Mađari kupuju jeftinu naftu od Rusa. Zašto onda dolaze po benzin u Hrvatsku?
MAĐARSKI premijer Viktor Orban godinama ponavlja mantru da bi Mađarska propala ako ju se odsječe od jeftine ruske nafte. U toj prični postoji jedan očit paradoks. U Hrvatskoj, koja ne kupuje rusku naftu, gorivo je jeftinije nego u Mađarskoj pa stoga Mađari nerijetko kupuju gorivo u našoj zemlji. Po svemu sudeći, popust na rusku naftu ne završava u džepovima mađarskih građana.
EU pred drastičnom mjerom
Europska unija je pred usvajanjem drastične mjere zabrane uvoza ruske energije kojom ruski predsjednik Putin financira svoj agresivni rat protiv Ukrajine.
Planirana zabrana uključuje postupno ukidanje svih novih ugovora o uvozu ruskog plina od siječnja 2026., zatvaranje kratkoročnih postojećih ugovora do lipnja 2026. te potpuno ukidanje dugoročnih ugovora do siječnja 2028. godine. Ovaj zakonodavni prijedlog još treba dobiti konačno odobrenje Europskog parlamenta.
Mađari i Slovaci kupuju sve više ruske nafte
Trenutačne sankcije EU na rusku naftu zabranjuju isporuke morskim putem, no tri države bez izlaza na more, Mađarska, Slovačka i Češka, dobile su izuzeće za uvoz kroz južni krak naftovoda Družba.
Ovaj izuzetak uveden je kako bi im se privremeno omogućilo da pronađu alternativne izvore opskrbe. Dok je Češka u potpunosti prešla na naftu koja nije ruska, ovisnost Mađarske i Slovačke o ruskoj nafti čak je porasla.
Mađarska je od totalne ruske invazije na Ukrajinu povećala ovisnost o ruskoj nafti sa 61% na 86% do 2024., prema Centru za istraživanje energije i čistog zraka (CREA). Iako je izuzeće bilo zamišljeno kao privremena mjera za smanjenje ovisnosti, u praksi se kupnja nafte gotovo nije promijenila: u 2024. godini uvoz Mađarske i Slovačke bio je 2% veći nego u 2021. godini.
Nedavne američke sankcije uvedene ruskim naftnim divovima Rosnjeftu i Lukoilu su, osim u Moskvi, izazvale su potres i u Budimpešti, zbog razornih posljedica koje bi mogle imati za mađarsko gospodarstvo.
Orban govori da naftu moraju kupovati od Rusa. Nekad je govorio sasvim drugačije
Orban tvrdi da Budimpešta nema drugu mogućnost nego kupovati naftu od Rusije.
"Ne mogu promijeniti geografiju. Pokušavam biti snažan čovjek. Mogu promijeniti politiku, ali ne mogu promijeniti geografiju. Mađarska je zemlja bez izlaza na more, pa imamo samo naftovode. Moramo, dakle, naftu kupovati od Rusa", rekao je nedavno Orban.
Zanimljivo je u tom kontekstu podsjetiti na Orbanove riječi iz 2007., kada se otvoreno zalagao protiv ruskog utjecaja u Mađarskoj.
"Nafta možda dolazi s Istoka, ali sloboda uvijek dolazi sa Zapada. Demokracija ne može biti kontrolirana odozgo, može samo rasti iz srca ljudi i kao takva omogućiti ugodan život u Mađarskoj", rekao je.
Mađari dobivaju ozbiljan popust od Rusije
U izvještaju CREA-e za kolovoz 2025. navodi se da je prosječni popust ruske nafte Urals u odnosu na Brent (međunarodni referentni standard za cijenu sirove nafte) iznosio 3.7 američkih dolara po barelu. Prema analizi Federal Reserve Bank of Dallas, u većem dijelu 2022. i početkom 2023. Urals se prodavao uz znatno veći popust, između 20 i 35 dolara po barelu.
Pogledajte usporedbu cijena goriva u Hrvatskoj i Mađarskoj
Prema podacima sa stranice Fuel prices, vidimo kako su se kretale cijene goriva u Hrvatskoj i Mađarskoj od početka 2022. i srpnja 2025. godine.
U 2022. cijene u Hrvatskoj bile su poprilično veće nego u Mađarskoj, no veliki obrat uslijedio je 2023. godine. Treba reći kako su vladina ograničenja u Hrvatskoj zadržala cijene pod kontrolom (što je i Mađarska imala jedno kraće vrijeme).
U Hrvatskoj je vlada prestala ograničavati cijene goriva od srpnja 2025. godine. Unatoč tome, sada u listopadu, Hrvatska je povoljnija opcija za potrošače od Mađarske. Prema stranici Europske komisije, prosječna cijena benzina Eurosuper 95 u Hrvatskoj 20. listopada 2025. iznosi 1,431 euro. Cijena dizela je 1,412 eura.
S druge strane, u Mađarskoj je prosječna cijena benzina Eurosuper 95 na isti dan bila 1,468 eura, a dizela 1,489 eura.
Ne čudi da Mađari dolaze u Hrvatsku
Mađarski potrošači tako, i nakon što je hrvatska vlada ukinula regulirane cijene, i dalje ne plaćaju gorivo jeftinije nego građani Hrvatske.
Ne čudi da postoji dosta novinskih izvještaja, pogotovo iz 2023., da se Mađarima blizu granice isplati voziti u Hrvatsku da natoče gorivo.
Jakić: Oni imaju druge marže
Ivica Jakić, dugogodišnji stručnjak u području energetike, govori za Index kako je ruska nafta koju Mađari dobivaju najjeftinija. "Ta ruska nafta je jeftinija od bilo koje druge. Jeftinija i da naftu dobivaju iz Kuvajta, Irana, Iraka ili Afrike. No oni imaju svoje druge marže, uz što ostvaruju ekstra profit prodavajući je po većoj cijeni", rekao je Jakić.
Zapitao se gdje ide ta razlika, dodajući da sredstva ulažu u nove tehnologije. Govori da će sad Mađari očito morati poštovati ovu europsku direktivu.
"Za očekivati je da će se boriti da Europska unija kompenzira taj gubitak. Ali to onda može tražiti i svaka europska država. No Mađari si uzimaju za pravo da budu izuzeti i povlače sa sobom Slovačku", rekao je.
Neutemeljene optužbe na račun Hrvatske
Alternativni put opskrbe preko Jadranskog naftovoda trenutačno čini otprilike 30% mađarskog uvoza nafte kao pokušaj diversifikacije izvora uz rusku naftu, koja i dalje dominira u strukturi uvoza.
Posljednjih mjeseci vidljiva su politička i ekonomska nastojanja da se poveća tranzit putem Janafa, a za što Mađarska tvrdi da su tarife visoke, kapaciteti nedovoljno potvrđeni, optužujući Hrvatsku za ratno profiterstvo.
Jakić govori da je sadašnji kapacitet Janafa prema Mađarskoj od 13,4 do 15,5 milijuna tona nafte godišnje, dok je kapacitet manji, iznosi 10,3 do 13 milijuna tona nafte.
"Problem je nastao jer mađarska strana očigledno traži razlog da kaže da kroz Hrvatsku nije dovoljan kapacitet, spominju se i cijene. Mađarska ni sada ne može potrošiti naftu koju joj Hrvatska šalje", rekao je Jakić, zaključivši kako Mađarska traži razlog da bi dobila slobodan protok ruske nafte po nižim cijenama.
Zašto postoji razlika u cijeni?
Istraživački portal sa sjedištem u Budimpešti G7 donosi kako je Mađarska zajedno s MOL-om ostvarila dodatni prihod od 1,7 milijardi eura između 2022. i svibnja 2024. kupnjom ruske nafte po sniženim cijenama, dok su potrošači zadržani na visokim cijenama goriva.
U Mađarskoj su nešto niže trošarine na gorivo nego u Hrvatskoj, ali razlika nije previsoka i u praksi ju neutraliziraju druge državne naknade, a naročito više trgovačke marže budući da je u Mađarskoj MOL praktički monopolist na tržištu goriva.
"MOL i Orban profitiraju na ruskoj nafti"
U komentaru za The Insider, Isaac Levi, analitičar za Europu i Rusiju iz Centra za istraživanje energije i čistog zraka rekao je da Orban ne želi odustati od ruske nafte jer bi to naštetilo MOL-u, mađarskoj naftnoj i plinskoj grupaciji.
"Znamo da Mađarska kupuje rusku sirovu naftu s popustom. Međutim, zapravo smo vidjeli da se u posljednjih nekoliko godina povećala ovisnost MOL-a o ruskoj sirovoj nafti. Od potpune ruske invazije na Ukrajinu, cijene na benzinskim postajama za potrošače nisu pale, što znači da u osnovi Orbanova vlada i tvrtka MOL profitiraju od velike ovisnosti o ruskoj sirovoj nafti iako im ta nafta nije potrebna", rekao je.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati