Koliko košta osvajanje Oscara? 18 milijuna dolara

ODUVIJEK postoji ono općeprihvaćeno uvjerenje da su dodjele namještene i da se "sve zna unaprijed" jer su pravi ljudi adekvatno financijski "podmazani". S druge strane, postoje i oni koji na sve to odmahuju rukom i tvrde da se radi o teorijama zavjere.
Istina je, naravno, negdje u sredini i svatko tko prati dodjelu najvažnije filmske nagrade, svjestan je postojanja kampanja u koje se ulažu goleme količine novca i ideja.
Priča o jednoj takvoj kampanji, objavljena u Varietyju, nedavno je preplavila američke medije jer kvalitetno pokazuje kako to funkcionira u praksi.
Drugi Oscar za mali studio
Studio Neon odlučio se za jedinstven pristup kako bi osigurao najveću nagradu sezone za film Anora, čija je dominacija u bitnim kategorijama iznenadila čak i one koji su za film navijali. Dok su drugi studiji trošili novac na provjerene strategije, od projekcija za utjecajne kritičare do reklama, Neon je u studenome ispred automehaničarske radnje u Los Angelesu postavio kamion za vuču kako bi organizirao pop-up prodaju robe s motivima filma Anora – uključujući majice i tanga gaćice.
Oko 300 obožavatelja stajalo je u redu prije nego što je kamion uopće stigao. A za prvu projekciju filma o eskort djevojci iz Brooklyna, koja se udaje za sina ruskog oligarha, ovaj boutique distributer popunio je publiku seks radnicama umjesto Oscarovim glasačima.
"Mi slijedimo vlastiti ritam", priča Tom Quinn, izvršni direktor Neona, i dodaje: "Ideja da se prilagođavamo kampanji umjesto da budemo ono što film jest velika je i očita razlika. Kampanja nije najbitnija. Uvijek su to film, redatelj i publika – tim redoslijedom."
Iako je strategija možda nekonvencionalna, teško je osporiti rezultate. Drugi put od svog osnutka 2017. godine Neon je osvojio Oscara za najbolji film. Usporedbe radi, ni daleko utjecajniji Disney ni bogatiji Netflix nikad nisu osvojili nijednog Oscara za najbolji film, a kamoli dva. Neon, sa samo 60 zaposlenih, postigao je to dva puta u pet godina, čime je ova nezavisna filmska kompanija postala brend čiji se potezi prate.
"Došli su do vrhunca zahvaljujući disciplini i pameti. Znaju kad trebaju riskirati i kako upravljati rizicima", kaže Marc Simon, iskusni filmski pravni savjetnik.
Tri puta više novca za Oscara nego za film
Ove godine Neonovi konkurenti trošili su velike svote, pri čemu je jedna kompanija navodno uložila 60 milijuna dolara u kampanju jedne jedine filmske nagrade. Prema Quinnovim standardima, on je također potrošio puno – 18 milijuna dolara na marketing, distribuciju i kampanju za Anoru. Drugim riječima, tri puta više od budžeta samog filma Seana Bakera.
Ipak, to je bilo nešto manje od 20 milijuna dolara koje je kompanija potrošila na Parazita, svog prvog dobitnika Oscara za najbolji film.
Dio medijskog izvještavanja o pobjedi Anore usredotočio se na činjenicu da je to jedan od najmanje profitabilnih dobitnika Oscara za najbolji film u povijesti, s prihodom od 16.1 milijun dolara u SAD-u i 41.4 milijuna dolara globalno do sada.
Neon kontrolira prava na distribuciju filma u SAD-u, dok Universal Pictures International upravlja većinom inozemnih tržišta. Quinn smatra da skeptično izvještavanje o rezultatima Anore na kinoblagajnama promašuje poantu. Film će biti profitabilan nakon što se uzmu u obzir digitalni najmovi i licencni ugovori.
"Blagajna nije jedini izvor prihoda. Anora je broj jedan na svim zabavnim platformama – Amazon, Apple. To je ogromno", kaže on.
David Thion, producent filma Anatomija pada koji je Neon doveo do nominacije za najbolji film i Oscara za najbolji originalni scenarij 2024. godine, pohvalio je Quinnovu borbenost. Thion je istaknuo da je Quinnova ideja bila da pas koji krade pažnju u filmu postane središnji dio kampanje. Također je cijenio Quinnovu iskrenost.
"Tom nam je od samog početka rekao: 'Tražit ćemo puno od vas.' Bit će vrlo intenzivno, morat ćete sami postaviti granice, a mi ćemo slušati ono što nam govorite. To je bila važna poruka", kaže Thion.
Neon vs. A24
Krajem 2023. godine Neon se zamalo prodao Stevenu Ralesu, milijarderu industrijalcu, za navodnih 100 milijuna dolara, ali je dogovor propao u posljednjem trenutku.
Kad je dogovor propao, pojavile su se glasine da je studio u problemima, poput mnogih drugih nezavisnih kompanija u postcovid eri.
Narativ se očito promijenio. U posljednjih nekoliko mjeseci Neon je osvojio svoju petu uzastopnu Zlatnu palmu u Cannesu za Anoru, dok su njegovi niskobudžetni horor filmovi Longlegs i aktualni The Monkey ostvarili uspjeh na kinoblagajnama zaradivši 127 milijuna odnosno 31 milijun dolara globalno. Kompanija kaže da je 2024. bila njihova financijski najuspješnija godina do sada.
"Neon se u vrlo kratkom vremenu etablirao kao jedan od vodećih distributera art-house filmova, a nedavno je prihvatio jedan od najkonzistentnijih i najprofitabilnijih žanrova u povijesti Hollywooda – horor. Ovaj zaokret mogao bi legitimno omogućiti ovom indie dragulju da kopira A24-ov model i proširi svoj doseg", kaže analitičar Jeff Bock iz Exhibitor Relations.
Pričalo se da su Neon i A24 uključeni u borbu za titulu "najkul" igrača u industriji, ali Quinn tvrdi da to nije slučaj, ističući da je tim A24 bio iznimno ljubazan kada je Anora trijumfirala nad njihovim filmom The Brutalist.
"Industrija misli da postoji rivalstvo, a ono ne postoji. To su dobri naslovi. Mislio sam da bi mogli biti naš najveći konkurent. Ali kako se pokazalo, naš najveći konkurent bio je Netflix. Očajnički su pokušali pobijediti nas u kupnji filmova I, Tonya i Portret djevojke u plamenu, a mi smo na kraju izgubili od njih na filmovima Hit Man, May December i Fair Play. Postoji niz filmova u kojima sam ja drugi najveći ponuđač iza Netflixa", kaže on.
Naporan put
Iako je Netflix pobijedio u nekoliko takvih nadmetanja, nije jedina kompanija koju Neon nije uspio nadmašiti u kupnji određenih filmova. Quinn kaže da je Neon pokušao kupiti The Brutalist, koji on naziva "kamenim hladnim remek-djelom". No njegov redatelj Brady Corbet na kraju se odlučio za A24 dijelom zbog neslaganja oko strategije izlaska. Corbet je želio da se film prikazuje u 70 mm formatu, a Quinn je smatrao da će to biti teško ostvariti.
"Samo sam pomislio: 'Brady, proveo si osam godina snimajući ovo. Pobrinimo se da imaš dovoljno vremena da pripremiš sva kina za 70-milimetarske kopije. Nemojmo ništa žrtvovati. I osjećam da ćemo biti u žurbi.' Koliko god bilo bolno reći zbogom, mislim da je Brady donio pravu odluku. Želio je da film izađe ove godine", kaže Quinn.
U određenim trenucima burne sezone nagrada činilo se da bi The Brutalist, Emilia Pérez ili Conclave mogli imati prednost u utrci za Oscara, posebno nakon što je Anora izgubila od ovih filmova na drugim dodjelama poput Zlatnih globusa i BAFTA-e. No Quinn kaže da nikad nije gubio nadu.
"Morate imati uvjerenje i izdržljivost da izdržite cijelu kampanju. Teško je i naporno. Iako smo se vraćali potpuno praznih ruku s nekih od tih dodjela, to nije promijenilo naš smjer", kaže Quinn.
Quinn nikad nije vjerovao, kao mnogi stručnjaci, da će pobijediti Emilia Pérez, mjuzikl Jacquesa Audiarda iz Netflixa. Kampanja filma skrenula je u problematičnom smjeru nakon što su se pojavili uvredljivi postovi na društvenim mrežama njegove zvijezde Karle Sofíje Gascón. Opće je poznato da je Emilia Pérez bila na putu do pobjede za najbolji film sve dok nije izbio skandal. Quinn u to ne vjeruje.
"Nikad nisam mislio da ima taj zamah. A to govori netko tko je od Read My Lips do The Beat My Heart Skips i The Prophet veliki obožavatelj Jacquesa Audiarda. Mislim da je film vrlo zabavan. To nije diskreditacija filma", kaže Quinn.
Ulaganje u budućnost
Quinn očekuje da će dvije pobjede Neona u kategoriji najboljeg filma olakšati privlačenje talenata, uključujući Bakera, s kojim bi volio ponovno surađivati.
"U boljoj smo poziciji da biramo s kim ćemo surađivati. Imamo vrlo jasnu ideju o tome tko smo i što želimo učiniti u industriji koja može biti prilično manjkava i usredotočena na trendove dana te tretira svaki film kao univerzalno rješenje", kaže.
S obzirom na to da se Neon već jednom zamalo prodao, razmišlja li Quinn još uvijek o ponudama?
"Svaka nezavisna kompanija je na prodaju. Mi jednostavno nemamo plan za izlazak. Mantra ove kompanije je podržavati kinematografiju iz cijelog svijeta i nikad ne morati pristajati na kompromise u potrazi za tim na temelju financijskih izvještaja. Učinit ću sve što mogu da to postane održivije kako bismo radili s onima za koje smatramo da su vrijedni truda. To je kompanija koju gradimo", kaže.
Iako je Anora dobila pohvale, mogla se okoristiti neodobravanjem predsjednika Donalda Trumpa. Nakon pobjede Parazita Trump je kritizirao Oscare 2020. zbog previše woke sadržaja i osudio južnokorejsku crnu komediju pitajući se: "O čemu se tu uopće radilo?" Ovaj put predsjednik je šutio o priči o seks radnici koja je postala moderna Pepeljuga.
"Još uvijek ima nade da reagira", kaže Quinn o Trumpovoj šutnji i dodaje: "Možda mu se sviđa. Tko zna?"

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati