Srpski BITEF na udaru cenzure: Odbor zabranio predstavu svjetski poznatog redatelja
MILOŠ Lolić i Borisav Matić iz Tima umjetničke direkcije 59. kazališnog festivala BITEF priopćili su da se festival našao na udaru cenzure režima Aleksandra Vučića jer je Odbor BITEF-a zabranio gostovanje proslavljenog švicarskog kazališnog redatelja Mila Raua, piše Autonomija.
Presedan u povijesti festivala
"Odbor festivala odbio je planirani program umjetničke direkcije festivala, zbog jednog nepoželjnog umjetnika. Riječ je o presedanu: u kontinuitetu od 58 burnih godina, tijekom kojih je umjetnička direkcija uvijek bila odgovorna za program BITEF-a, nemamo zabilježen slučaj gdje Odbor festivala obustavlja dolazak inozemnog gosta u Srbiju", naveli su Lolić i Matić.
Precizirali su da su protiv programa ovogodišnjeg BITEF-a glasali izaslanica Tajništva za kulturu Grada Beograda Ana Veljković, novinarka Borka Golubović Trebješanin i organizator Srđan Obrenović, dok je predsjednik Odbora, glumac Svetozar Cvetković, jedini bio za usvajanje programa.
"Na sjednicama Odbora nikada nijednom riječju nije raspravljano o temi i kvaliteti selektirane predstave ‘Proces Peliko’ u režiji Mila Raua niti je uzeto u obzir da je ovo gostovanje ekskluzivitet svjetskih razmjera, s obzirom na to da je predstava premijeru doživjela prije samo nekoliko mjeseci, čime bi Beograd bio četvrti grad na svijetu koji je ugošćuje, poslije Beča, Avignona i Lisabona", istaknuli su.
Govor kao okidač cenzure?
Lolić i Matić dodali su kako većinu članova Odbora nije zanimalo ni to što je gostovanje ove predstave plod suradnje BITEF-a i Bečkog festivala (Wiener Festwochen), jednog od najrelevantnijih kazališnih događaja u Europi. Također, navode, nije ih zanimalo ni to što prekid višemjesečnih pregovora nanosi štetu desetljećima građenom ugledu najznačajnijeg kazališnog festivala u Srbiji.
Podsjetili su da je Milo Rau održao govor na otvaranju prošlogodišnjeg izdanja festivala, u kojem je spominjao ekološki štetno rudarenje širom svijeta, pa tako i u Srbiji. Mediji navode upravo taj govor kao razlog zbog kojeg je Tajništvo za kulturu Grada Beograda ove godine prepolovilo proračun festivala i odlučilo ne obnoviti mandat prethodnoj umjetničkoj direkciji.
Umjetnička direkcija ne odustaje
Miloš Lolić i Borisav Matić poručili su da ne žele odustati od programske cjeline na kojoj su radili mjesecima, jer bi to značilo suučesništvo u urušavanju autonomije umjetničke direkcije i samih postulata festivala. "Progresivan i društveno provokativan festival poput BITEF-a mora biti relevantan akter u vremenu povijesnih previranja", naveli su.
Objasnili su da je referentni okvir njihovog programa tema sistemskog nasilja - od policijskog, preko ekonomskog do rodno zasnovanog i seksualnog. "Dvojici vodećih glasova svjetskog teatra (Milo Rau i Romeo Castellucci) suprotstavljamo one naše koji tek dolaze (Andreja Kargačin, Ana Janković, Aleksander Zain, Akcijski odbor – kolektiv studenata Fakulteta dramskih umjetnosti). Ovi mladi zakinuti glasovi spremni su i odlučni preispitati okoštalu kazališnu formu, nametnute identitete i samu poziciju autorstva, riješeni oduprijeti se represivnom sustavu", poručili su Lolić i Matić, zaključivši kako ne prihvaćaju stav Odbora da bilo koji svjetski umjetnik može biti persona non grata na Beogradskom internacionalnom teatarskom festivalu.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati