Béla Barényi

BÉLA Barényi (1. ožujka 1907. – 30. svibnja 1997.) bio je austrijski inženjer mađarskog podrijetla, poznat kao "otac pasivne sigurnosti" u automobilskoj industriji. Njegovi izumi, poput koncepta zone gužvanja i sigurnosne putničke ćelije, postali su standardi koji su spasili nebrojene živote na cestama diljem svijeta.
Barényi je rođen u Hirtenbergu, blizu Beča, u tadašnjoj Austro-Ugarskoj. Njegov otac Jenő Barényi bio je mađarski vojni časnik, dok je majka Maria Keller potjecala iz austrijske industrijske obitelji. Nakon završetka studija strojarstva i elektrotehnike na Tehničkoj visokoj školi u Beču Barényi je radio za nekoliko automobilskih tvrtki, uključujući Austro-Fiat, Steyr i Adler. Godine 1939. pridružio se Daimler-Benzu, gdje je ostao do umirovljenja 1972. godine.
Ključni izumi i doprinosi
Zona gužvanja (crumple zone): Godine 1952. Barényi je patentirao koncept zone gužvanja, koji predviđa deformacijske prednje i stražnje dijelove vozila koji apsorbiraju energiju udara, štiteći tako putnike u čvrstoj putničkoj ćeliji. Ovaj je koncept prvi put implementiran u Mercedes-Benz modelima serije W111 iz 1959. godine, poznatim kao "Heckflosse" ili "repne peraje". Danas svi moderni automobili imaju ugrađene zone gužvanja, koje su optimizirane za različite tipove sudara, uključujući frontalne, bočne i stražnje udare.
Sigurnosna putnička ćelija: Barényi je razvio ideju čvrste putničke ćelije koja ostaje netaknuta tijekom sudara, dok se ostali dijelovi vozila deformiraju kako bi apsorbirali energiju udara. Ova tehnologija postala je temelj pasivne sigurnosti u modernim automobilima i u kombinaciji sa zonama gužvanja pruža maksimalnu zaštitu u sudarima. Danas se sigurnosne ćelije izrađuju od visokootpornih materijala poput čelika visoke čvrstoće i aluminijskih legura, a integriraju se s drugim sigurnosnim sustavima poput zračnih jastuka i sigurnosnih pojaseva kako bi se dodatno smanjio rizik od ozljeda.
Sigurnosni volan: Barényi je također zaslužan za razvoj sigurnosnog volana s pomičnim stupom upravljača, koji se pri sudaru povlači unatrag kako bi smanjio rizik od ozljeda vozača.
2500 patenata
Tijekom svog rada u Daimler-Benzu, Barényi je registrirao više od 2500 patenata, što ga čini jednim od najplodnijih izumitelja u povijesti.
Njegove inovacije postale su sastavni dio filozofije sigurnosti Mercedes-Benza, a mnoge od njih danas su standard u cijeloj automobilskoj industriji. Primjerice, koncept zone gužvanja i sigurnosne putničke ćelije implementirani su u mnogim modelima, značajno smanjujući smrtnost i ozbiljnost ozljeda u prometnim nesrećama.
Barényi je još 1925. godine, tijekom studija, osmislio koncept automobila s motorom smještenim straga i aerodinamičnom karoserijom, što je prethodilo dizajnu Volkswagen Bube. Godine 1994. Barényi je uvršten u Automobilsku kuću slavnih u Detroitu, a 1999. nominiran je za titulu automobilskog inženjera stoljeća.
