Tlak u gumama je važan. Evo kako ga pravilno provjeriti

POGREŠAN tlak zraka u gumama ne samo da povećava potrošnju goriva, već može dovesti i do opasnih situacija u vožnji. Iako mnogi vozači zanemaruju redovite provjere, one su ključne za sigurnost. U nastavku donosimo sve što trebate znati o pravilnom tlaku u gumama.
Gdje pronaći podatak o pravilnom tlaku?
Optimalan tlak zraka za zimske, ljetne ili cjelogodišnje gume ovisi prvenstveno o vozilu, a točne specifikacije propisuje proizvođač. Te podatke najčešće možete pronaći na jednom od sljedećih mjesta: na naljepnici s unutarnje strane B-stupa na vozačevoj strani, s unutarnje strane poklopca spremnika goriva, u pretincu za rukavice ili u uputama za uporabu vozila.
Alternativno, vrijednosti možete potražiti u online tablicama. Važno je znati da se tlak mora prilagoditi opterećenju vozila - kod punog opterećenja potrebno ga je povećati. Ako želite dodatno uštedjeti na gorivu, tlak možete neznatno povećati za 0,2 do 0,3 bara iznad preporučene vrijednosti, no to može smanjiti udobnost vožnje jer gume postaju tvrđe. Neki proizvođači čak navode dvije vrijednosti: nižu za udobnost i višu za ekonomičniju vožnju.
Koliko često je potrebno provjeravati tlak?
Stručnjaci preporučuju provjeru tlaka u gumama svaka dva tjedna, no rijetki se vozači toga pridržavaju. Redovita kontrola ključna je za sigurnost, jer prenizak tlak dovodi do nestabilnosti vozila i, u najgorem slučaju, može uzrokovati opasno pucanje gume. Kod novijih automobila, sustavi za nadzor tlaka (RDKS) upozorit će vas na problem, a mnogi prikazuju i točan tlak na zaslonu.
Čak i s RDKS-om, preporučuje se povremena ručna provjera, pogotovo ako primijetite promjene u ponašanju vozila, neobične zvukove ili ako jedna guma izgleda ispuhanije od ostalih. Već i mala odstupanja od samo 0,5 bara mogu produljiti zaustavni put i povećati potrošnju goriva za otprilike 0,3 litre na 100 kilometara.
Najbolji mjerači tlaka na testu
Ako se odlučite za kupnju vlastitog mjerača, testovi mogu pomoći pri odabiru. Prema jednom od njih, pobjednik testa je Flaig s ocjenom 1,4 (vrlo dobar). Slijede ga AstroAI (1,7 - dobar) i ATsafepro (2,1 - dobar). Mjerač marke Mannesmann ocijenjen je kao zadovoljavajući (3,3), Qwork kao dovoljan (3,6), dok je Michelinov mjerač na testu dobio ocjenu nedovoljan (5,0).
Posljedice pogrešnog tlaka u gumama
Vožnja s preniskim tlakom čini automobil "spužvastim" i nestabilnim, što se posebno osjeti pri promjeni trake. U ekstremnim slučajevima može se aktivirati i ESP sustav, što je jasan znak da odmah morate provjeriti gume. S druge strane, blago povišen tlak (0,2 do 0,3 bara) smatra se sigurnim i može smanjiti potrošnju.
Ipak, znatno previsok tlak je opasan jer smanjuje kontaktnu površinu gume s podlogom, što rezultira slabijim prianjanjem, osobito na mokroj cesti. Također, dovodi do neravnomjernog trošenja gaznog sloja i skraćuje vijek trajanja gume.
Kako pravilno izmjeriti tlak?
Najjednostavniji način za provjeru i dopunjavanje zraka je na benzinskoj postaji, gdje je usluga uglavnom besplatna. Ključno je tlak mjeriti na hladnim gumama, idealno prije početka vožnje ili nakon samo nekoliko kilometara vožnje do najbliže postaje.
Topli zrak se širi, što može dovesti do netočnog, višeg očitanja. Prilikom provjere ne zaboravite na rezervnu gumu, ako je imate. Provjera je obavezna prije svakog dužeg putovanja ili prilikom sezonske izmjene guma.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati