U SAD-u grade LNG terminale zbog Kine. Kina sada prestala kupovati američki plin

UVOZ američkog ukapljenog prirodnog plina (LNG) u Kinu zaustavljen je već više od 10 tjedana, pokazuju podaci o brodskom prometu, što ukazuje na to da se trgovinski rat između Kine i SAD-a proširio i na energetsku suradnju, piše Financial Times.
Nakon što je 6. veljače u južnu kinesku pokrajinu Fujian stigao LNG tanker težak 69.000 tona iz Corpus Christija u Teksasu, između dviju zemalja više nije bilo nijedne isporuke.
Drugi tanker preusmjeren je u Bangladeš jer nije uspio stići u Kinu prije nego što je 10. veljače uvedena carina od 15 posto na američki LNG. Od tada je carina narasla na 49 posto, čime je američki plin postao neisplativ za kineske kupce u dogledno vrijeme.
"Dugoročne posljedice"
Zabrana uvoza američkog LNG-a podsjeća na raniji prekid isporuka koji je tijekom prvog mandata aktualnog predsjednika SAD-a Donalda Trumpa trajao više od godinu dana.
No posljedice ovog zastoja mogle bi biti puno dugoročnije jer dodatno jačaju energetske veze između Kine i Rusije, a istovremeno otvaraju pitanja o opravdanosti velikih ulaganja u LNG terminale koji se trenutačno grade u SAD-u i Meksiku.
"To će imati dugoročne posljedice. Ne vjerujem da će kineski uvoznici LNG-a ikada više sklapati nove ugovore s američkim dobavljačima", rekla je Anne-Sophie Corbeau, stručnjakinja za plin s Centra za globalnu energetsku politiku Sveučilišta Columbia.
U SAD-u zbog ugovora s kineskim tvrtkama pokrenuti LNG projekti
Od početka ruske invazije na Ukrajinu, Kina uvozi relativno malen udio svog LNG-a iz SAD-a. Kineski kupci radije preprodaju američki plin Europi uz profit. Prošle godine samo 6 posto kineskog LNG-a stizalo je iz SAD-a, dok je 2021. taj udio bio 11 posto.
Ipak, kineske tvrtke poput PetroChine i Sinopeca potpisale su 13 dugoročnih ugovora za kupnju LNG-a iz američkih terminala, od kojih neki vrijede sve do 2049., pokazuju podaci analitičke tvrtke Kpler.
Takvi dugoročni ugovori bili su ključni za pokretanje velikih LNG projekata u SAD-u.
"Bez izgleda za ponovno pokretanje trgovine"
Analitičarka Kplera Gillian Boccara rekla je da ne vidi nikakve izglede za ponovno pokretanje trgovine između dviju zemalja u skorije vrijeme.
"Prošli put kad se to dogodilo, došlo je do potpunog zastoja sve dok kineske vlasti nisu izdale izuzeća kompanijama, ali to je bilo u razdoblju kad je potražnja za plinom eksplodirala", rekla je.
"Sada imamo sporiji gospodarski rast i smatramo da Kina može bez problema izdržati gubitak tih pošiljki još jako dugo", smatra Boccara.
Pad cijena plina u Europi?
Kineski veleposlanik u Rusiji rekao je početkom tjedna da će Kina vjerojatno povećati uvoz ruskog LNG-a.
"Znam sigurno da ima jako puno kupaca. Toliko ih se javlja veleposlanstvu s molbom da im pomognemo uspostaviti kontakt s ruskim dobavljačima. Mislim da će uvoza sigurno biti više", rekao je Zhang Hanhui.
Rusija je sada treći najveći izvoznik LNG-a u Kinu, iza Australije i Katara. Te dvije zemlje također pregovaraju o novom plinovodu Snaga Sibira 2.
"Kako carine rastu do razine koja zapravo predstavlja embargo, možemo očekivati preslagivanje globalnih tokova LNG-a", rekao je Richard Bronze iz konzultantske tvrtke Energy Aspects.
"Očekujemo i da će potražnja za plinom u Aziji pasti za 5 do 10 milijuna tona, što bi moglo malo spustiti cijene plina u Europi", dodao je.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati