Oboren Roland Garros

EUGÈNE Adrien Roland Georges Garros (6. listopada 1888. – 5. listopada 1918.) bio je francuski zrakoplovac i borbeni pilot tijekom Prvog svjetskog rata, poznat po svojim doprinosima ranom zrakoplovstvu i vojnim taktikama. Rođen u Saint-Denisu na Réunionu, Garros je prevladao rane zdravstvene poteškoće i postao pionirska figura u zrakoplovstvu, čije nasljeđe živi kroz teniski turnir Otvoreno prvenstvo Francuske nazvano po njemu.
Rani život i obrazovanje
Garros je rođen u francuskoj obitelji i pokazivao je intelektualni potencijal od malih nogu. Nakon što je s 12 godina obolio od upale pluća, počeo se baviti biciklizmom kako bi povratio snagu, a kasnije se istaknuo u sportovima poput nogometa, ragbija i tenisa.
Školovao se na Lycée Janson de Sailly u Parizu, a kasnije na HEC Paris, prestižnoj poslovnoj školi. Njegova fascinacija zrakoplovstvom započela je 1909. kada je prisustvovao Grande Semaine d'Aviation u Reimsu, gdje je svjedočio ranim demonstracijama zrakoplova.
Zrakoplovna karijera
Godine 1909. Garros je počeo letjeti na zrakoplovu Demoiselle, laganom monoplanu prikladnom za njegovu sitnu građu. Do 1910. stekao je pilotsku dozvolu (Ae.C.F. br. 147) i prešao na Blériot monoplane, natječući se na velikim zračnim utrkama poput Paris-Madrid i Circuit of Europe 1911. godine.
Njegov najznačajniji pothvat dogodio se 23. rujna 1913., kada je izveo prvi let bez zaustavljanja preko Sredozemnog mora, od Fréjusa u Francuskoj do Bizerta u Tunisu, preletjevši oko 780 kilometara za manje od osam sati. Ovaj podvig, ostvaren u zrakoplovu Morane-Saulnier, učvrstio je njegovu svjetsku slavu.
Prvi svjetski rat i inovacije
S početkom Prvog svjetskog rata, Garros se prijavio u francusku vojsku i pridružio se eskadrili MS26. Postao je jedan od prvih borbenih pilota, doprinoseći razvoju sustava strojnice koja puca kroz propeler. Početkom 1915., u suradnji s inženjerom Raymondom Saulnierom, Garros je opremio svoj zrakoplov Morane-Saulnier Type L strojnicom koja je pucala kroz propeler zaštićen čeličnim deflektorima.
Ova inovacija omogućila mu je izravno napadanje neprijateljskih zrakoplova, te je između 1. i 18. travnja 1915. oborio tri njemačka zrakoplova, što mu je donijelo priznanje kao jednom od prvih pilota s pobjedama u zračnim borbama.
Dana 18. travnja 1915., Garros je bio prisiljen sletjeti iza neprijateljskih linija nakon što je njegov zrakoplov oštetila protuzračna vatra. Budući da nije uspio uništiti zrakoplov, zarobili su ga Nijemci. Oni su analizirali njegov sustav deflektora, što je utjecalo na njihov razvoj sinkroniziranog mehanizma za pucanje. Garros je proveo gotovo tri godine kao ratni zarobljenik, podnoseći više pokušaja bijega prije nego što je u veljači 1918. uspješno pobjegao prerušen u njemačkog časnika.
Povratak u borbu i smrt
Nakon bijega, Garros se vratio u francusku zračnu službu, leteći s eskadrilom SPA26. Dana 5. listopada 1918., dan prije svog 30. rođendana i nekoliko tjedana prije primirja, oboren je i poginuo tijekom zračne borbe blizu Vouziersa u Ardennesu. Njegov zrakoplov, SPAD S.XIII, vjerojatno je pogođen njemačkim Fokkerom D.VII. Garros je posthumno odlikovan za hrabrost i doprinos zrakoplovstvu.
Nasljeđe
Roland Garros ostavio je trajan trag izvan svojih zrakoplovnih postignuća. Godine 1928. stadion Roland Garros u Parizu, dom Otvorenog prvenstva Francuske u tenisu, nazvan je po njemu, odražavajući njegovu raniju povezanost sa sportom i status nacionalnog heroja. Njegove inovacije u zračnim borbama postavile su temelje za moderna borbena zrakoplovstva, a njegov hrabri duh i dalje inspirira.
