Xiaomi ispred Tesle i Applea: Svakih 76 sekundi s linije izlazi novi električni auto
TVORNICA električnih vozila koju je izgradio najveći kineski proizvođač pametnih telefona postala je turistička atrakcija u Pekingu, pri čemu se posjeti pogonima tvrtke moraju rezervirati mjesec dana unaprijed, a ulazak se ponekad određuje lutrijom. Vjerni obožavatelji Xiaomija, koji se nazivaju "mi fen", svakoga dana dolaze u njegovu tvornicu pametnih automobila da bi gledali kako proizvodna linija izbacuje jedan automobil svakih 76 sekundi.
Turistički vodiči ponosno uspoređuju proizvodne procese s Teslinim, dok kineska kompanija nastoji oponašati automatiziranu proizvodnu liniju svog američkog konkurenta i ključne komponente za električna vozila izrađivati u vlastitoj proizvodnji, piše Financial Times.
Sljedeće godine prestići će Teslinu prodaju u Kini
Iako su lansirana samo dva modela, očekuje se da će broj proizvedenih automobili sljedeće godine nadmašiti Teslinu prodaju u Kini. Xiaomijev novi SUV privukao je stotine tisuća prednarudžbi u roku od nekoliko minuta nakon predstavljanja u lipnju, dok je sportski sedan u prvom polugodištu zauzeo drugo mjesto u prodaji premium automobila u Kini, odmah iza Teslina Modela Y.
Uzbuđenje oko njegovih automobila pomoglo je da dionice Xiaomija porastu gotovo 200 posto tijekom prošle godine. Nekoć puki sastavljač koji je svoj uspjeh gradio na komponentama dobavljača, Xiaomi se sada nastoji preobraziti u proizvodnu silu.
Xiaomi je imao skromnije ambicije kada je osnovan prije samo 15 godina. Njegovo ime na kineskom znači "proso", a osnivač Lei Jun kaže da je tvrtka 2010. stvorena u duhu "proso plus puške", referenci na Mao Zedongov opis skromnih vojnih resursa Komunističke partije tijekom građanskog rata.
No već nakon tri godine preskočio je etablirane tržišne konkurente i postao treći najveći svjetski prodavač pametnih telefona te proširio svoj asortiman na sve, od kuhala za rižu do robotskih usisavača. Unatoč ovom uspjehu, kritičari su uporno isticali nedostatak temeljnih tehnologija i pretjerano oslanjanje na dobavljače.
"Razlog zašto ima toliko proizvoda u ekosustavu jest taj što to povijesno nisu bili Xiaomijevi vlastiti proizvodi. Tvrtka ima veliku mrežu partnera", rekao je Richard Windsor, osnivač istraživačke službe Radio Free Mobile.
Nekad se Xiaomi igrao Lego kockicama
"Znali smo reći da je Xiaomi sve nabavljao izvana i sastavljao, baš kao da se igra Lego kockicama", rekao je Ivan Lam, analitičar pametnih telefona u Counterpoint Researchu: "Zapravo, Xiaomi je posljednjih godina kontinuirano ulagao u istraživanje i razvoj."
Lei, koji je i sam u više navrata priznavao kritike, odlučan je skinuti s tvrtke imidž "radionice za sklapanje tuđih komponenti" izgradnjom proizvodnih kapaciteta za premium proizvode. Prvi korak prema proizvodnji u vlastitom aranžmanu napravljen je 2020. godine, otvaranjem tvornice vrijedne 83,5 milijuna dolara na rubu Pekinga za proizvodnju malih serija prvog brendiranog preklopnog telefona.
Budući da je Lei želio približiti svoju tvrtku Appleu, početkom 2024. proizvodnja najskupljih modela mobitela prebačena je u vlastite tvornice. U prvom tromjesečju ove godine Xiaomi je zabilježio skok od 81 posto na godišnjoj razini u isporukama premium slušalica, znatno nadmašivši 3-postotni rast ukupnih isporuka telefona.
Tvrtka primjenjuje istu strategiju i na automobile. Nakon što je slijedio Apple na području pametnih telefona, prošle su samo tri godine od Xiaomijeve najave namjere da proizvede automobil do predstavljanja prvog modela u ožujku prošle godine - sportskog sedana Speed Ultra 7. Apple je mjesec dana ranije odustao od svog desetljeće dugog projekta izrade Apple Cara.
Uskoro će udvostručiti proizvodni kapacitet
Osim funkcija autonomne vožnje i operativnog sustava koji se povezuje s telefonima i kućanskim aparatima, tvrtka je isticala i ulaganja u vlastiti razvoj automobilskih komponenti i proizvodne opreme, u rasponu od jedinstvene aluminijske legure i ultračelika visoke čvrstoće do kalupa za lijevanje karoserije.
Potrošači prihvaćaju tu viziju. Nakon što je SU7 postao jedan od najprodavanijih automobila na konkurentnom kineskom tržištu, nedavno predstavljeni sportski terenac YU7, osmišljen da parira Teslinu Modelu Y, primio je 200.000 prednarudžbi u samo tri minute od lansiranja, što je Lei nazvao čudom.
Leijeva opsesija proizvodnjom tu ne staje. Tvrtka trenutačno gradi drugu fazu tvornice za električna vozila, za koju se očekuje da će udvostručiti proizvodne kapacitete na 350.000 vozila godišnje. U gradu Wuhanu također je u izgradnji tvornica klima-uređaja.
Pozitivan komentar objavljen u glasilu Komunističke partije, povukao je paralelu između napora kineskih inženjera 50-ih godina da prebiru uvezeni čelik u nadi da će naći autodijelove i upotrebe više od 700 robota u Xiaomijevoj tvornici električnih vozila.
Xiaomijeva se strategija proširuje i na drugo ključno područje nadmetanja s američkim tehnološkim kompanijama, ponovno slijedeći Apple u razvoju vlastitog silicija. Početkom ove godine lansirao je Xring O1 - čip izrađen u vrhunskom 3-nanometarskom proizvodnom procesu.
Procesor pokreće najnovije mobitele i tablete, svrstavajući tvrtku među elitne tvrtke - uključujući Apple, Samsung i Huawei - koje su postigle visoku razinu vertikalne integracije.
Sedam milijardi dolara ulaganja u razvoj čipova
"Vlastito dizajniran čip može pomoći Xiaomiju da izgradi integriraniji ekosustav jer omogućuje besprijekornu komunikaciju između različitih uređaja", rekao je Lam iz Counterpointa, uz upozorenje na njegovu ranjivost na moguće američke sankcije.
Xiaomi je rekao da će u sljedećem desetljeću investirati najmanje sedam milijardi dolara u nastavak razvoja naprednih čipova, a dodatnih 28 milijardi dolara namijeniti razvoju napredne tehnologije, uključujući operativne sustave i proizvode umjetne inteligencije, tijekom sljedećih pet godina.
Predsjednik Xiaomija Lu Weibing predvidio je prošli tjedan da će sposobnost izrade čipova unutar kuće biti ključna diferencijacija za tehnološke kompanije: "U budućnosti će postojati samo dvije vrste poduzeća: ona koja razvijaju vlastite čipove i ona koja to ne čine. Između njih će se pojaviti generacijski jaz u ključnoj konkurentnosti."

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati