Nijednog prvaka nisu mrzili kao njega. Otjeran je zbog homofobije i rasizma

U INDEXOVOJ rubrici Retrosportiva vraćamo se u prošlost i prisjećamo sportaša, klubova i događaja koji su fascinirali svijet prije 20, 50 ili 100 godina.
"TKO JE bolji, Senna ili ja? Pa, ja sam živ."
Tako je na pitanje o tragično preminulom Ayrtonu Senni, jednom od najomiljenijih vozača Formule 1 svih vremena i njezinom trostrukom prvaku, odgovorio Nelson Piquet, čovjek koji je i sam tri puta bio prvak. "To je okrutno", dobacio mu je voditelj koji je postavio pitanje.
Ali "okrutno" je riječ kojom je Piqueta možda i najbolje opisati. Rezultatski je bio jedan od najuspješnijih, ali, pored toga, vjerojatno je najomraženiji vozač u povijesti Formule 1. Svoje rivale nije štedio. Štoviše, udarao je po njima - rjeđe šakama, češće riječima. Vrijeđao ih je na osobnoj razini, ismijavao i ponižavao njihove obitelji, a posebno je surov bio prema onima koji su mu naizgled trebali biti najbliži - momčadski kolege, ali i sunarodnjak Senna.
Nema tog domoljublja ili zajedničkog osjećaja pripadnosti koji su mogli povezati ova dva Brazilca. Među njima toga jednostavno nije bilo. Oni su se, vjerojatno nije pretjerano reći, mrzili. Čak i usprkos, a možda jednim dijelom i zahvaljujući tome, što je Sennin uzlet krenuo otprilike kad i Piquetov pad.
Senna je pritom od svojih samih početaka bio idoliziran i obožavan u očima javnosti, a posebice Brazilaca. Piquet takav tretman nije imao. On je bio drzak, hladan, a neki će reći i zao. Iako je takvim karakterom privukao simpatije jednog manjeg dijela pratitelja Formule 1, onaj veći dio ga nije volio, a posebice lošu sliku o sebi stvorio je među medijima i drugim vozačima.
Karijeru je započeo skrivajući se od oca
Nelson Piquet Souto Maior rođen je 17. kolovoza 1952. godine u Rio de Janeiru, a kao osmogodišnjak se sa svojom imućnom obitelji preselio u Brasiliju, koja je tada postala novi glavni grad. Njegov otac Estacio Goncalves Souto Maior bio je liječnik te je postao ministar zdravstva u vladi Joaoa Goularta, koji će kasnije vojnim udarom biti srušen s vlasti.
Estacio je imao velike planove za Nelsona. Htio je da bude profesionalni tenisač te ga je još kao dječaka poslao na školovanje u SAD. Premda je određeni talent imao, tenis ga nije osobito zanimao. Privlačniji su mu bili kotači i brzina, ali i znanost iza automobilizma. Vratio se u Brazil i obitelji predstavio želju za utrkivanjem, no njegov otac oštro se protivio tome.
Buntovni Nelson odlučio je oglušiti se na očevu zabranu te se s 14 godina počeo prijavljivati na natjecanja u kartingu. Nije to činio kao Nelson Souto Maior, nego kao Nelson Piket. Da se sakrije od oca, uzeo je prezime majke, koja je bila francuskog podrijetla, i dodatno ga zamaskirao tako što ga je namjerno pisao Piket, a ne Piquet, kako je ispravno.
Obitelj je s vremenom shvatila što se događa, no Nelson je već izrastao u muškarca i nije imalo smisla pokušati ga zaustaviti. Imućni otac, doduše, i dalje je teška srca gledao što mu sin radi te mu je odbijao pružiti bilo kakvu financijsku pomoć u karijeri.
A karijera mu je postajala sve ozbiljnija. Do 20. godine dvaput je bio prvak Brazila u kartingu, no da bi financirao svoje težnje za profesionalnim bavljenjem ovim sportom, morao je odustati od fakulteta i zaposliti se u automehaničarskoj radionici.
Fittipaldi mu je otvorio put prema uspjehu
Skupio je dovoljno novca da krene razmišljati o brazilskom prvenstvu Formula Super Vee, natjecanju koje je mnogima diljem svijeta poslužilo kao jedan od prvih koraka na putu prema Formuli 1. Šasiju je kupio od Emersona Fittipaldija, sunarodnjaka i dvostrukog prvaka Formule 1, a ostatak bolida je, tvrde neki izvori, izgradio gotovo samostalno. Piquet se s tim bolidom 1976. prošetao do titule prvaka.
Fittipaldi je tih godina bio na vrhuncu popularnosti, osvajao je titule prvaka 1972. i 1974. i naveo cijelu brazilsku naciju da se zaljubi u Formulu 1. Ipak, Fittipaldi svoje uspjehe nije koristio samo kako bi uživao u statusu božanstva, nego i kako bi pomogao drugim Brazilcima da slijede njegov put. Tako je potaknuo i Piqueta da se otisne u Europu i započne proboj prema Formuli 1.
Piquet je uz pomoć brazilskih sponzora stigao u Europu 1977. i natjecao se u Formuli 3. Te godine završio je treći u ukupnom poretku, a za iduću sezonu trebalo mu je još novca pa je pronašao sponzore u Velikoj Britaniji - bili su to velika naftna kompanija BP i odjevni brend Champion. Piquet je, doduše, svoje sponzore "prevario".
"Umjesto da samo dobijem neki manji iznos za nošenje njihovih naljepnica na bolidu, dogovorio sam da dobijem 600 funti po pobjedi od svakog od njih. A pobijedio sam u 14 utrka", ispričao je kasnije.
Osim što su mu donijele značajnu količinu novca, 14 pobjeda bilo je i više nego dovoljno da Piquet privuče pozornost momčadi u Formuli 1. Na kraju sezone 1978. odradio je pet utrka, a najveći uspjeh bilo mu je deveto mjesto.
Bernie Ecclestone mu je dao mjesto u momčadi
Posljednju od pet utrka vozio je u bolidu Brabhama, čija se momčad iz sponzorskih razloga tada zvala Parmalat Racing Team. Njihovu tadašnjem šefu Bernieju Ecclestoneu svidjelo se što je vidio pa je u nadolazećoj sezoni odlučio dati Piquetu trajno mjesto u ekipi uz dvostrukog prvaka Nikija Laudu.
Lukavi Ecclestone, koji je već tada postao najmoćniji čovjek Formule 1 i taj će status zadržati kroz četiri desetljeća, iskoristio je Piquetovo nepoznavanje poslovne strane utrkivanja te s njim potpisao ugovor koji su mnogi ocijenili vrlo nepovoljnim za Brazilca. Ipak, Piqueta to tada nije zanimalo.
"Bernie mi je došao s ugovorom i pitao me razumijem li engleski. Nakon toga sam morao potpisati da sam pročitao ugovor i da sam ga razumio. Čudio se što me nije zanimalo koliko će me platiti pa mi je rekao da će mi dati 50 tisuća dolara za sljedeće tri godine, kao i 30 posto od nagrada koje osvojim. Meni je to bilo fantastično. Nije me bilo briga za novac, ja sam samo htio biti u Formuli 1 pa sam potpisao taj ugovor", ispričao je Piquet.
Odličan izvor prihoda u sezonama 1979. i 1980. za tadašnje vozače Formule 1 bilo je i BMW Procar automobilsko natjecanje, koje se održavalo kao dodatak europskim Velikim nagradama u Formuli 1. Piquet je prve godine pobijedio na jednoj utrci i u konačnici završio šesti, dok je druge godine bio na vrhu ukupnog poretka.
"Bio sam vrlo sretan. Tijekom prve godine zaradio sam gotovo 800 tisuća dolara zahvaljujući pobjedi u Procar seriji, bilo je puno novca u utrkivanju s tim autima. Isto tako, svaki put kad bih našao sponzora u Brazilu, dao bih ček Bernieju, a on bi mi vratio polovicu iznosa. Bilo je tu nekih velikih kompanija - kućanski aparati, pivo, takve stvari. Plaćali su mi po 80 tisuća, nekad i do 200 tisuća dolara", kaže Piquet.
I dok ga biznis nije pretjerano zanimao, Piquet je vrlo brzo počeo surađivati s Gordonom Murrayom, Brabhamovim glavnim inženjerom i dizajnerom bolida. "Nelson je bio prokleto pametan kada je bila riječ o podešavanju i vožnji bolida", izjavio je jednom prilikom Greg Siddle, koji je Piquetu bio menadžer tijekom Formula 3 karijere te mu je pomogao da stupi u kontakt s Ecclestoneom.
Lauda se ljutio na njega, ali i uzeo ga pod svoje
Murray je na Piquetove prijedloge radio značajne izmjene na bolidu, što je jednom prilikom razljutilo Laudu. "U Silverstoneu je bolid bio 18 kilograma pretežak. Prije kvalifikacija sam rekao mehaničarima da uklone prvu brzinu jer mi ona nije trebala za postavljanje vremena u kvalifikacijama. Također, rekao sam im da izvade i protupožarni aparat, što je dovelo bolid taman do minimalne propisane težine", prisjetio se Brazilac i nastavio:
"Niki je vidio težinu mog bolida i otišao se žaliti Bernieju. Zanimalo ga je zašto je njegov bolid 15 kilograma teži od mog. Moj mehaničar je nakon toga maknut s dužnosti, a meni više nije bilo dozvoljeno posjećivati Brabhamovu tvornicu jer je Niki shvatio da sam provodio svoje vrijeme ondje i radio ovakve stvari."
Iako je između njih postojalo unutarmomčadsko rivalstvo, Lauda je odlučio uzeti neiskusnog Piqueta pod svoje te ga je izvodio na druženja i večere, a naučio ga je i kako komunicirati s inženjerima i kako im opisivati eventualne probleme s bolidima. Možda i najveću uslugu Lauda mu je učinio kada se usred Brazilčeve prve sezone u Formuli 1 neočekivano umirovio. Piquet je stoga postao Brabhamov prvi vozač.
Već u drugoj sezoni bio je nadomak titule
Sezona 1979. bila je razočaravajuća za Brabham, koji je završio tek na osmom mjestu konstruktorskog poretka. Ipak, do iduće godine napravljena su značajna poboljšanja, uključujući i odbacivanje motora Alfa Romea i prelazak na Cosworth, a Piquet je najednom u svojim rukama imao bolid sposoban za najviše domete.
Do prve pobjede došao je u četvrtoj utrci sezone, na Velikoj nagradi SAD-a održanoj u Long Beachu. Nakon niza visokih plasmana, Piquet je povezao i pobjede u Nizozemskoj i Italiji te se dvije utrke prije kraja našao na vrhu poretka.
Pretposljednja utrka sezone održavala se u Kanadi i situacija je izgledala vrlo dobro za Piqueta, koji je uzeo pole position, dok mu je konkurent za titulu Alan Jones u Williamsu bio odmah iza njega. Jones je na startu krenuo u agresivan proboj tijekom kojeg je došlo do kontakta između njega i Piqueta, a uslijedio je i masovni sudar zbog kojeg je utrka prekinuta.
Jonesov bolid prošao je bez većih oštećenja, dok je Piquet uoči ponovnog starta morao prijeći u rezervni bolid, odnosno bolid u kojem je odradio kvalifikacije. Iako je u njemu Piquet bio brži od svih, taj bolid nije bio dizajniran da izdrži cijelu utrku te mu je motor otkazao, a Jones je uzeo pobjedu i preuzeo vodstvo u ukupnom poretku.
U kvalifikacijama za zadnju trku sezone Piquet je bio drugi, a Jones peti. Da je tako završila i utrka, Piquet bi bio prvak, no njegov Brabham toga je dana u kišnim uvjetima imao problema s gumama, zbog čega se izvrtio na stazi te je došlo do oštećenja. Piquet je morao odustati, a Jones je pobijedio i osvojio naslov prvaka.
Playboy koji je mehaničarima prdio u lice
Iako mu je titula izmaknula, Piquet je postao zvijezda, a takvo je postalo i njegovo ponašanje prema ljudima oko sebe. Po nekim anegdotama, znao bi pozvati mehaničare da poprave nešto u kokpitu dok bi on sjedio u njemu, a kad bi mehaničar stavio svoju glavu unutra, Piquet bi počeo prdjeti i pritom umirati od smijeha.
Unatoč tome, mehaničari i ostali ljudi koji su radili u njegovom okruženju pretežito su ga ipak voljeli jer bi ih znao počastiti na način da bi im podijelio dio bonusa koji bi zaradio za svoja trkaća postignuća, ali isto tako i jer bi ih pozivao na raskalašene zabave koje je organizirao.
Piquet je živio, za zvijezde Formule 1 toga doba, tipičan plejbojevski život. Iako se nije volio natjecati u Monte Carlu, gdje je utrku usporedio s "vožnjom bicikla u dnevnoj sobi", priče kažu da su mu najluđe zabave upravo bile na njegovoj jahti u Monaku. Premda je sa svojom drugom suprugom Sylvijom bio u braku od 1978. do 1993., nije joj bio vjeran.
U jednom trenutku, počelo se spekulirati i da ima tko zna koliko djece, na što je odgovorio: "Da imam toliko djece koliko ljudi govore, sigurno ne bih bio vozač formule, nego pornoglumac." Ono što se danas sa sigurnošću zna jest da ima sedmero djece - jedno iz prvog, troje iz drugog te dvoje iz trećeg braka, kao i jedno izvanbračno dijete koje je dobio tijekom braka sa Sylvijom.
Na putu do prve titule se ispovraćao po sebi
Piquet je 1981. otvorio dvjema pobjedama i jednim trećim mjestom u prve četiri utrke, no od idućih pet čak četiri nije završio, što zbog problema s bolidom, što zbog vozačkih grešaka. Tako se našao u nezahvalnoj poziciji u borbi za titulu, no imao je sreću da se radilo o sezoni u kojoj je čak pet vozača gotovo do samog kraja imalo šansu postati prvakom.
Osim Piqueta, bili su tu njegov stari konkurent Jones u Williamsu, Carlos Reutemann također u Williamsu, Jacques Laffite u Ligieru te Alain Prost u Renaultu. Pobjeđivali su i John Watson u McLarenu te Gilles Villeneuve u Ferrariju.
Kako se nitko nije uspio odvojiti, Piquet se vratio u borbu za titulu pobjedom u Njemačkoj u desetoj od 15 utrka sezone, da bi nakon toga upisao treće, drugo, šesto i peto mjesto. U zadnju utrku sezone, koja se održavala u Las Vegasu, ušao je sa samo bodom iza Reutemanna.
Staza u Las Vegasu bila je smještena na parkiralištu luksuznog Caesars Palacea, a neuobičajeno se vozila u smjeru obrnutom od kazaljke na satu, što je vozačima izazivalo bolove u vratu. Piquetu je u nošenju s bolovima pomagao maser legendarnog boksača Sugar Ray Leonarda. Osim smjera staze, vozačima je problem predstavljala i nesnosna vrućina.
Reutemann je odradio sjajne kvalifikacije i uzeo pole position, dok je Piquet bio četvrti, te se činilo da je sve spremno da Reutemann proslavi titulu. Ipak, Argentinac je jako loše odradio start te je do kraja prvog kruga pao na peto, a ubrzo i na sedmo mjesto. Piquet je bio odmah iza njega.
Reutemann je popustio pod pritiskom u 17. krugu, kada je u jednom zavoju kočio neobjašnjivo rano dok mu je Piquet bio za petama. "Mislim da je to napravio u nadi da ću se zabiti u njega, ali predvidio sam to i lako ga prošao", objasnio je Brazilac, koji je ubrzo preuzeo i šesto mjesto te stigao u krug osvajača bodova.
S druge strane, Reutemann je nastavio padati u poretku, a Piquet se popeo na peto mjesto te je samo morao zadržati poziciju do kraja. No najednom je postalo vrlo upitno hoće li to uspjeti. Iznimno teški uvjeti utrkivanja ostavili su traga na Piquetu, kojemu je glava počela lelujati po kokpitu te je mnoge brinulo je li uopće u stanju završiti utrku.
Vjerojatno ni sam ne zna kako, ali Piquet je izdržao, kroz cilj prošao kao peti i osvojio svoju prvu titulu prvaka Formule 1. Do slavlja mu, u početku, nije bilo. Bio je toliko iscrpljen da nije mogao sam izaći iz bolida, a kad mu je njegov tim pomogao, na trkaćem odijelu mu se moglo vidjeti da se tijekom utrke ispovraćao po sebi.
Pad, titula pa opet pad
Iduću sezonu obilježila je potpuna nepouzdanost Piquetova bolida, ponajviše zbog loših BMW-ovih motora. Radi njih Piquet nije završio čak 11 utrka pa nije imao ni šanse boriti se za titulu. To je u njemu nagomilalo frustraciju koju je istresao na čileanskom vozaču Eliseu Salazaru. Piquet je, naime, vodio u Hockenheimu na Velikoj nagradi Njemačke, ali se zabio u neopreznog Salazara, koji je bio u zaostatku cijeli krug.
Piquet je bio toliko bijesan da je otkvačio zaštitni pojas i prije nego što mu se bolid zaustavio, da bi se zatim zaletio prema Salazaru i šakom ga udario u glavu. Ispričao mu se nekoliko mjeseci kasnije, nakon što su iz BMW-a otkrili da Piquet svakako ne bi mogao završiti utrku jer bi mu otkazao motor. Piquet je Salazaru uz ispriku prenio i zahvalnost BMW-a, koji bi se osramotio pred domaćom publikom.
Probleme s motorom BMW je riješio uoči nadolazeće sezone 1983. pa je Piquet opet imao konkurentan bolid. Pobijedio je u prvoj utrci sezone u svojem Brazilu, no glavna zvijezda bio je Prost, koji je u zadnje tri utrke sezone ušao uz tada veliku prednost od 16 bodova nad Piquetom.
Ipak, Piquet je uspio povezati dvije pobjede te se uoči završnice sezone približio Prostu na samo dva boda. Francuza je, na njegovu nesreću, u zadnjoj utrci izdao bolid, a Piquet je mirnom vožnjom došao do trećeg mjesta te je tako "ukrao" titulu Prostu.
Sezonu poslije toga na vrhu je nedodirljiv bio McLaren, čiji vozači, ponajviše zahvaljujući fantastičnom Porscheovom motoru, nisu imali konkurenciju u borbi za naslov. Njime se okitio nekadašnji Piquetov momčadski kolega Niki Lauda, koji je dvije godine ranije izašao iz mirovine. Na drugom mjestu opet je izvisio Prost s pola boda manje od Laude.
Ni sezona 1985. nije bila dobra za Piqueta. Glavni razlog leži u tome što se Michelin, dotadašnji Brabhamov dobavljač guma, povukao iz Formule 1. U Brabhamu su stoga morali birati između Pirellija i Goodyeara, a odabrali su Pirelli, što se na koncu pokazalo pogrešnim.
Vozači s Goodyearovim gumama te su godine ostvarivali puno bolje rezultate, a Piquet je u konačnici kao osmoplasirani bio najbolji u ukupnom poretku među Pirellijevim vozačima. On je zbog toga bio vrlo nezadovoljan jer se Brabham uopće nije konzultirao s njim u odabiru guma.
Novac mu je postao bitan
Piquet je još nakon druge titule prvaka Formule 1 razmišljao o povlačenju iz sporta. Već je zagazio u 30. godine i učestala putovanja su mu postala zamorna. Htio je uživati u životu, smjestiti se negdje na Mediteranu i tulumariti na svojoj jahti. Čuvši to, Lauda mu je savjetovao da kupi privatni zrakoplov, a Piquet ga je i poslušao pa mu je postalo izvedivije živjeti onako kako je htio.
No takav način života iziskivao je i mnogo novca, a Piquet se, osim što je bio nezadovoljan Brabhamovim odlukama, počeo osjećati i potplaćenim. Uz to se, poučen primjerom legendarnih brazilskih nogometaša poput Garrinche i tada čak i Pelea, zabrinuo da bi nakon karijere mogao upasti u financijske probleme.
Od Ecclestonea je zato zatražio da mu podupla tadašnji ugovor od milijun dolara. Dok se Ecclestone nećkao, javio se Frank Williams i ponudio Piquetu ne samo dvostruko, nego i trostruko veći ugovor, što je Piquet prihvatio.
Williams je imao moćan bolid i dogovor je bio takav da će Piquet, kao i u Brabhamu, biti neupitni prvi vozač. Taj dogovor se izjalovio nakon što je Frank Williams uoči početka sezone doživio tešku prometnu nesreću, zbog koje dulje vrijeme nije mogao biti uz momčad. Njezino vodstvo preuzeo je Patrick Head, koji je bio trkaći inženjer Piquetovog novog momčadskog kolege Nigela Mansella.
Zamrzio je novog momčadskog kolegu. Vrijeđao je i njega i njegovu suprugu
No Piquet i Mansell kolege su bili samo na papiru. Činjenica da je Williams odustao od toga da ima jasno razdijeljeno tko je prvi, a tko drugi vozač, stvorila je veliko rivalstvo između njih. Mansell, koji do te sezone nije imao nijednu pobjedu u karijeri, najednom je ušao u životnu formu i te sezone čak pet puta prošao kroz cilj kao prvi. Ni Piquet nije posustajao - on je najbrži bio četiri puta.
Bilo je jasno da Williams ima najbrži bolid, ali kako su Piquet i Mansell jedan drugom otimali bodove, u borbu za naslov prvaka sa svojim se McLarenom uključio i Prost. U zadnju utrku sezone kao vodeći u poretku ušao je Mansell. Piquet je zaostajao šest, a Prost sedam bodova.
U uzbudljivoj utrci s brojnim preokretima, Mansell je nakon 44 kruga vodio ispred Piqueta i Prosta i imao je otvoren put prema tituli. Nažalost po njega, u 65. krugu njegova je guma neobjašnjivo puknula pri velikoj brzini, što je označilo kraj za njega.
No puknuće gume nije utjecalo samo na Mansella - u Williamsu su bili svjesni da bi se ista stvar vrlo lako mogla dogoditi i Piquetu pa ga je morala pozvati u boks. Prost je preuzeo vodstvo, a Piquet ga do kraja nije uspio dostići te je naslov svjetskog prvaka otišao u ruke Francuza.
Piquet je bio ogorčen jer je bilo jasno da bi nadmoćno bio prvak da je Williams poštivao inicijalni dogovor po kojem je trebao biti prvi vozač. Mansell mu je postao smrtni neprijatelj pa je krenuo s uvredama na njegov račun. "Glupan", "šupak", "najveći idiot kojeg sam upoznao" samo su neki od načina na koje je Piquet javno govorio o Mansellu.
Ispričao je i anegdotu prema kojoj se Mansell uoči jedne utrke žalio na probavne smetnje, a on je reagirao na to tako što je, opet umirući od smijeha, obišao toalete i iz njih uzeo sav WC papir.
Kada mu ni to nije bilo dovoljno, otišao je korak dalje. "Mansell je svadljiv, bezobrazan i ima stvarno ružnu ženu. Arogantan je, a kad je krenuo pobjeđivati, ujedno je krenuo i sve oko sebe tretirati užasno", izrekao je jednom prilikom.
Ne želeći ili ne znajući kako mu kontrirati, Mansell je samo rekao da je Piquet "zao čovjek", a kasnije je u autobiografiji zapisao: "Piquet je igrao puno psiholoških igrica. U brojnim navratima me kritizirao. Govorio je najuvredljivije moguće stvari, a jednom je bio zbilja odvratan prema mojoj ženi. Time je prešao svaku granicu."
Nakon Mansella sukobio se sa Sennom
Zakleti neprijatelji u Williamsu su iduće sezone imali još nadmoćniji bolid pa im više niti Prost niti bilo tko drugi nije konkurirao u borbi za naslov. Mansell je koncu pobijedio na šest utrka, a Piquet na tri i na prvu bi se očekivalo da je Britanac postao prvak, ali nije bilo tako.
Piquet je bio puno konstantniji pa je uz tri pobjede imao i sedam drugih mjesta, dok je Mansell češće odustajao ili završavao utrke sa slabim plasmanom. Piquet je stoga bio uvjerljivo prvi u ukupnom poretku - svoju treću titulu osigurao je u predzadnjoj utrci te je imao 12 bodova više od Mansella.
Najbliže Williamsu te je sezone bio 26-godišnji Ayrton Senna, koji je vozio za Lotus. Njemu je to bila treća godina u Formuli 1 i još uvijek je, zapravo, stjecao iskustvo. Možda je pomislio da bi mu u tome mogao pomoći njegov sunarodnjak, ali Piquet je od početka prema njemu bio hladan i distanciran.
"Rekao bih da nas dvojica imamo možda samo jednu zajedničku stvar. Vozači smo Formule 1. Pored toga, imamo potpuno različita razmišljanja, odgoj i obrazovanje. U svemu se razlikujemo. Kao vozača ga poštujem, ali prema njemu kao osobi sam rezerviran", rekao je Senna brazilskim novinarima o Piquetu nakon svoje druge sezone u Formuli 1.
Piquet mu nije ostao dužan pa je nedugo nakon toga Sennu nazvao "taksistom iz Sao Paula". Stvari su postale napetije uoči sezone 1988., kada je bilo jasno da će Piquet napustiti Williams, kao i da će Senna otići iz Lotusa.
Iako je Piquet bio trostruki prvak, glavna priča u medijima bila je - kamo će Senna? Karizmatični Ayrton je već tada postao miljenik publike, a svojim otvorenim domoljubljem pobrao je simpatije u Brazilu kakve Piquet nikad nije. Iako mu slava i pozitivna reputacija među navijačima nikad nisu bili na prvom mjestu, mnogi smatraju da je Piqueta pogodilo što ga kod kuće nisu voljeli onako kako su voljeli Sennu.
Stvari su se naposljetku odigrale tako da se Senna pridružio Prostu u McLarenu, dok je Piquet tražio ekipu u kojoj bi imao sigurni status prvog vozača pa je odabrao upravo naslijediti Sennu u Lotusu. Senna je na to reagirao tako što je predvidio da bi Piquet mogao biti uspješan, ali zahvaljujući projektu koji je on ostavio u Lotusu. Piquet je odgovorio rekavši da su iz McLarena prvo pristupio njemu, ali ih je odbio.
Piquet je ispalio da je Senna gej. Nikad se nisu pomirili
Senna je uoči nove sezone uzeo pauzu od pojavljivanja u medijima, a kada se vratio na svjetlo pozornice, novinare je zanimalo gdje je bio. "Morao sam ostalima dati priliku da se malo pokažu. Uostalom, nije imalo smisla da je tip trostruki prvak, a da ja i dalje budem tema. Kako ga baš nitko ne voli, jedini način da se on malo pojavi bio je da ja nestanem", nasmijao se Senna i poručio da se šali.
Piquet to nije tako shvatio, šalio se Senna ili ne. "Nije ga bilo da ne mora objašnjavati brazilskim medijima zašto ne voli žene", ispalio je Piquet, čija izjava je prouzročila pravi kaos u svjetskim, a posebice brazilskim medijima. "On voli velike dečke. Nikad ga nisam vidio sa ženom", nastavio je kasnije Piquet u istom tonu o Senni.
Sennina seksualnost tih se godina zaista počela propitkivati, a neki su isticali da je imao blizak odnos s mladićem koji je bio poznat kao "Junior" i koji mu je pravio društvo na većini utrka. Senna je znao da bi takve priče itekako mogle narušiti njegov imidž, prije svega među tradicionalno nastrojenim Brazilcima, pa je Piquetu odmah zaprijetio tužbom.
Nedugo zatim je u intervjuu za Playboy opovrgnuo glasine da je homoseksualac i dodao kako je spavao s Catherine Valentin, majkom Piquetovog izvanbračnog djeteta, smatrajući da je to razlog zbog kojeg ga njegov sunarodnjak napada. Za pokojnog Sennu Piquet je i desetljećima kasnije nastavio govoriti da je gej, a za sebe je, kako smo i započeli tekst, rekao da je bolji od njega jer je još uvijek živ.
Animozitet između njih dvojice nije se mogao preliti i na stazu, s obzirom na to da Piquet u Lotusu nije konkurirao za vrh, dok je Senna u debitantskoj sezoni za McLaren postao svjetski prvak. Piquetovim uspjesima stigao je kraj, a dolazilo je Sennino vrijeme.
Piquetov pad ubrzala je i nesreća koju je doživio još 1987. na Imoli u Tamburello zavoju, istom onom gdje je Senna sedam godina kasnije poginuo. Piquet kaže da je nakon te nesreće imao velikih problema s vidom, odnosno da je izgubio oko 80 posto percepcije dubine.
To mu je stvaralo najviše problema kada na stazi nije imao nikog ispred sebe, a iako je i tako postao prvak te 1987., svih šest pobjeda koje je ostvario do kraja karijere posljedica su toga što su vozači ispred njega odustajali ili padali u poretku pred kraj utrka. Otkrio je da je nakon te godine vozio samo radi novca.
Uspio je Piquet još u Benettonovu bolidu 1990. završiti na visokom trećem mjestu u ukupnom poretku, ali nije bio ni blizu Senni i Prostu. Umirovio se godinu dana kasnije i odlučio se posvetiti biznisu, u kojem je postao vrlo uspješan ponajviše zahvaljujući Autotracu, kompaniji za satelitsko praćenje vozila koju je osnovao 1992. godine. Procjenjuje se da je Piquet danas težak oko 200 milijuna dolara.
Kažnjen je zbog rasizma i homofobije prema Hamiltonu
Piquet je s Formulom ostao povezan i tijekom ovog stoljeća, ponajviše zahvaljujući djeci. Njegov sin Nelson Jr. vozio je za Renault u Formuli 1 u sezonama 2008. i 2009., a on je bio uz njega kao savjetnik. Nelson Jr. ostat će upamćen po tome što je bio u središtu Crashgate skandala kada se 2008. po naredbama iz Renaulta namjerno zabio u ogradu na Velikoj nagradi Singapura kako bi izazvao sigurnosni automobil i pomogao momčadskom kolegi Fernandu Alonsu.
Njegova kći Kelly je model i stručnjakinja za odnose s javnošću te je 2015. došla na mjesto voditeljice društvenih mreža Formule E. Dvije godine poslije započela je vezu s vozačem Toro Rossa Daniilom Kvjatom, a prekinuli su krajem 2019. godine. Od 2020. godine do danas Kelly je u vezi s Maxom Verstappenom, koji je Kvjata 2016. zamijenio u Red Bullu.
Kelly s aktualnim četverostrukim prvakom Formule 1 trenutačno čeka i svoje drugo dijete - prvo je dobila s Kvjatom - a obiteljska poveznica između Verstappena i Piqueta rezultirala je time da se Nelsona može vidjeti kao Red Bullovog gosta na utrkama. Doduše, Piquetu je to od ljeta 2022. pa sve do kraja 2024. bilo zabranjeno.
Razlog tome je podcast u kojem je Piquet sudjelovao 2021. i u kojem je komentirao sudar njegovog zeta Verstappena te Lewisa Hamiltona na Silverstoneu. Pritom je govoreći o Hamiltonu koristio izraz "neguinho".
"Neguinho" u doslovnom prijevodu s portugalskog znači "mali crnac". Radi se o kontroverznom nazivu koji u Brazilu, ovisno o kontekstu, predstavlja tešku uvredu, ali i termin kojim se bez zle namjere znaju oslovljavati ljudi unutar obitelji. Ipak, kontekst u kojem je Piquet govorio o Hamiltonu nije bio nimalo prijateljski nastrojen. Dvaput ga je nazvao pogrdnim nazivom, a nijednom imenom.
Izazvalo je to lavinu reakcija u kojoj je u javnost isplivao i jedan Piquetov intervju iz 2016. godine. U njemu je govorio o tome kako je Nico Rosberg osvojio naslov prvaka ispred Hamiltona. Nicov otac Keke vozio je u vrijeme Piqueta, a on ga je u tom intervjuu nazvao "bezvrijednim govnom".
Nastavivši "analizirati" kako je Nico Rosberg uspio biti bolji od Hamiltona, Piquet je za Hamiltona ustvrdio "da ga je u tom periodu sigurno češće primao u guzicu pa su mu stvari postale teške".
Piquetove riječi prouzročile su žestoku reakciju u svijetu Formule 1. Iako se ispričao, više od dvije godine mu je bilo zabranjeno dolaziti na utrke, a brazilski sud je 2023. odlučio da zbog rasističkih i homofobnih komentara prema Hamiltonu mora isplatiti gotovo milijun dolara odštete.
Piquetu je od kraja prošle godine i Velike nagrade Brazila dozvoljeno da opet posjećuje utrke, ali na njima baš i nije rado viđen gost. Nitko mu ne može osporiti da je bio prokleto dobar za volanom, da je fantastično razumio sport u kojem se natjecao i da je na koncu zbog toga i postao trostruki svjetski prvak.
No svojim ponašanjem, postupcima i izjavama, koji su za svaku osudu, uništio je odnose s mnogim drugim bivšim i sadašnjim zvijezdama Formule 1. Navijači na njega stoga prvenstveno gledaju kao podmuklog pokvarenjaka, a tek onda kao nekadašnjeg prvaka. Ali njega za to vjerojatno nije ni briga jer, kako je i sam rekao: "Ne želim sklapati prijateljstva ni s kim. Boli me kurac za slavu. Ja samo želim pobjeđivati."

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati