zimi". No, čak i za Salzburg, naviknut na bogate i slavne, ovaj se projekt pokazao kao kap koja je prelila čašu.
Dok su radovi na iskopavanju već započeli, 20 tisuća stanovnika potpisalo je peticiju kojom se osuđuje "povlašteni tretman za superbogate, simbol socijalne nepravde". Potpisnici peticije poručuju: "Ne želimo da milijarder Porsche probije brdo kako bi imao pristup svojoj privatnoj garaži koristeći javno dobro".
Dodatno ogorčenje izazvala je činjenica da je za korištenje javnog zemljišta na zaštićenom prirodnom području platio samo 48 tisuća eura.
Političke igre i sukob interesa
Projekt je dobio prvo zeleno svjetlo početkom 2024. godine glasovima socijaldemokrata, pučana i nacionalnih liberala, unatoč protivljenju Zelenih i Komunističke partije, koja je u Salzburgu druga najjača stranka. Tema tunela podijelila je i vladajuću većinu.
Gradonačelnik Bernhard Auinger (SPÖ) našao se u nezgodnoj poziciji - prije političke karijere, 27 godina radio je u Porscheu kao sindikalni predstavnik. On se brani argumentom da ne može ništa protiv projekta koji je naslijedio od prethodne vlasti.
"Postoje ogromna pravna i tehnička pitanja koja do danas ostaju bez odgovora. Ali ÖVP (Austrijska narodna stranka, op. a.), SPÖ (Socijaldemokrati) i FPÖ (Slobodarska stranka) odbili su pozvati stručnjake i otvoreno raspravljati. Čega se boje?", rekao je vijećnik Komunističke stranke Klaudius May.
Projekt čeka završnu dozvolu Savezne države Salzburg.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati