Ljudi kao žrtve fenomena "prodavanja bolesti"
U POSLJEDNJE vrijeme potpuno zdravi ljudi postaju pacijenti, a sve zahvaljujući tvrtkama koje zasipaju javnost "informacijama" o mentalnim i seksualnim problemima u svrhu promoviranja kojekakvih lijekova za koje kažu da pomažu u liječenju pomenutih boljki, piše britanski list Guardian.
Studije objavljene u jednom uglednom medicinskom časopisu optužile su farmaceutsku industriju za "prodavanje bolesti" - praksu u kojoj se povećava prodaja lijekova na način da se ljude uvjerava da su bolesni te da im je potrebna medicinska pomoć.
Pri tome su bolesti poput seksualne disfunkcije kod muškaraca i žena, zatim ADHD (poremećaj pozornosti s hiperaktivnošću), bipolarni poremećaj te "sindrom nemirnih nogu" navode kao najpopularnije "moderne" boljke, a na kojima farmaceutska industrija nastoji zaraditi reklamirajući ih.
Mnogi britanski i američki znanstvenici upustili su se u rasprave iz kojih je izveden zaključak da u današnje vrijeme bolesti "definiraju" specijalisti koji su nerijetko novčano potpomognuti od strane farmaceutske industrije.
"Prodavanje bolesti iskorištava ljudske najdublje strahove od patnje i smrti." - izjavila je Iona Heath, liječnica opće prakse u jednoj londonskoj bolnici, dodajući kako je u interesu farmaceutskih tvrtki da prošire "raspon abnormalnog" , tako da se sukladno tomu, proširuje i tržište farmaceutskih proizvoda.
Dr. Joel Lexchin, stručnjak za sigurno korištenje lijekova iz Toronta navodi kako je Pfizer, tvorac Viagre, osmislio način oglašavanja koji će osigurati "da lijek bude viđen kao legitimna terapija namijenjena gotovo svakom muškarcu".
Iako reklama sa Pfizerovog websitea poručuje kako si "svatko, bez obzira na godine, te u bilo kojem trenutku može priuštiti malo poboljšanja", Pfizer tvrdi kako on ne preporuča niti promovira uporabu Viagre, nego da se tu radi samo "o promociji lijekova propisanih receptima", a čija je ciljana publika cijela javnost.
Osim što "prodavanje bolesti" za posljedicu ima uvjeravanje muškaraca da pate od impotencije, prema mišljenju Leonora Tiefera, profesora koji predaje kliničku psihijatriju na njujorškom sveučilištu, seksualna disfunkcionalnost "podvaljuje" se nerijetko i ženama.
Ova je praksa "prodavanja bolesti" osobito je uspješna u SAD-u, gdje se konstantno radi na uvjeravanju javnosti da čak 43 posto žena boluje od tog poremećaja.
Slijedeća od kategorija bolesti na kojoj farmaceutska industrija pokušava zaraditi je i loše raspoloženje, pa tako David Healy, direktor odjela psihosocijalne medicine na jednom velškom sveučilištu opisuje kako televizijska reklama farmaceutske tvrtke Lilly Pharmaceuticals potiče ljude da pogledaju webstranicu tvrtke te saznaju više o poremećajima raspoloženja, na temelju čega Healy zaključuje kako ta tvrtka na taj način "reklamira bipolarni poremećaj".
Recepti za izdavanje lijekova sa osobama koje boluju od ADHD-a eskalirali su tijekom devedesetih, nakon čega su uslijedile brojne "edukacije" od strane farmaceutske industrije te prodavanje "čudotvornih" lijekova za taj poremećaj.
Iako za "sindrom nemirnih nogu" koji ljude koji boluju od njega u većini slučajeva ostavlja bez nekog značajnog učinka i tretmana, ovaj je sindrom također pronašao svoje mjesto među "najpopularnijim" boljkama današnjice.
Kampanju za "promoviranje" ove bolesti pokrenuo je GlaxoSmith-Kline, a kojemu je odobrena uporaba njegova lijeka Ropinirole, koji bi trebao pomoći u liječenju ove bolesti koju, kako to GlaxoSmithKline navodi, iskusi oko 3 posto odraslih osoba i to najmanje dva do tri puta tjedno.
Iz cijele priče se kao zaključak može nametnuti kako svakidašnje prizore poput onoga da na poslu nervozno tresemo nogama, ili pak smirujemo "podivljalu" djecu kada se vratimo kući, s tim da od umora i lošeg raspoloženja nemamo volje za seksom, uz sve te magične tablete možemo zaboraviti.
B.S.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati