Zrakoplovni analitičari o padu aviona Air Indije: Netko očito pokušava nešto sakriti

PRELIMINARNO izvješće o padu zrakoplova Air Indije prošlog mjeseca trebalo je rasvijetliti uzroke tragedije, no umjesto odgovora, potaknulo je lavinu novih pitanja i spekulacija. Prvi službeni dokument, koji je objavio Indijski ured za istraživanje zrakoplovnih nesreća (AAIB), u središte pozornosti stavio je ulogu pilota. Ipak, brojni stručnjaci iz avioindustrije upozoravaju kako su istražitelji bili izrazito selektivni u objavi podataka, piše BBC.
>> Misterij snimke indijskog Boeinga u kojem je poginulo 260 ljudi
Podsjetimo, Boeing 787 Dreamliner na letu 171 srušio se na zgradu nepunu minutu nakon polijetanja iz Ahmedabada prema Londonu. U stravičnoj nesreći život je izgubila 241 osoba u zrakoplovu i još 19 na tlu, dok je jedan putnik čudom preživio.
Što otkriva preliminarno izvješće?
Prema međunarodnim pravilima, preliminarno izvješće objavljuje se unutar 30 dana od nesreće i predstavlja činjenični sažetak dosad prikupljenih informacija. U istrazi, uz indijski AAIB, sudjeluju i američki predstavnici jer je zrakoplov proizveo američki Boeing, a motore GE Aerospace.
Iako se u dokumentu ne navode konačni zaključci, detalji koje sadrži izazvali su pravu buru u javnosti. U izvješću se navodi ključni trenutak: samo nekoliko sekundi nakon polijetanja, dva prekidača za dovod goriva pomaknuta su iz pozicije "run" (uključeno) u poziciju "cut-off" (isključeno). Taj je potez motorima prekinuo dovod goriva, zbog čega su izgubili potisak. Podaci iz crne kutije pokazuju da su piloti pokušali ponovno pokrenuti motore, no bilo je prekasno da se izbjegne tragedija.
>> Utvrđen uzrok pada Boeinga. Jedan pilot pitao drugog zašto je isključio gorivo
Ovi prekidači opremljeni su sigurnosnim mehanizmom za zaključavanje kako bi se spriječilo njihovo slučajno aktiviranje. Dodatnu misteriju unosi navodni dijalog iz kokpita, gdje jedan pilot pita drugog: "Zašto si isključio?", na što kolega odgovara: "Nisam". Ipak, istražitelji nisu objavili ni transkript snimke razgovora, niti su otkrili koji je od pilota postavio pitanje.
"Ključni podaci su prešućeni"
Upravo su ovakvi šturi podaci potaknuli brojne medijske i internetske komentatore na zaključak da je nesreću namjerno uzrokovao jedan od pilota. Takve su spekulacije izazvale oštru reakciju Indijskog udruženja komercijalnih pilota, koje je upozorilo:
- Iznošenje tako teških optužbi na temelju nepotpunih ili preliminarnih informacija nije samo neodgovorno, već je i duboko neosjetljivo prema pojedincima i obiteljima pogođenima tragedijom.
- Olako sugeriranje samoubojstva pilota bez provjerenih dokaza predstavlja grubo kršenje etičkog izvještavanja.
Na oprez od "preuranjenih zaključaka" u internom dopisu upozorio je i izvršni direktor Air Indije Campbell Wilson. BBC je nakon objave izvješća razgovarao s brojnim pilotima, istražiteljima i inženjerima. Iako se teorije o uzroku pada razlikuju, gotovo svi se slažu u jednom: ključne informacije još uvijek nedostaju.
"Istražitelji su nam dali samo one informacije koje im u ovom trenutku odgovaraju, dok su ključne podatke zadržali za sebe", objasnio je jedan pilot pod uvjetom anonimnosti. "Ovo izvješće ni izbliza nije potpuno."
Glavna zamjerka odnosi se na neobjavljivanje transkripta iz kokpita, koji bi spomenuti dijalog stavio u pravi kontekst. Bjorn Fehrm, zrakoplovni analitičar tvrtke Leeham Company, takav potez smatra "potpuno neprihvatljivim". "Imate sve te tehničke detalje, a onda spomenete dijalog bez da kažete tko uopće govori", ističe Fehrm, koji se pita i što se u kokpitu događalo u 10 sekundi između gašenja i ponovnog paljenja prvog motora. "Ovdje netko očito pokušava nešto sakriti", izjavio je.
Je li krivac neispravan prekidač?
Jedan inženjerski izvor nazvao je izvješće "vrlo selektivnim" jer ne sadrži podatke o radu motora neposredno prije gašenja. To je, kaže, ključno, jer je gašenje i ponovno paljenje motora procedura koju bi pilot primijenio upravo u slučaju da motor već gubi snagu.
Kontroverze je izazvalo i spominjanje sigurnosnog biltena koji je američka Savezna uprava za zrakoplovstvo (FAA) objavila još 2018. godine. U njemu se upozoravalo da su na nekim modelima Boeinga zabilježeni slučajevi ugradnje prekidača za gorivo s deaktiviranim mehanizmom za zaključavanje. Istražno izvješće navodi kako Air India nije provela preporučene inspekcije, što je odmah potaknulo teorije da je do nesreće došlo zbog slučajnog aktiviranja neispravnih prekidača.
Međutim, FAA je u međuvremenu ponovila svoj stav da taj problem nije predstavljao prijetnju sigurnosti, a izvori iz inženjerskih krugova ističu da je modul za kontrolu gasa, uključujući i sporne prekidače, na srušenom zrakoplovu mijenjan dva puta, posljednji put prije dvije godine. Analitičar Bjorn Fehrm smatra kako je spominjanje tog FAA-inog savjeta u izvješću "potpuno nevažno" za ovu nesreću. Unatoč tome, indijske zrakoplovne vlasti naložile su inspekciju svih zrakoplova obuhvaćenih tim biltenom.
>> Indija nakon tragedije: Hitno pregledajte prekidače za gorivo na Boeingovim avionima
Bivši istražitelj zrakoplovnih nesreća Tim Atkinson smatra da je nejasnoća izvješća možda i namjerna, kako bi se sugeriralo objašnjenje bez izravnog upiranja prstom. "Najgora su ona izvješća koja su pisana 'između redaka'. Ako je ovo takav slučaj, to ne služi na čast istražiteljima", zaključio je.
U međuvremenu, obitelji žrtava i javnost na konačne odgovore o sudbini leta 171 morat će još pričekati. Iako međunarodni protokoli nalažu objavu konačnog izvješća unutar godine dana, istrage ovakvih razmjera u praksi često traju i znatno duže.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati