"Baš nas briga, bogati smo". Prkosne Kineze sve manje zanima Trumpova Amerika

"NIJE nas briga za prodaju u Sjedinjene Države", govori Hu Tianqiang dok jedan od njegovih borbenih aviona na daljinsko upravljanje prolijeće iznad glava novinara BBC-a. U pozadini se čuje zujanje igračaka i dronova, gotovo ritmičan zvuk u kaosu šarenih proizvoda, od plišanaca i lutaka do robota i aviona, koji se natječu za pažnju kupaca.
Huov štand, Zhongxiang Toys, nalazi se unutar najvećeg veleprodajnog tržišta na svijetu, u kineskom gradu Yiwu. Više od 75.000 trgovina nudi sve od lampica i kuhinjskog pribora do masažnih fotelja. Samo obilazak jednog odjela može potrajati cijeli dan.
Yiwu, u istočnoj kineskoj provinciji Zhejiang, ključna je izvozna točka i dom više od 30 luka. Prošle godine regija je činila 17% ukupnog kineskog izvoza u SAD.
Umjesto američkog, okreću se novim tržištima
Hu, okružen svjetlećim avionima i plišanim životinjama, predstavlja djelić kineskog izvoza igračaka vrijednog 34 milijarde dolara u 2024. Otprilike 10 milijardi dolara otišlo je na američko tržište, sada suočeno s carinama i do 245%.
Trump optužuje Kinu da previše dominira globalnim tržištem, ali Yiwu je nakon prijašnje trgovinske krize naučio lekciju: "I druge zemlje imaju novca", kaže Hu.
"Ne fali nam novca, bogati smo"
Sada, kaže, 70-80% prodaje ide prema Južnoj Americi i Bliskom istoku. "Ne nedostaje nam novca, bogati smo", tvrdi. Na pitanje o Trumpu, njegov kolega Chen Lang dobacuje: "On priča viceve. Svaki dan po jedan. Uvođenje carina za njega je kao vic."
Nedaleko od njih, kupac iz Dubaija pregovara o cijeni za više od 100 robota koji se pretvaraju u aute. Konačna cijena ispisana je kredom na podu.
Lin Xiupeng, trgovac s deset godina iskustva, tvrdi da američki kupci više ne dominiraju: "Susjedna trgovina nedavno je otkazala narudžbu od milijun juana zbog carina. Oni i dalje trebaju Kinu."
Teška zamjena kineskih dobavljača
Američki trgovci to potvrđuju. Jonathan Cathey, vlasnik tvrtke Loyal Subjects iz Los Angelesa, upozorava da bi carine mogle uništiti cijelu industriju: "Zamjena kineskih dobavljača zahtijeva ogroman trud. To su obrti razvijani desetljećima."
Trumpova administracija vodi izravnu bitku protiv Kine. Bivši pukovnik kineske vojske Zhou Bo kaže: "Trump vodi križarski rat protiv svijeta, ali Kinu udara najjače."
Trump je optužio Kinu za upravljanje Panamskim kanalom i izrazio želju da ga "vrati". Pokušava preuzeti i kontrolu nad rijetkim mineralima, u što uključuje i dogovore s Ukrajinom. Njegove izjave o Grenlandu tumače se kao pokušaj ograničavanja kineskih ambicija u Arktiku.
Prošlog tjedna sugerirao je mogućnost prepolovljenja carina i postizanje "poštenog dogovora s Kinom". Ministarstvo trgovine Kine odbacilo je to kao "neutemeljeno". Državna televizija objavila je naslov: "Trump je vjerojatno najgori predsjednik u povijesti SAD-a."
Ekonomske posljedice trgovinskog rata
Trump tvrdi da ga je kineski predsjednik Xi Jinping već nazvao, Kina to demantira. "Kažemo: neka metak malo leti", izjavio je Zhou. "U magli rata ne zna se što slijedi. Nadam se da ovo nadmetanje neće trajati dulje od tri mjeseca."
Međutim, Kina je i bez toga u teškoj gospodarskoj situaciji: niska potrošnja, kriza stanovanja i pad povjerenja. Carine dodatno pogoršavaju stanje.
Goldman Sachs predviđa rast BDP-a od 4,5% u 2025., što je ispod cilja Pekinga (5%). Prošlog mjeseca izvoz za SAD gotovo je stao, s robom koja se gomila na skladištima. Proizvodnja u tvornicama usporava, a lanci opskrbe su poremećeni.
Utjecaj carina se itekako osjeća - i u Kini i u SAD-u
Jedan izvoznik kaže da ima pola milijuna komada odjeće spremnih za isporuku Walmartu, ali isporuke su zastale. Dvojica drugih tvrde da su neke narudžbe ipak ponovno krenule.
S obzirom na široku paletu proizvoda, od dizalica i kišobrana do elektronike, utjecaj carina različito se osjeća u pojedinim sektorima. No jedno je sigurno: američki potrošači osjetit će manjak kineskih proizvoda ili njihovo poskupljenje.
Moguće nestašice u SAD-u
SAD i dalje u velikoj mjeri ovisi o kineskoj proizvodnji, od elektronike, poluvodiča, namještaja do igračaka. Više od 50% uvoza čini elektronika i strojevi. Walmart i Target navodno su upozorili Trumpa da bi već idućeg mjeseca moglo doći do nestašica i poskupljenja, a posljedice bi se mogle osjetiti do Božića.
Više od 90% svih božićnih ukrasa u SAD-u dolazi iz Yiwua. Trgovci ondje kažu da se sada fokusiraju na Južnu Ameriku.
Nova jezična strategija kineskih trgovaca
Ujutro, prije otvaranja tržišta, hodnici odjekuju lekcijama arapskog i španjolskog jezika. "Shukran", govori instruktor. "Aafwan", odzvanja natrag. To su besplatni tečajevi u organizaciji lokalnih vlasti. Većina polaznika su žene koje se nastoje istaknuti pred kupcima.
"Te žene su okosnica trgovine u Kini", kaže prodavač podrijetlom iz Irana, dodajući: "Uče da bi ostale konkurentne."
Većina trgovaca već zna osnove engleskog, ali sada žele naučiti i španjolski i arapski, što je jasan znak promjene smjera kineske trgovine.
Oscar, trgovac iz Kolumbije, hodao je hodnicima s vrećicama punim plišanih igračaka. "Trgovanje s Kinom je ključno", rekao je, pa dodao: "S Amerikom nešto, naročito ovih dana."
