
ALBRECHT Dürer (1471. – 1528.) bio je njemački umjetnik, grafičar, matematičar i teoretičar umjetnosti, jedan od najznačajnijih predstavnika sjeverne renesanse. Rođen u Nürnbergu, Dürer je svojim radom utjecao na razvoj umjetnosti u Europi, spajajući njemačku gotičku tradiciju s inovacijama talijanske renesanse. Njegovo majstorstvo u graviranju, slikarstvu i teorijskim raspravama učinilo ga je ključnom figurom svoga doba.
Rani život i obrazovanje
Dürer je rođen 21. svibnja 1471. u Nürnbergu, tada važnom trgovačkom i kulturnom središtu Svetoga Rimskog Carstva. Njegov otac, zlatarskog podrijetla, prenio je na njega preciznost i pozornost za detalje. Kao mladić Dürer se školovao u radionici Michaela Wolgemuta, vodećega nürnberškog umjetnika, gdje je svladao tehnike drvoreza i bakropisa. U ranim dvadesetima putovao je Europom, uključujući Italiju, gdje je upoznao radove talijanskih majstora poput Mantegne i Bellinija, što je značajno oblikovalo njegov stil.
Umjetnički doprinos
Dürer je bio pionir u više područja. Njegove grafike, posebice bakropisi poput Viteza, Smrti i Đavola (1513.), Svetog Jeronima u radnoj sobi (1514.) i Melankolije I (1514.), poznate su po iznimnoj tehničkoj preciznosti i simboličkoj dubini. Ove grafike nisu bile samo umjetnička djela već i komercijalni proizvodi koji su se širili Europom, čineći Dürera jednim od prvih umjetnika čiji su radovi dosegli široku publiku.
Njegove slike, poput autoportreta iz 1500. godine, pokazuju utjecaj talijanske renesanse, s naglaskom na realističan prikaz i korištenje svjetla i sjene. Dürer je bio među prvim umjetnicima sjeverne Europe koji su sustavno koristili perspektivu i proporcije, inspirirane talijanskim teorijama. Također je bio vješt u akvarelu, a njegovi prikazi životinja, poput Zeca (1502.), i danas se smatraju remek-djelima zbog svoje realističnosti.
Teorijski rad i nasljeđe
Dürer nije bio samo umjetnik već i intelektualac. Napisao je nekoliko knjiga, uključujući Poduku o mjerenju (1525.), koja je bila prva značajna rasprava o perspektivi i proporcijama na njemačkom jeziku, te Četiri knjige o ljudskim proporcijama (1528.). Ova djela pokazuju njegov interes za matematiku i njezinu primjenu u umjetnosti.
Bio je u kontaktu s vodećim intelektualcima svojega doba, uključujući Erazma Roterdamskog, i podržavao je neke ideje reformacije, iako je ostao lojalan Katoličkoj crkvi. Njegov rad imao je ogroman utjecaj na kasnije generacije, posebice na njemačke i nizozemske umjetnike.
Osobni život
Dürer se 1494. oženio Agnes Frey, ali brak nije bio osobito sretan, dijelom zbog njegovih čestih putovanja i posvećenosti umjetnosti. Nije imao djece. Umro je 6. travnja 1528. u Nürnbergu, ostavivši iza sebe bogato nasljeđe koje se i danas proučava.
