MOL: Hrvatski naftovod nije spreman isporučivati dovoljno nafte Mađarskoj i Slovačkoj
PROŠLOG tjedna MOL i Janaf proveli su nekoliko zajedničkih ispitivanja na Jadranskom naftovodu, no rezultati još uvijek ne potvrđuju da bi naftovod bio sposoban u dugoročnom razdoblju isporučivati dovoljne količine sirove nafte za Mađarsku i Slovačku koje dolaze putem Jadranskog mora, priopćio je danas MOL.
Tijekom testiranja naftovod ni u jednom trenutku nije bio u mogućnosti raditi na dovoljnom kapacitetu dulje od jednog do dva sata, tvrdi MOL. "Prije testiranja strane su se dogovorile da će postupno povećavati tlak i broj pumpi tijekom transporta kako bi se dosegnuo maksimalni transportni kapacitet i održao tijekom cijelog trajanja testa.
Cilj je bio zajednički utvrditi može li sustav stabilno raditi na maksimalnom kapacitetu kroz duže vremensko razdoblje. Međutim, neposredno prije samog testa hrvatski partner nas je obavijestio kako maksimalne performanse mogu održavati samo jedan sat, nakon čega je potrebno smanjiti tlak", kaže MOL.
Na hrvatskoj strani je došlo do pada tlaka tijekom transporta
Dodaje kako to značajno odstupa od prethodno dogovorenog plana. "Potom je", navodi dalje MOL, "jedva 30 minuta nakon početka testa hrvatska partnerska tvrtka zaustavila transport navodeći kvar u napajanju električnom energijom, a sustav je bio izvan funkcije više od sat vremena.
Poremećaji su se nastavili i nakon ponovnog pokretanja, budući da je došlo do pada tlaka tijekom transporta na hrvatskoj strani, a hrvatski partner je zatražio od MOL-a smanjenje tlaka u naftovodu, nakon čega je hrvatska dionica mogla raditi samo pri niskom tlaku i smanjenoj učinkovitosti", kaže se u priopćenju.
MOL i Janaf, kako se navodi, već duže vrijeme ispituju kapacitete hrvatskog dijela naftovoda. Prije su provedena manja testiranja, a ovog rujna započeo je i sveobuhvatan, višemjesečni ciklus ispitivanja tijekom kojeg se transportiraju velike količine sirove nafte. Cilj je utvrditi kolike količine nafte južni pravac može stabilno i dugoročno prevoziti.
"Potrebno je jasno utvrditi u kakvom je stanju hrvatski dio naftovoda"
MOL ističe da Jadranski naftovod ima vrlo važnu ulogu u opskrbi srednje Europe. "Međutim, kako bi mogao preuzeti značajniju ulogu od trenutačne, pomoćne, prvo je potrebno jasno utvrditi u kakvom je stanju hrvatski dio naftovoda i kolike su mu stvarne mogućnosti, kao i što je sve potrebno da bi mogao transportirati do 40.000 tona sirove nafte dnevno tijekom cijele godine", kaže mađarska kompanija.
Objašnjava se da je takav volumen nužan za sigurnost regije, uključujući i potrebe za održavanjem rafinerija te strateške rezerve sirove nafte u pogođenim državama. Domeće kako važnost Janafa potvrđuje i činjenica da je prije izbijanja rata uloženo 170 milijuna američkih dolara u razvoj alternativne, južne infrastrukture i smanjenje jednostrane ovisnosti o istočnom pravcu.
"Od 2022. godine dodatno smo investirali nekoliko stotina milijuna dolara u diversifikaciju opskrbe sirovom naftom, no tranzicija nije samo pitanje rafinerijske tehnologije: potrebno je imati jasnu sliku o stanju Jadranskog naftovoda i njegovim mogućnostima", kaže se u priopćenju.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati