Plenković je ozbiljno ugrozio početak kampanje za cijepljenje

IAKO se o koronavirusu i dalje mnogo toga ne zna, jedna stvar je neupitna - ako će nas išta izvući iz nesretnog "novog normalnog", to je masovno cijepljenje.
Zaštita od zaraze kakvu pružaju učinkovita cjepiva Pfizera, Moderne i AstraZenece mogu jamčiti da ćemo se za oko pola godine vratiti životu kakav smo nekad poznavali.
Danas je umjesto redovite press-konferencija Stožera civilne zaštite, tijela koje već mjesecima upravlja mnogim važnim aspektima naših života, održana press-konferencija premijera Andreja Plenkovića, ravnatelja HZJZ-a Krunoslava Capaka i ministra zdravstva Vilija Beroša s jednom jedinom temom - početak cijepljenja u Hrvatskoj i početak kampanje koja bi javnost trebala uvjeriti u važnost masovnog cijepljenja.
> VIDEO Objavljen plan cijepljenja. Capak: Nove su upute o tome tko se može cijepiti
Umjesto najave kraja pandemije, dobili smo Plenkovićevo prijeteće mahanje prstom
Trebao je to biti, nakon dugih devet mjeseci neizvjesnosti te svakodnevnog brojanja zaraženih i mrtvih, jedan pozitivan trenutak i nagovještaj svjetla na kraju tunela.
Nada da ćemo se riješiti pandemije koronavirusa zahvaljujući cjepivu, koje je proizvedeno i odobreno u manje od godinu dana zahvaljujući nezapamćenom trudu tisuća znanstvenika i enormnim količinama uloženog novca, danas je trebala biti apostrofirana na press-konferenciji trojice ljudi koji su u zadnjih devet mjeseci postali glavna lica borbe protiv pandemije.
No, umjesto pozitivne poruke koja je trebala biti odaslana prema javnosti, danas je najviše odjeknulo Plenkovićevo upiranje prstom u novinare i pokušaj naređivanja medijima što bi trebali, a što ne bi trebali objavljivati o cjepivu i cijepljenju.
> Plenković na presici prstom upirao u novinare: "Maknite nebuloze iz etera"
Bahati nastup premijera je zasjenio potencijalnu najbolju vijest nesretne 2020.
Plenković je, ukratko, svojim bahatim nastupom zasjenio nešto što je trebalo i moralo biti pozitivna priča - nagovještaj kraja pandemije koja je samo u Hrvatskoj odnijela više od 3000 života, a ekonomiju bacila u recesiju od koje ćemo se oporavljati godinama. Zbog restriktivnih mjera Stožera mnogi biznisi su zatvoreni, tisuće ljudi ostale su bez poslova, a od danas nam je svima zabranjeno i kretanje između županija.
Umjesto da se cijela današnja press-konferencija trenutno vodećih ljudi države fokusira upravo na dobru vijest i objašnjavanje važnosti cijepljenja kako bismo se riješili mučnog "novog normalnog", Plenković se nije mogao suzdržati od pokušaja uređivanja medija i, što je još važnije, slanja potpuno pogrešne poruke javnosti, a naročito nezanemarivom dijelu javnosti koji je skeptičan prema cijepljenju.
"Očekujem najotvorenije od svih medijskih kuća da se uključe u ovo, i to čvrsto. Podcrtavam odgovornost medija i internetskog prostora da otklanjamo te nebuloze koje postoje u eteru. I da vaša uređivačka politika, N1, NOVA, RTL, HTV, svi imate tu odigrati ulogu, nema dileme", rekao je Plenković, upirući prstom u predstavnike nabrojenih medija.
Komunikacijski stručnjak: Plenkovićev današnji istup mi je neshvatljiv
Bizarni Plenkovićev ispad za Index je komentirao komunikacijski stručnjak Petar Tanta.
"Današnji nastup premijera Plenkovića mi je u najmanju ruku neshvatljiv. Od jedne pozitivne priče kao što je početak cijepljenja u Hrvatskoj mi pričamo o svojevrsnoj prijetnji medijima gdje se oni moraju maksimalno angažirati. Nakon ovakve godine svima je jasno da će mediji na sebe preuzeti ulogu promotora cijepljenja, aktivno propitujući sve aspekte i rušeći mitove koji se ponavljaju, poput sumnje zbog brzine razvijanja kvalitetnog cjepiva i nuspojava koje dolaze s istim. Neshvatljivo je zašto se Plenković obrušio prilično oštrim tonom na njih, upirući prstom, kako mediji moraju izbaciti nebuloze, ne rekavši pritom koje su to nebuloze. Pretpostavljam da se radi o poprilično imbecilnoj priči o čipiranju u koju navodno određeni postotak ljudi vjeruje", rekao nam je Tanta.
"Njegova verbalna komunikacija bila je jasna i nedvosmislena, održana je lekcija, a njegova neverbalna komunikacija, podignut prst kojim se pokazuje na predstavnike medijskih kuća, dodatno je doprinijela dramatizaciji trenutne situacije. Poruka je jasna - ne talasajte", dodao je naš sugovornik.
Kako će Plenkovićevo uređivanje medija zvučati ljudima koji su skeptični prema cjepivu?
Dovoljno je zamisliti kako je to zvučalo ljudima koji su skeptični prema cijepljenju, a u Hrvatskoj ih, barem prema istraživanjima javnog mnijenja, ima nezanemarivo mnogo.
Prema nedavnom istraživanju IPSOS-a, čak 44% ispitanika reklo je da se vjerojatno ili sigurno neće cijepiti protiv covida. S obzirom na to da nam za kolektivni imunitet, koji će nam donijeti toliko željeni kraj pandemije, treba procijepljenost od najmanje 70% populacije, jasno je da u Hrvatskoj treba uvjeriti ogroman broj ljudi da se cijepe. Poražavajuć je i podatak iz istog istraživanja prema kojem su čak tri četvrtine mlađih od 29 godina rekle da nemaju namjeru cijepiti se.
> Istraživanje u Hrvatskoj: Tri četvrtine mlađih od 29 godina nema se namjeru cijepiti
Nije teško pretpostaviti kako će, nakon današnjeg Plenkovićevog pokušaja naređivanja medijima što bi trebali, a što ne objavljivati o cjepivu, bilo kakva pozitivna medijska objava o cijepljenju izgledati antivakserima ili ljudima koji su skeptični prema cjepivu. Naime, kad takvi ljudi, a treba naglasiti da se radi upravo o ljudima koje treba uvjeriti da se cijepe jer se u protivnom nećemo vratiti normalnom životu još dugo vremena, sljedeći put u nekom mainstream mediju vide pozitivnu priču o cijepljenju, moći će odmahnuti rukom i mrtvi-hladni reći: "Ma, oni to tako pišu jer im je Plenković naredio."
Je li početak kampanje zakasnio?
Komunikacijskog stručnjaka Tantu pitali smo i je li početak kampanje za cijepljenje zakasnio s obzirom na to da prve doze cjepiva u Hrvatsku stižu već u subotu.
"Uzevši u obzir situaciju sa cjepivima i samom isporukom, barem prema podacima koji su danas komunicirani na press-konferenciji, stava sam da nikad nije dovoljno rano da se krene s kampanjom, no ne bih decidirano rekao da smo zakasnili. Ovo nije priča koja će se preko noći riješiti i ovo nije kampanja poput onih političkih da se u zadnjem tjednu treba sve pojačati. Već je par puta rečeno da ovo nije sprint, već maraton, a kampanja će se morati prilagoditi tom tempu uz neizostavne ključne indikatore uspjeha - u ovom slučaju postotak cijepljenih građana", rekao nam je Tanta.
"Prema trenutnim informacijama, vjerujem kako će ta kampanja trajati više od pola godine. Uzevši u obzir trenutna istraživanja javnosti, nisu problem antivakseri (oni su bili protiv cijepljenja i prije ove pandemije), već ljudi koji su skeptični, njima je ova kampanja namijenjena i oni su taj jezičac na vagi o kojem ovisi 70% procijepljenosti za koju stručnjaci smatraju da je potrebna za kolektivni imunitet", smatra naš sugovornik.
Zanimalo nas je i kako bi trebala izgledati kvalitetna kampanja za cijepljenje.
"Današnje prozivanje medija nije pomoglo u stvaranju opće slike o cijepljenju"
"Kampanja prije svega za cilj mora imati jasno informiranje javnosti te je u njenoj srži sadržana poruka o solidarnosti - svojevrsni apel. Ona mora imati jasno izražene poruke u kojima je sadržana informacija: zašto i kako se cijepiti, a te se poruke moraju konstantno ponavljati, dok se paralelno s tim mitovi koji su stvoreni iz neznanja ili pak iz nekog drugog motiva moraju jasno demantirati činjenicama", rekao nam je Tanta.
"To ćete najlakše napraviti ako u kampanju uključite osobe kojima naši građani vjeruju, a u današnje digitalno doba to se jako lagano može izmjeriti. Paralelno s kampanjom nastupa u medijima, mora početi i ciljano oglašavanje na svim kanalima, a o njenom uspjehu ovisi je li ta poruka ispravno poslana ili nije", tumači naš sugovornik.
"Smatram da je u ovom trenutku teško govoriti o nekom soft startu kampanje, o tome možemo pričati kad vidimo sve ostale aspekte kampanje, svakako da ovo današnje prozivanje medija nije pomoglo u stvaranju opće slike o cijepljenju, no kao građanin ove zemlje, uz svo spretno i nespretno komuniciranje ove godine, nadam se da je to bio samo jedan loš dan", zaključio je Tanta.
Beroš rekao da se neće sada cijepiti, ali zapravo nije rekao ništa pogrešno
Na društvenim mrežama u večernjim satima glasno je odjeknula i izjava ministra zdravstva Vilija Beroša, koji je izjavio kako se neće odmah cijepiti jer je nedavno prebolio covid pa sljedećih 6 mjeseci ima imunitet, nego će svoju dozu prepustiti nekome kome više treba. Dio ljudi je tu izjavu dočekao na nož jer se nameće pitanje kakvo je to cjepivo kad se ni ministar zdravstva ne želi cijepiti i, u konačnici, kakvu to poruku šalje ministar zdravstva koji na dan početka kampanje za cijepljenje kaže da se neće cijepiti.
> Beroš: Imam imunitet pa se neću sada cijepiti, prepustit ću cjepivo nekome kome treba
No, u Beroševoj izjavi zapravo nema ničeg spornog. Naime, da je rekao da će biti među prvima koji će se cijepiti, na noge bi se digli oni koji bi tvrdili da se jedna doza cjepiva tako uskraćuje nekom kome je zaista potrebna, a Berošu ona sada ne treba jer nakon prebolijevanja covida ionako ima imunitet najmanje pola godine (što je potvrđeno i ozbiljnim istraživanjima).

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati