Rimac ne misli vratiti europski novac za robotaksije. Produžio si rok za prototipove

IAKO je već sada jasno kako Mate Rimac ne može ispuniti glavni uvjet dodjele bespovratnih 179 milijuna eura, a to je dostava autonomnog vozila pete razine autonomije odnosno robotaksija, on za sada ne misli vratiti do sada isplaćeni proračunski novac.
Štoviše, Rimac najavljuje dovršetak projekta iako kasni s fazama proizvodnje robotaksija. To je kašnjenje, zasad, riješio tako što je sam sebi produžio rok do listopada ove godine za isporuku i testiranje 60 prototipova robotaksija.
>> Prošlo je 30 dana, Rimac nema 60 prototipova robotaksija. Hoće li vratiti novac?
Naime, tvrtka Project 3 Mobility Mate Rimca, kao nositelj projekta robotaksija, morala je do 1. travnja dati dokaz o testiranju 60 prototipova robotaksija, no do danas nije pružila nikakvu potvrdu o postojanju tih vozila, a ni dokaze o obavljenom pregledu za ta vozila.
Ne žele razgovarati o proračunskom novcu
Iz tvrtke Project 3 Mobility ne žele odgovarati na upite još od svibnja ove godine, a na istu temu ne žele davati službene odgovore ni iz ministarstva Olega Butkovića. Ono što je sigurno jest da za sada prototipova nema.
Kako neslužbeno saznajemo iz tvrtke Project 3 Mobility, oni su još početkom svibnja obavijestili Ministarstvo Olega Butkovića kako će prototipove eventualno dostaviti do 1. listopada ove godine, a taj su datum uzeli zbog toga što tada Vlada Andreja Plenkovića mora poslati zahtjev za isplatu nove tranše sredstava iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO).
Iz Project 3 Mobility, također neslužbeno saznajemo, tvrde da u ugovoru s Europskom komisijom, na temelju kojeg su dobili pravo na bespovratnu isplatu 179 milijuna eura proračunskog novca, nisu jasno definirani međurokovi, a ni eventualni penali za kašnjenja tih međurokova. Podsjetimo, taj ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava za razvoj robotaksija proglašen je tajnim.
Već ranije dobio odgodu na godinu dana
Taj stav o novom roku za prototipove prihvatilo je Ministarstvo te su odlučili pričekati prvi dan listopada. Ministarstvo koje vodi HDZ-ov Oleg Butković zaduženo je za nadzor tog projekta, a ministar je već ranije najavio kako bi u slučaju neispunjenja ugovora trebao biti vraćen europski novac. No, taj zahtjev o povratu novca, kako doznajemo, ne misli postaviti prije 1. listopada.
Valja naglasiti da je Rimac već ranije dobio odgodu za dostavu prototipova. Taj rok prvotno je trebao biti u prvom kvartalu 2024. godine, no dobili su odgodu, i to na godinu dana, jer su tvrdili da je kod njihovog dobavljača došlo do destabilizacije opskrbnog lanca za dijelove. Drugi rok bio je zadnji dan ožujka ove godine, odnosno do prvog travnja. Ovaj put ga je sam produžio.
Ne može isporučiti ono na što se obvezao
Naglasimo na kraju, ono što smo više puta pisali, da tvrtka Mate Rimca sasvim sigurno ne može ispuniti glavni uvjet dodjele proračunskog novca, a to je isporuka robotaksija pete razine autonomije. Naime, takav automobil za sada ne postoji.
Najnovija optimistična predviđanja kažu da će takvo vozilo biti moguće izraditi tek krajem ovog desetljeća, dok je rok za ovaj projekt do 2026. godine.
Intervju iz srpnja prošle godine o prvoj odgodi za projekt robotaksija
Prema SAE klasifikaciji, najmanja ili nulta razina je ona u kojoj je vozač zadužen za sve vozačke aktivnosti, dok je peta, posljednja razina potpuno automatizirana, a jedini čovjekov zadatak je određivanje odredišta.
Koja je razlika između četvrte i pete razine
Razlika između četvrte i pete razine autonomije je znatna. Naime, vozila četvrte razine autonomije mogu voziti potpuno samostalno na unaprijed utvrđenom području i u posebnim okolnostima. Tu spadaju "lokalni taksiji bez vozača", a automobili mogu, ali i ne moraju imati volan i papučice. Četvrta razina podrazumijeva da automobili voze u ograničenim uvjetima i ne mogu biti u funkciji ako nisu ispunjeni svi uvjeti za vožnju.
>> Rimcu smo platili za petu razinu autonomije robotaksija. On kupuje četvrtu
Peta razina ima sve što i četvrta, no ne postoje nikakva ograničenja u vezi s okolnostima i ti automobili mogu voziti u svim uvjetima i svugdje. Ukratko, peta razina, ona za koju je Rimac dobio europski novac, podrazumijeva da se vozilo kreće po svim područjima i u svim uvjetima bez vozača. Vozač treba samo upisati odredište.
Naglasimo kako tvrtka Project 3 Mobility trenutno obavlja mapiranje grada Zagreba specijalnim vozilima, a već su najavili kako njihovi robotaksiji neće voziti na direktne adrese, već na približne lokacije, što ne odgovara petoj razini autonomije.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati