HAK traži veća ulaganja u hrvatske tunele
IAKO u Hrvatskoj, na sreću, nije zabilježena niti jedna veća prometna nesreća u tunelima, potencijalna opasnost za vozače svakodnevno vreba u tim prometnim "crnim rupama" koje u sigurnosnom smislu predstavljaju najveći izazov, kako za njihove graditelje tako i za krajnje korisnike - vozače.
Na današnjoj multimedijalnoj prezentaciji održanoj u prostorijama Hrvatskog autokluba (HAK), okupljenim novinarima i zainteresiranim prometnim djelatnicima obratili su se Rukovoditelj tehničkog sektora HAK-a Georg Davor Lisicin, zatim HAK-ov glavni tajnik Nikola Vuković i ing. Darko Brozović, zamjenik voditelja projekta EuroTAP-a u HAK-u.
Široj javnosti svakako je najzanimljivije izlaganje ing. Brozovića koji je bio i glavni prezenter, a koji je rekao kako je hrvatski tunel Grič (dužina 1231 metar), izgrađen na dionici auto-ceste Zagreb-Split kod mjesta Perušić, prema kriterijima europskih inspekcijskih stručnjaka, stekao zavidno drugo mjesto između 52 tunela iz 14 EU zemalja.
Točnije, Grič je prema EuroTAP-ovoj kontroli zadovoljio sve kriterije, od njih ukupno 8, koji su bitni za sigurno prometovanje tunelom i sigurnu evakuaciju sudionika prometa u slučaju nesreće unutar objekta. Kriteriji koji se provjeravaju prilikom testiranja tunela su: tunelski sistem, rasvjeta i opskrba el. energijom, promet i nadzor prometa, komunikacija, putevi za evakuaciju i spašavanje, zaštita od požara, ventilacija i menadžment hitnih situacija.
Brozović je dodao kako se po programu EuroTAP ove godine provjeravala sigurnost 52 tunela koji su duži od 1 km, a koji svojim geografskim položajem ulaze u sustav TERN (Europska cestovna mreža). Testirani su tuneli u 13 zemlja članica Europske unije te u Hrvatskoj, kao jedinoj zemlji izvan EU-a.
Osim Griča, testiran je i tunel Mala Kapela (s dužinom od 5.801 metar to je najduži tunel u Hrvatskoj) izgrađen također na dionici autoceste od Zagreba do Splita, koji po svojim sigurnosnim karakteristikama ove godine zauzima sredinu ljestvice.
I, dok su tuneli Grič i Mala Kapela ove godine zauzeli dobru poziciju među europskim tunelima, ADAC-ovo testiranje prije dvije godine pokazalo je kako tuneli Učka i Tuhobić sa sigurnosnog aspekta stoje "loše" odnosno "vrlo loše".
U HAK-u kažu kako su otada Hrvatske autoceste, kao vlasnik i operater domaćih tunela, u spomenute tunele uložile dodatna materijalna sredstva koja su omogućila veću razinu sigurnosti prometovanja.
Ipak, HAK-ovci naglašavaju kako je potrebno osigurati dodatna financijska sredstava koja će omogućiti nadogradnju postojećih tunela na razinu koja će zadovoljavati europske kriterije.
Naime, za nekoliko dana, točnije od 1. svibnja, u svim zemljama članicama EU stupa na snagu novi zakon o gradnji tunela koji zahtjeva da se svi novi tuneli konstruiraju s dvije tunelske cijevi. S druge pak strane, svi postojeći tuneli duži od 500 metara, a koji se nalaze u mreži TERN, morat će se do 30. travnja 2014. nadograditi na standard koji zadovoljava točke iz programa EuroTAP.
Što se pak tiče sigurnosti hrvatskih tunela, najsigurniji su tunelski objekti sagrađeni u posljednjih nekoliko godina.
Ipak, u HAK-u napominju kako su potrebe nadogradnje koje se prvenstveno odnose na sigurnosne sustave, a koji vozačima moraju osigurati sigurnu evakuaciju u slučaju prometne nesreće u tunelu.
U Hrvatskoj trenutno 11 tunela duljih od tisuću metara ulazi u mrežu TERN, a osim Griča, svi spomenuti tuneli zahtijevaju nadogradnju postojećeg sigurnosnog sustava.
U HAK-u posebno ističu kako na sigurno prometovanje tunelom veliku ulogu imaju vozači koji svojim ponašanjem mogu presudno utjecati na situaciju u tunelu. Zbog toga HAK poziva sve vozače da poštuju postojeću signalizaciju u tunelima, te da prilikom prolaska kroz tunele izbjegavaju rizičnu vožnju.
I.K.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati