Poslan prvi spam

POJAVOM elektroničke komunikacije došle su nove mogućnosti, ali i izazovi. Jedan značajan događaj u povijesti digitalne komunikacije bio je slanje prvog spam e-maila 3. svibnja 1978. godine. Ovaj događaj, koji je organizirao Gary Thuerk, marketinški stručnjak tvrtke Digital Equipment Corporation (DEC), označio je početak slanja neželjenih masovnih poruka, fenomena koji će postati značajan problem u digitalnom dobu.
Kako je došlo do prvog spama?
Krajem 1970-ih, internet kakav danas poznajemo bio je u povojima. ARPANET, preteča modernog interneta, bio je mreža koju su uglavnom koristile akademske i istraživačke ustanove. Povezivala je ograničen broj korisnika – većinom informatičara i inženjera – koji su komunicirali putem e-maila i dijelili resurse. E-mail je bila relativno nova tehnologija, a njezinu upotrebu regulirale su neformalne norme, a ne strogi propisi.
Digital Equipment Corporation, velika američka tvrtka u računalnoj industriji, željela je promovirati svoj novi DECsystem-20, snažan miniračunalo. Gary Thuerk, marketinški predstavnik DEC-a, prepoznao je priliku da iskoristi e-mail sustav ARPANET-a kako bi izravno dosegnuo potencijalne kupce.
Slanje prvog spama
Dana 3. svibnja 1978., Gary Thuerk poslao je masovni e-mail na oko 400 korisnika ARPANET-a, uglavnom smještenih na zapadnoj obali Sjedinjenih Američkih Država.
Poruka je bila poziv na demonstraciju proizvoda DECsystem-20, uključujući datume i lokacije prezentacija. Iako je Thuerk namjeravao dosegnuti samo relevantne korisnike, slanje masovne poruke bez prethodnog pristanka bilo je nešto novo i neočekivano u zajednici ARPANET-a.
Poruka je bila tehnički izazovna za slanje jer je zahtijevala ručno sastavljanje popisa adresa primatelja. Thuerk i njegov kolega Carl Gartley iskoristili su adresar ARPANET-a kako bi prikupili e-mail adrese. Zbog ograničenja sustava, poruka je slučajno poslana i nekim korisnicima izvan ciljane skupine, što je dodatno izazvalo negodovanje.
Reakcije i posljedice
Reakcija zajednice ARPANET-a bila je uglavnom negativna. Korisnici su se žalili da je poruka neprimjerena, smatrajući je kršenjem etiketa mreže. Neki su primatelji izrazili frustraciju zbog zlouporabe ARPANET-a, koji je bio namijenjen istraživačkim i akademskim svrhama, a ne komercijalnoj promociji. Jedan od značajnih kritičara bio je administrator sustava koji je upozorio da bi takvo ponašanje moglo ugroziti povjerenje u mrežu.
Unatoč negodovanju, Thuerkova kampanja imala je određeni uspjeh. Prema izvješćima, DEC je zabilježio povećano zanimanje za DECsystem-20, a nekoliko prodaja pripisano je toj e-mail kampanji. Ovaj događaj pokazao je potencijal masovnog e-mail marketinga, ali i njegove mane, poput iritacije korisnika i etičkih pitanja.
Bio je to samo početak
Prvi spam e-mail postavio je presedan za buduće masovne e-mail kampanje. Iako je u početku bio iznimka, fenomen spamiranja rapidno je rastao s širenjem interneta tijekom 1990-ih i 2000-ih. Danas se spam smatra globalnim problemom, s milijardama neželjenih poruka koje svakodnevno zatrpavaju e-mail sandučiće.
Ovaj događaj također je potaknuo rasprave o regulaciji interneta i privatnosti. U godinama nakon Thuerkova e-maila, uvedeni su zakoni poput CAN-SPAM Act-a u SAD-u (2003.) kako bi se ograničila neželjena komercijalna pošta. Također su razvijeni filtri za spam kako bi se korisnici zaštitili od neželjenih poruka.
