Osnovan Opel
OPEL, danas jedan od najpoznatijih europskih proizvođača automobila, osnovao je Adam Opel 21. siječnja 1862. godine u Rüsselsheimu, u Njemačkoj. Isprva se tvrtka bavila proizvodnjom šivaćih strojeva, koji su ubrzo postali tražena roba. Adam Opel otvorio je novu tvornicu 1868. godine, a do kraja stoljeća proizvodnja šivaćih strojeva bila je ključni dio poslovanja.
Godine 1886. Opel je započeo s proizvodnjom bicikala, što je postalo iznimno profitabilno. Krajem 19. stoljeća Opel je odlučio ući u automobilsku industriju, prepoznajući potencijal ovog rastućeg tržišta. Nakon Adamove smrti 1895. godine njegovih pet sinova odlučuje tvrtku usmjeriti prema rastućem sektoru automobilske industrije, a već 1899. godine započinju rad na svom prvom automobilu u suradnji s tvrtkom Lutzmann.
Prvi automobili (1899.-1914.)
Opel ulazi u automobilsku industriju 1899. proizvodeći s tvrtkom Lutzmann model automobila nazvan Opel-Lutzmann. Iako ovaj model nije bio komercijalno uspješan, tvrtka je ubrzo unaprijedila svoje tehnologije. Do 1906. godine Opel je u potpunosti proizvodio vlastite automobile te je postao vodeći proizvođač automobila u Njemačkoj do 1914. godine.
Tijekom Prvog svjetskog rata Opel je bio usmjeren na proizvodnju vojne opreme. No, nakon rata, 1924. godine Opel postaje prva njemačka tvrtka koja uvodi pokretnu traku u proizvodnju automobila. Ovaj potez omogućio je masovnu proizvodnju pristupačnijih vozila, poput modela Opel Laubfrosch (Zelena žaba), koji je postao simbol njemačke motorizacije.
Godine 1929. Opel je prodao 80% dionica američkoj korporaciji General Motors (GM), a 1931. GM je preuzeo potpuno vlasništvo nad tvrtkom. Tijekom Drugog svjetskog rata Opel se ponovno usmjerava na proizvodnju vojne opreme, pri čemu kamion Opel Blitz postaje ključni element njemačke logistike.
Poslijeratno razdoblje i zlatno doba (1945.-1970.)
Nakon završetka Drugog svjetskog rata Opelova tvornica u Rüsselsheimu bila je gotovo uništena. Unatoč tome, tvrtka se brzo oporavila i već 1947. godine ponovno pokrenula proizvodnju. Tijekom 1950-ih i 1960-ih Opel doživljava zlatno doba lansirajući modele koji su postali simboli ekonomskog oporavka Njemačke:
- Opel Olympia Rekord (1953.)
- Opel Kadett (1962.), pristupačan kompaktni automobil koji je bio glavni konkurent VW Bubi
- Opel Manta i Opel Ascona u kasnim 1960-ima.
Kriza i konkurencija (1970.-2000.)
Tijekom 1970-ih i 1980-ih Opel se suočavao s rastućom konkurencijom japanskih proizvođača automobila, koji su nudili povoljnije i pouzdanije modele. Ipak, Opel je ostao snažan igrač na tržištu zahvaljujući popularnim modelima:
- Opel Corsa (1982.), koji postaje hit među gradskim automobilima
- Opel Astra, koji je 1991. godine naslijedio Kadett i ubrzo stekao veliku popularnost.
Novo doba: Opel i PSA/Stellantis (2000. do danas)
Nakon 2000. godine Opel se suočavao s financijskim izazovima zbog sve veće konkurencije i promjena u industriji. Godine 2017. francuska grupacija PSA (Peugeot-Citroën) kupila je Opel od General Motorsa. Ova akvizicija označila je novu eru za Opel, koji je 2021. godine postao dio grupacije Stellantis, nastale spajanjem grupe PSA i Fiat Chrysler Automobilesa (FCA).
Danas je Opel prepoznatljiv po inovativnim i ekološkim modelima, kao što su električni Opel Corsa-e i Opel Mokka-e, dok se tvrtka fokusira na održivost i elektrifikaciju kao ključne smjernice za budućnost.