Kako su pijani Rusi skoro ugrozili jedan od najimpresivnijih ukrajinskih napada

ŠEF UKRAJINSKE sigurnosne službe (SBU) Vasil Maljuk otkrio je nevjerojatne detalje o operaciji Paučina, tajnom napadu dronovima na nekoliko ruskih vojnih aerodroma koji se dogodio početkom lipnja ove godine. U intervjuu za kanal Mi smo Ukrajina 12. kolovoza, Maljuk je ispričao s kakvim su se neobičnim i rizičnim izazovima suočili tijekom planiranja, piše united24media.com.
Maljuk je objasnio kako je SBU primijenio iskustva stečena u borbi protiv organiziranog kriminala, posebice narkokartela, kako bi neprimjetno prebacio opremu preko granice.
"Detaljno smo proučavali kako međunarodni karteli droge tajno dostavljaju zabranjenu robu u razne dijelove svijeta, a da ne upozore carinske ili granične vlasti…" kazao je, povlačeći paralelu s prvim napadom na Krimski most. "Ako čitate između redaka, mislim da su mnogi primijetili određene paralele između prvog napada na Krimski most – kada je kamion prevozio 21 tonu eksploziva – i operacije Paučina", dodao je Maljuk.
Prepreke na neprijateljskom teritoriju
Dostava opreme u Rusiju, koja je pod strogim sankcijama, predstavljala je ogroman logistički izazov, priznao je šef SBU-a. Ipak, korupcija unutar ruske carine pokazala se kao neočekivana prednost. Maljuk je opisao da su prošli "sedam krugova pakla" kako bi ostvarili plan, koji je na kraju kasnio mjesec dana zbog bizarnog razloga - pijanstva ruskih vozača.
"Planirali smo djelovati prije 9. svibnja, ali za Uskrs su toliko pili… nismo mogli doći do naših izvora. Jedan vozač je nestao, pa drugi. Zatim su došle proslave 1. svibnja, i nestali su na tjedan dana. Zatim 9. svibnja. Zbog toga smo praktički izgubili mjesec dana", ispričao je Maljuk.
Improvizacija koja je spasila misiju
Operacija je zamalo propala kada je jedan od suradnika slučajno aktivirao krov mobilne drvene kabine u kojoj su bili skriveni dronovi, i to pred vozačem. Tim je morao brzo improvizirati. Izmislili su priču da su dronovi zapravo specijalizirani uređaji za praćenje divljih životinja i otkrivanje krivolovaca.
"Vozač je imao 63 godine, nije bio baš tehnički potkovan, i povjerovao je", otkrio je Maljuk.
Izvršenje i rezultati
Operacija Paučina pokrenuta je 1. lipnja, a ciljevi su bili aerodromi Olenja, Belaja, Djagiljevo i Ivanovo. Napadnuti su ruski zrakoplovi A-50, Tu-95 i Tu-22M3. Prema izvoru iz SBU-a, u napadu je oštećen ili uništen 41 ruski zrakoplov, što čini oko 34% strateških nosača projektila stacioniranih u tim bazama.
Samo planiranje trajalo je više od 18 mjeseci. SBU je prvo prokrijumčario FPV dronove u Rusiju, a zatim i mobilne drvene kabine s pomičnim krovovima u kojima su bili skriveni. Na dan napada, krovovi su daljinski otvoreni, što je omogućilo lansiranje dronova na ciljeve.
Ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenski potvrdio je da su svi suradnici koji su sudjelovali u organizaciji uspješno evakuirani iz Rusije. Unatoč tome, Moskva je na tjeralicu stavila 37-godišnjeg ukrajinskog državljanina Artema Timofejeva, navodnog vlasnika kamiona korištenih u operaciji.
Nakon napada pojavila su se izvješća da je Rusija bila prisiljena koristiti strateške bombardere Tu-160 za lansiranje projektila Kh-101 na ciljeve u Ukrajini. Taj potez, smatraju analitičari, ukazuje na sve veći nedostatak zrakoplova Tu-95MSM, koji se inače koriste za takve zadatke.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati