Ilegalna nadogradnja vozila odgovorna za smrti mladih vozača?
IAKO će velika većina instruktora vožnje negirati mogućnost da mladi vozači na ispitu polaganja vožnje padnu iz razloga tehničke neispravnosti vozila, podaci kojima Index raspolaže vrlo su uznemirujući u pogledu tehničke ispravnosti pojedinih vozila na kojima se uče i vozačke ispite polažu budući vozači.
Našoj redakciji dostavljeni su dokumenti koji dokazuju kako se u Hrvatskoj na nekoliko lokacija može "po povoljnijoj" cijeni dobiti usluga nadogradnje vozila za školovanje budućih vozača. Osim što je usluga nezakonita u pogledu neplaćanja PDV-a te u pogledu nestručnosti "majstora" koji vrše samu nadogradnju, ista je vrlo opasna za buduće vozače koji se školuju na tehnički poluispravnim ili neispravnim automobilima.
Radi se o tome da osobe koje se žele baviti instrukcijama vožnje u auto-školama svoje automobile prvotno namijenjene osobnoj vožnji, u raznim privatnim i seoskim garažama nadograđuju na standard koji tek prividno zadovoljava tehničke uvjete potrebne za obuku vozača.
U nekoliko slučajeva je zabilježeno kako je nestručnom nadogradnjom kočioni sustav automobila izgubio tehničke karakteristike proizvođača koje jamče zakonom propisanu sigurnu vožnju i kočenje vozila. Poznato je naime kako instruktor u automobilu za obuku na svojem mjestu (suvozača) također mora imati sustav za upravljanje vozilom pomoću nogu tj. mora imati papučice kvačila, gasa i kočnice.
Pomoćne (instruktorske) papučice se nerijetko ugrađuju tako da nakon njihovog postavljanja originalne papučice gube tehnička svojstva potrebna za sigurnu vožnju i zaustavljanje automobila.
Tako razni "majstori" sustav prijenosa funkcija s vozačkih na instruktorove papučice tehnički izvedu na način da vozač ne može "do kraja" stisnuti neku od papučica. U slučaju papučice kočnice takva nefunkcionalnost vozila može biti fatalna, dok u slučaju neispravnosti papučice kvačila može doći do težeg oštećenja vozila, ali i ozlijeđivanja putnika.
Nadalje, zakonom je propisano kako se na instruktorovim papučicama mora nalaziti sustav koji se oglašava zvučnim signalom prilikom njegove uporabe. To znači da bi se svaki puta kada instruktor izvrši i najmanji pritisak na bilo kojem djelu pomoćnih papučica, u automobilu trebao čuti zvučni signal.
Međutim, kako doznajemo, taj se naputak krši u velikoj većini vozila za obuku. To teoretski znači da "privilegiranim" kandidatima instruktor tijekom polaganja vozačkog ispita može pomoći u vožnji, a da to neopaženo prođe kod ovlaštenog ispitivača pred kojim kandidat polaže.
Osim što je ilegalnom ugradnjom dvojnih komandi ugrožena sigurnost mladih vozača, u još nepovoljniju poziciju su stavljene invalidne osobe koje, nesvjesne toga tko se sve bavi nadogradnjom automobila, svoja vozila daju u ruke priučenim "mehaničarima" koji na svoju ruku vrše prilagodbu vozila za specifične potrebe invalida.
Prema nepotvrđenim informacijama u ilegalne radnje umiješane su odgovorne osobe u nekoliko hrvatskih auto-škola, a sumnja se i na određene osobe u Hrvatskom autoklubu sa čijim se blagoslovom čitavi posao obavlja. Zasad je jedino sigurno kako još nitko nije odgovarao po tom pitanju, a obzirom na sve veći broj fatalnih nesreća na hrvatskim cestama čini se da će "institucije pravne države" u ovom slučaju morati što prije početi djelovati.
I.K.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati